Jaka farba do malowania okien?

1. Data: 2008-08-17 20:07:59

Temat: Jaka farba do malowania okien?
Od: Jagna <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam :)

Zanim napisałam, przejrzałam archiwum, uzyskując wiedzę o technikach
malowania, kolejności wykonywanych czynności etc.
Mam pytanie o farbę.
Proszę o podanie jaka to ma być farba. Okna są drewniane, potrzebują
uzupełnienia kitu. Fajnie by było żeby farba była taka, by dobrze się
trzymała, nawet jeśli niedostatecznie oczyszczone zostaną ramy ze starej
farby (pewnie niemożliwe...) i najlepiej, by wszystko ślicznie pokryła i
pomalowała się sama ;)

Tak poważnie proszę o podpowiedź, co mam kupić, by w miarę ułatwić sobie
ten remont. Przy założeniu, że będą go wykonywały osoby, dla których to nie
jest chleb powszedni.

Pytanie dodatkowe - jak szybko można pomalować ramy okienne po uzupełnieniu
kitem, można od razu? Czy jest jakich określony czas na wyschnięcie?

Serdecznie dziękuję za poświęcony czas i ewentulane rady :)
Jagna

2. Data: 2008-08-18 06:15:04

Temat: Re: Jaka farba do malowania okien?
Od: Panslavista <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 17 Sie, 22:07, Jagna <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
> kitem, można od razu? Czy jest jakich określony czas na wyschnięcie?
>
> Serdecznie dziękuję za poświęcony czas i ewentulane rady :)

To zależy od stanu powierzchni i drewna i założonego stanu /
wyglądu po malowaniu, a przede wszystkim wytrzymałości po malowaniu
(okres do następnego malowania).
Jeżeli drewno jest zdrowe, nie zbutwiałe, to warto je zabezpieczyć aby
dłużej służyło - zeskrobać starą farbę szpachlami, kawałkami rozbitej
szyby bądź opalić (trzeba osłaniać szyby przed nagrzaniem bo pękną).
Zabezpieczanie tradycyjne polegało na pokostowaniu na gorąco, teraz są
Drewnochrony czy Sadoliny. Po wyschnięciu kituje się lub szpachluje
ubytki - znowu czekanie na stwardnienie - szlifowanie papierem
ściernym, aby uzyskać gładkość powierzchni. Na to farba gruntowa,
później nawierzchniowa i ewentualnie lakier. Po każdej spodniej
warstwie szlifuje się powierzchnię.
Tak zrobiłby dbały fachowiec.
Partacze idą na skróty - usuną części ruchome starej farby,
zaszpachlują nierówności i malują. Trwałość niewielka, drewno
niezabezpieczone - wygląd do zapłaty - gwarantowany... :-))

3. Data: 2008-08-18 18:43:10

Od: m <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej

A jak masz umocowane szyby w tych oknach? Kieyś miałem
bardzo stare okna gdzie szyby od strony domu były dociśnięte
gwózdkami, a całość zakitowana. Ale to jeszcze nie były
okna zespolone;-) . Z tego co pamiętam to malowało sie
najwczęsniej na drugi dzień po kitowaniu.

Jeżeli masz nowe czyli drewno+szyba zespolona to
cała tafla jest ustalona listwami i dopiero w te listwy
są wprowadzone wkręty gwoździe. Polecam wydłubanie
listewek i wyjęcie całej szyby z ramy . Szybe sobie
warto opisać góra dół lewo prawo środek. Niby z każdej
strony taka sama ale potem jakoś nie zawsze chce pasować;-)

Do opisywania można użyć szminki - ja tak zrobiłem;-)
a żona sie obraziła :-(

Jeszcze trzeba zdemontować "armaturę" zawiasy itp.

Jak już wydłubiesz szybę to albo opalarka albo papier
ścierny i szlifierka i jechać do gołego drewna. Dlatego
lepiej mieć szybę wyjętą. Bo można przychaczyć szliferką
i po szybie, albo pogtrzać za bardzo opalarką i tez
pęknie.

Jak już sie ma rozbabrane wszystko i wyczyszczone to
przemalować farbą podkładową. Jak nie ma farby to
wziąć farbę docelową + rozcienczalnik. Wymieszać w
słoiku 50/50 i zagruntować. Co do farby-dowolna
z farb zewnętrznych do drewna. Kolorek sobie dobrać
i sprawdzić czy nadaje sie na zewnątrz.

