Jak się robi Śliwowicę ?

51. Data: 2003-12-26 16:08:12

Temat: Re: Jak się robi Śliwowicę ?
Od: p...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich po dłuższej przerwie.

> Mój małżonek doszedł do wniosku, ze skoro z wina gronowego
> można zrobić koniak, to ze śliwkowego śliwowicę:-)

I ma rację

> To ja się jeszcze postaram dowiedzieć jak się robi Łącką:-)

Śliwowica Łącka robiona jest ze śliwek węgierek rosnących w Nowo Sadeczczyźnie,
Czyste powietrze tamtych okolic sprawia ze smak tych śliwek jest wyborny.
Fermentuje się te śliwki częściowo wydrylowane, z cukrem i następnie poddaje
kiklkukrotnej destylacji do otrzymania ok 72 - 75 "oktanów". Po destylacji
powinno się ten spirytus leżakować kilka lat w dębowych beczkach jednak nasi
łąccy górale nie maja na to czasu i dlatego czuje się w niej lekki posmak
drożdży. Mimo to 1/2 l tego specjału kosztuje u nich ok 30 zł. Do domowej
produkcji polecam nalewki śliwkowe, są prostrze w produkcji a smakują i idą do
głowy równie równie dobrze, mimo ze są słabsze maja od 35 do 40 "oktanów".Mam
przepisy na 3 rodzaje takich nalewek, słodzonej, słodkiej i wytrawnej. Słodzona
jest najmocniejsza (40 "oktanów"), moc można regulować ilością dodanej wody.
Słodka ma bogatszy zpach i smak i jest nieco kwaśniejsza od poprzedniej i
jedniocześnie słabsza ma ok 35 "oktanów".
Pozdrawiam
Paweł Woynowski

52. Data: 2003-12-26 19:01:43

Od: "Marta Góra" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Słodka ma bogatszy zpach i smak i jest nieco kwaśniejsza
od poprzedniej i
> jedniocześnie słabsza ma ok 35 "oktanów".

To ja poproszę przepis na priv na tę słodszą 35-cio
oktanową;-)
Jeśli można oczywiscie:-)

Pozdrawiam
Marta

53. Data: 2003-12-27 10:27:22

Od: "ppgreen" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Było o winach, to może dowiemy się od kogoś jak zrobić Śliwowicę.

Adresiki dla bimbrowników i nie tylko:
http://www.biowin.pl/ - akcesoria, beczki i inne dobra wszelakie.
http://bieniek.net.pl.test.strefa.pl/ - beczki, prasy.
http://www.beczki.pl/
http://www.fructopol.com.pl/kraj.htm - pomocne przy produkcji wina i nie
tylko.
http://maro106.webpark.pl/# - opis prasy.
http://www.pepepiasecki.pl/bednarstwo.php - bednarstwo.

Pomyślnej produkcji.
PP.

54. Data: 2003-12-27 17:12:19

Od: "Paweł Woynowski" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> To ja poproszę przepis na priv na tę słodszą 35-cio
> oktanową;-)
> Jeśli można oczywiscie:-)
>
> Pozdrawiam
> Marta

Można żaden problem, już wysłałem.
Paweł Woynowski

55. Data: 2003-12-27 21:19:07

Od: "Pawart" <p...@N...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Adresiki dla bimbrowników i nie tylko:
> [...]

Ppgreen wielkie dzięki za literature.

pozdrawiam artur

56. Data: 2003-12-27 23:41:16

Od: "1stgreen" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ppgreen wielkie dzięki za literature.
>
> pozdrawiam artur

Nie ma sprawy. Jak ktoś ma jakieś szczegółowe pytania to proszę.

Pozdrawiam
PP.

57. Data: 2003-12-28 13:28:27

Temat: Re: Jak się robi Śliwowicę ? Kra.
Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:bsl5e1$c2m$1@nemesis.news.tpi.pl 1stgreen

> Jak ktoś ma jakieś szczegółowe pytania to proszę.

