Re: Kiedy jakie wino? i do czego?

From: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Kiedy jakie wino? i do czego?
Date: Mon, 08 Sep 2003 10:43:23 +0200

Majszek:
> Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć kiedy należy podawać wino białe a kiedy
> czerwone, wytrawne czy niewytrawne? Czy jest to zależne od pory dnia czy od
> rodzaju dania do spożycia itp.
> Serdecznie dziękuje i Pozdrawiam.

tak w sumie: im delikatniejsza w smaku potrawa, tym delikatniejsze wino
musi być. Wina słodkie i półsłodkie można podawać na deser. Można je też
podawać jako aperitif, ale z umiarem. Wina wytrawne wyostrzają smak,
więc jak coś w kuchni "nie wyszło", lepiej podać półsłodki aperitif ;-)

Co do kolorów wina, to nie uznaję faszyzmu kulinarnego białe mięso-białe
wino, czerwone mięso-czerwone wino. Jak ktoś lubi (jak ja), może pić
czerwone wino do wszystkiego. Do ryb, szczególnie duszonych nadaje się
jednak tylko lekkie wino, np. frankońskie czy wittenberskie, z
francuskich alzackie. W sumie te bardziej północne. Barrique też nie za
bardzo, mają zbyt intensywny smak. Najlepiej wypróbować.

Waldek