Potem wsadzić szybę. Okleić ją taśmą maskującą.
Od zewnętrznej strony dolne łączenie drewno-szkło
uszczelnić silikonem - sanitarny bezbarwny. Ja go dałem
między dolną listwe a szybę. Silikon schnie 12-24 h.
Ale powinno być go tak mało żeby nad listwę wyszłedł
taki "wałeczek" fi 1.0 mmm . No i można malować.
pierwszy raz "z góry na dół" potem przeszlif i
drugi raz lewo-prawo. Farba i tak ciut popłynie
wiec sie nierównosci wyrównają.

Jak sobie tą metodą naprawiałem cieknące okna
to na zrobienie 4 okien potrzebowałem tygodnia.
Sporo ale nie jestem zawodowcem w tym temacie;-)

Za to okna 3 rok są szczelne i farba nigdzie nie
odlazła. ;-)

--
mamut

4. Data: 2008-08-19 13:45:11

Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja wlasnie maluje emolakiem, 18zł/litr.
Wałek 6cm średnica 1cm, welurowy, 1,5zł/sztukę. :-)

5. Data: 2008-08-19 18:22:18

Od: "Kane" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tak poważnie proszę o podpowiedź, co mam kupić, by w miarę ułatwić sobie
> ten remont. Przy założeniu, że będą go wykonywały osoby, dla których to
> nie
> jest chleb powszedni.

http://www.osmo.com.pl/

Tu masz bardzo dobre farby, także dla okien.
Jeśli poswiecisz czas na dokladne oczyszczenie okna przed malowaniem to
przed ponownym malowaniem mozesz je jeszcze porządznie zakonserwowac - pare
malowań olejem lnianym zmieszanym z terpentyną. Ale musisz miec okno
wyczyszczone do 'zera' z wszelkich lakierów itp które tworzą powierzchnie
nieprzepuszczalne.

Pozdrawiam

Kane

6. Data: 2008-08-19 20:51:54

Od: Jagna <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 17 Aug 2008 23:15:04 -0700 (PDT), Panslavista napisał(a):

> On 17 Sie, 22:07, Jagna <j...@p...onet.pl> wrote:
/.../
/.../
> To zależy od stanu powierzchni i drewna i założonego stanu /
> wyglądu po malowaniu, a przede wszystkim wytrzymałości po malowaniu
> (okres do następnego malowania).

Do czasu wymiany okien na nowe ;)
To może być już na drugi rok, choć znając powiedzenie jakiegoś mądrego
człowieka "nie możesz mieć wszystkiego - gdzie byś to położył", to może się
rozłożyć w czasie.

Ponadto poza finansową stroną decyzji, jest jeszcze ta przekonaniowa - bo
ciągle ktoś mnie przekonuje, że nie warto, mając dobre drewniane okna...

> Jeżeli drewno jest zdrowe, nie zbutwiałe, to warto je zabezpieczyć aby
> dłużej służyło - zeskrobać starą farbę szpachlami, kawałkami rozbitej
> szyby bądź opalić (trzeba osłaniać szyby przed nagrzaniem bo pękną).

Kawałkiem rozbitej szyby?! No popatrz, nie wpadłabym na to.
Chyba zdrowe. Ale trudno mi to do końca zdiagnozować. Skoro jednak się nie
wypaczyły, to być może są ok ;>

> [...]
> ściernym, aby uzyskać gładkość powierzchni. Na to farba gruntowa,
> później nawierzchniowa i ewentualnie lakier. Po każdej spodniej

Czyli niekoniecznie sposób dostępny dla mnie. Bo to i umiejętności i kupa
czasu przecież :(

> Partacze idą na skróty - usuną części ruchome starej farby,
> zaszpachlują nierówności i malują. Trwałość niewielka, drewno
> niezabezpieczone - wygląd do zapłaty - gwarantowany... :-))

A ja chciałam mieć takie dobre zdanie o sobie...

Dzięki serdeczne. Wychodzi na to, że do fachowości mi będzie daleko,
powiększę grono partaczy ;)

Jagna

7. Data: 2008-08-19 20:52:02

Od: Jagna <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 18 Aug 2008 20:43:10 +0200, m napisał(a):

> [...]

> okna zespolone;-) . Z tego co pamiętam to malowało sie
> najwczęsniej na drugi dzień po kitowaniu.