Hejka. Byliśmy dzisiaj nad Bugiem. Niesamowity dźwięk wydaje spływająca
kra - szepcze, chrzęści cichutko, szeleści dźwięcznie - trudno go określić,
ale człowiek staje jak zauroczony i zaczyna słuchać i patrzeć ze skarpy w
dół, na płynącą rzekę i nie może oderwać wzroku. :-) Są też na rzece
łabędzie - całe rodziny z młodymi.
Ale do rzeczy czyli ad rem. ;-) Nazrywaliśmy trochę owoców z rosnącej na
skarpie tarniny. Chciałbym zrobić jakąś pyszną nalewkę albo "cóś w podobie".
Może Pawełku podrzuciłbyś mi dobry przepis? :-)
Pozdrawiam dźwięcznie Ja...cki

58. Data: 2003-12-29 01:02:48

Od: "1stgreen" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ale człowiek staje jak zauroczony i zaczyna słuchać i patrzeć ze skarpy w
> dół, na płynącą rzekę i nie może oderwać wzroku. :-)

Hm. To była jedna z tych chwil, których jest o wiele za mało w naszym
życiu.

> [...]
podobie".
> Może Pawełku podrzuciłbyś mi dobry przepis? :-)

Tatrninówka:
50 dag przemrożonych owoców tarniny,
25 dag suszonych [nie wędzonych] śliwek bez pestek,
10 dag rodzynek,
5 szklanek spir. 70 %,
8 goździków,
1 łyżka suszonego kwiatu głogu [apteki i skl. zielarskie przyjdą z pomocą],
3,5 l wódki 40 %,
6 - 7 łyżek miodu.
Owoce tarniny umyć, osączyć i ponakłuwać. Śliwki i rodzynki umyć,
osączyć, śliwki drobno pokroić. Wszystkie owoce oraz goździki i głóg wsypać
do słoja [5 litr.] i zalać spiryt.
Słój szczelnie zamknąć i odstawić w ciepłe miejsce na 4 tyg. [moim zdaniem
to minimum] Słojem miąchać co jakiś czas.
Następnie zlać nalew znad owoców, owoce wycisnąć przez gęste płótno i płyn
połączyć z nalewem. Wymieszać i odstawić do sklarowania.
4 szklanki nalewu połączyć z włóką [resztę nalewu zostawić jakby się okazało
że na koniec nalewka ma za słaby aromat]
Miód wymieszać z 1/2 szklanki wody [w wódce też się rozpuści - to dla tych
co nie chcą za bardzo rozcięczać], zagotować [jak wódka to mocno podgrzać],
zszumować, ostudzić i połączyć z nalewką. Bardzo dokładnie wymieszać i
szczelne naczynie odstawić na 6 miesięcy [ :-[ ].
Klarowną nalewkę zlać, a osad przefiltrować.

Spożywać w miłym towarzystwie przy kominku w długie zimowe wieczory.
Pozdrawiam
PP.

59. Data: 2003-12-29 10:35:11

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tadeusz Smal wrote:

> (...)
> :)
> tak wlasnie sobie myslalem
> :)
> fermentacja tylko na bazie cukrow zawartych w sliwkach
> ?

Zgadza się. Takie przejrzałe wrzucali.

> o destylacji tez bym sie chetnie dowiedzial czegos wiecej
> aby nie odkrywac samemu ameryki
> :)

Co tu odkrywać - wiadomo, że co najmniej dwa razy trzeba.
Do drugiego pędzenia dobrze dodać kryształków nadmanganianu
potasu (to już nie od tych chłopów :-)), ale nie potrafię wyjaśnic, co ten
nadmanganian ma poprawić :-)

Krycha poświąteczna

60. Data: 2003-12-29 15:25:12

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Krystyna Chiger" <k...@p...pl> wrote in message

> [...]
> Do drugiego pędzenia dobrze dodać kryształków nadmanganianu
> potasu (to już nie od tych chłopów :-)), ale nie potrafię wyjaśnic, co ten

Trawienie nie:-) Coś utlenić albo odkazić????? Może tak jakiś chemik (czka)
by się wypowiedział(a)?

Pozdrawiam, Basia.

Pachnące rośliny
Zima idzie