Data: 2008-04-18 18:04:03
Temat: Re: Klasy integracyjne.... pytanie do rodzicow...
Od: Elżbieta <w...@g...peel>
Pokaż wszystkie nagłówki
Dnia 18 Apr 2008 13:27:25 +0200, JaGoDkA napisał(a):
> Czy ktos z szanownych grupowiczow ma dziecko w klasie (1 lub 2) integracyjnej?
> Jesli tak to czy moze mi tak z "zycia" powiedziec na czym to polega, jak to
> wszystko jest rozwiazne, jaki jest program nauczania etc...?
>
A wychowawca klasy integracyjnej może być??
Na czym polega?? Na stworzeniu klasy, w której obok siebie uczą się dzieci
zdrowe i niepełnosprawne, na to umożliwić tym drugim uczęszczanie do szkół
masowych. Klasa jest mniejsza ilościowo i jest w niej 3-5 uczniów z
orzeczeniem i skierowaniem do kształcenia "integracyjnego. Najczęściej
dzieci niepełnosprawne ruchowo lub z lekkim upośledzeniem. Potem w
zależności od szkoły mogą być dzieci niesłyszące czy niedowidzące, ale to
już każda szkoła z klasami integracyjnymi wie jakie schorzenia przyjmuje. W
klasie jest dwóch nauczycieli, jeden ten wiodący- prowadzący wszystkie
zajęcia, najczęściej wychowawca klasy, zajmujący się równieeż oprócz
uczenia wszystkimi sprawami organizacyjnymi klasy. Drugi nauczyciel-
wspomagający, specjalista np. oligofrenopedagogiki i to jest nauczyciel
przydzielony w klasie do pracy z dziećmi "integracyjnymi".
Program nauczania w klasie jest taki sam jak w innych.
I tak np.:
UCZEŃ Z ORZECZENIEM O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW Z
UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU LEKKIM, POZOSTAJĄCY W SZKOLE
OGÓLNODOSTĘPNEJ.
Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim obowiązuje ta sama
podstawa programowa, co uczniów z normą intelektualną. Realizuje on
programy nauczania te same, które obowiązują w danym oddziale tylko
odpowiednio dostosowane do jego indywidualnych potrzeb edukacyjnych i
możliwości psychofizycznych.
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów opracowują dla ucznia z
upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim wymagania edukacyjne, które są
podstawą oceny jego postępów w nauce.
? Indywidualne zajęcia rewalidacyjne.
Zajęcia te powinny być ukierunkowane na usprawnianie zaburzonych funkcji,
wzmacnianie i kompensację. Nie mogą one służyć uzupełnianiu braków w
wiadomościach. Żaden przepis nie stanowi o liczbie godzin zajęć
rewalidacyjnych. W związku z tym, że są to zajęcia dodatkowe, ich
tygodniowa liczba nie powinna być większa niż 3 godziny. Rodzaj zajęć
powinien wynikać ze wskazań zawartych w orzeczeniu poradni psychologiczno -
pedagogicznej. Nauczyciel prowadzący zajęcia rewalidacyjne powinien mieć
przygotowanie stosowne do rodzaju tych zajęć (np. prowadzący zajęcia
korekcyjno-kompensacyjne - z zakresu terapii pedagogicznej).
ŚWIADECTWA SZKOLNE
Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim otrzymują świadectwa
promocyjne i świadectwa ukończenia szkoły na takim samym druku jak
pozostali uczniowie danej szkoły.
,,W świadectwach szkolnych promocyjnych oraz świadectwach ukończenia szkoły,
wydawanych uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, na drugiej
stronie świadectwa nad "Wynikami klasyfikacji końcoworocznej" umieszcza się
adnotację "uczeń/uczennica realizował(a) program nauczania dostosowany do
indywidualnych możliwości i potrzeb na podstawie orzeczenia wydanego przez
zespół orzekający działający w ...........", wpisując nazwę poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w której działa zespół , który wydał
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
--
Elżbieta
|