Okna nie są chyba bardzo stare, ale o tym, że nowe, to też nie da się
powiedzieć. Mają lat 13.
I nie mam pojęcia, jak są umocowane szyby. Wiem, że kit odpada, więc
myślałam, że trzeba tylko będzie uzupełnić ubytki, ale widzę, że mi się
zdawało...
> [...]
> warto opisać góra dół lewo prawo środek. Niby z każdej
> strony taka sama ale potem jakoś nie zawsze chce pasować;-)

Nie no, co Ty?! Ja nie będę tych szyb wyciągać. Ja kobieta jestem. Nawet
nie za duża, rozpiętość ramion też mam ograniczoną, a okna duże... uff...

> Do opisywania można użyć szminki - ja tak zrobiłem;-)
> a żona sie obraziła :-(

Za pomalowanie okien, to ja bym nawet extra błyszczyk ufundowała! ;)

> [...]

> to na zrobienie 4 okien potrzebowałem tygodnia.
> Sporo ale nie jestem zawodowcem w tym temacie;-)

> Za to okna 3 rok są szczelne i farba nigdzie nie

Od samego czytania zrobiłam się zmęczona...
Chyba poszukam fachowca :/

Dzięki za rady :)

Jagna

8. Data: 2008-08-19 20:52:15

Od: Jagna <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 19 Aug 2008 15:45:11 +0200, nom napisał(a):

> Ja wlasnie maluje emolakiem, 18zł/litr.
> Wałek 6cm średnica 1cm, welurowy, 1,5zł/sztukę. :-)

noo! to mnie przynajmniej nie odstrasza :)
Rozumiem, że sprawia Ci to nawet radość. Mam nadzieję, że jak się za to
zabiorę też będzie mnie stać na:
:-)

Dzięki!

Jagna

9. Data: 2008-08-19 20:54:13

Od: Jagna <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 19 Aug 2008 20:22:18 +0200, Kane napisał(a):

> [...]
> malowań olejem lnianym zmieszanym z terpentyną. Ale musisz miec okno
> wyczyszczone do 'zera' z wszelkich lakierów itp które tworzą powierzchnie

Bardzo Ci dziękuję! Konkretna nazwa, wiem czego mogę szukać. Ale pytanie
mam dodatkowe, bo czytając tu i tam różne opinie, spotkałam się w archiwum
z doradzaniem malowania farbą akrylową, nie olejną.
Na stronie, którą mi poleciłeś jest olejny wosk do okien. Czyli co? jednak
farba z gatunku olejnych?
Po opisie na stronie nie mam wątpliwości, że to dobry wybór, ale pytanie,
czy sprawdzony?

Pewnie do zera okien nie oczyszczę, więc i tak będę musiała brać poprawkę
na to, że efekt opisywany niekoniecznie będę miała przyjemność obserwować
na swoich oknach.
Wybacz mi proszę moje lamerstwo w tym zakresie, ale czy rozcieńczalnik też
muszę kupić? Jest taka konieczność? Jeśli tak, to jaki?

Dzięki :)

Jagna

10. Data: 2008-08-20 08:14:39

Od: "Kane" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Bardzo Ci dziękuję! Konkretna nazwa, wiem czego mogę szukać. Ale pytanie

Uprzedzam: nie jestem zawodowcem. Uzylem farb tej firmy juz dwukrotnie
(uwaga: szukaj ich w porzadnych sklepach lub firmach wykonawczych - w
marketach moga byc cholernie drogie!) i efekt byl super. Raz uzylem
fasadowej farby na elewacje drewnianą - nie do poprownania do jakichs
tikurilli itp. Drugi raz - stare okna ale doczyszczone do 'drewna'. Efekt
ok. Trwalosc - mi tą marke czy wogole farby olejne (olejowe) porządne
polecili znajomi z Szwecji (podobnie jak konserwacje olejem lnianym).
Stosuja takie wynalazki od lat i zero problemow.

Co do czyszczenia okna - musisz oczyscic wszystko co się łuszczy. Lakiery
itp. Do drewna. Warto.

Pozdrawiam

Kane

sprzęt AGD do zabudowy czy wolno stojący
Barierki ze stali nierdzewnej / drewna na podkarpaciu
Pompa cieplna do domu
czyszczenie płytek ceramicznych
czyszczenie deski wc