Kolor śledzia

1. Data: 2005-11-28 17:56:04

Temat: Kolor śledzia
Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

===
Jak powszechnie wiadomo, śledzie solone po odoszczeniu i oskórowaniu dają
płaty często w kolorze bardziej lub mniej czerwonawym. Matiasy zaś są niemal
srebrzysto-białe.

Czy można bez użycia wanisza "poprawić" kolor płatów ze śledzi solonych?
Mnie to się nigdy jeszcze nie udało. Jestem niemal pewien, że matiasy są
rzeczywiście chemicznie wybielane. A może się mylę?

waldek
===

2. Data: 2005-11-28 20:24:53

Temat: Re: Kolor śledzia
Od: "lidiapaszkowska" <0...@t...net> szukaj wiadomości tego autora

spox troche soku z cytryny i octu powinno dac rade ....

3. Data: 2005-11-29 00:43:48

Od: Maciek <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 28 Nov 2005 18:56:04 +0100, waldek napisał(a):

> [...]
> Mnie to się nigdy jeszcze nie udało. Jestem niemal pewien, że matiasy są
> rzeczywiście chemicznie wybielane. A może się mylę?

E, chyba szukasz spisku tam, gdzie go nie ma. Ja czerwonawych sledzi nie
widzialem od czasow, kiedy byly dostepne sledzie z beczki, wyciagane wprost
z soli, ktore trzeba bylo odmaczac (w Krakowie takich nie ma, o ile mi
wiadomo, jesli sie myle, to bede wdzieczny za info gdzie takie sledzie
mozna kupic).
Sledzie obecnie dostepne, konserwowane w solance, nie ciemnieja.
Niewykluczone tez, ze kolor zalezy po prostu od odmiany sledzia, pory roku
i/lub ilosci tluszczu w miesie.

Maciek
"Invent something idiot-proof,
and they will invent a better idiot"

4. Data: 2005-11-29 04:45:24

Od: "Wojti" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Śledzie "marketowe" pochodzą z norweskich hodowli.Po rozmrożeniu są wrzucane
w solankę.Jeżeli kupisz śledzie w kolorze żółtym / czerwonkawym może to
oznaczać że są zjełczałe>Pamiętaj jedank, że naturalnne śledzie nigdy nie
były w kolorze śnieżno-białym.Śledzie są szaro-bure i takie mają pozostać.

Pozdrawiam
Kucharz Amator
Wojti

--
"Ach Targowa, Ząbkowska, Kijowska
Ach te Szmulki, Targówek, Zacisze.

5. Data: 2005-11-29 04:53:49

Od: "Wojti" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy można bez użycia wanisza "poprawić" kolor płatów ze śledzi solonych?
> Mnie to się nigdy jeszcze nie udało. Jestem niemal pewien, że matiasy są
> rzeczywiście chemicznie wybielane. A może się mylę?
Nie nie mylisz się.A to że panie w marketach wybrzydzają że mają być białe i
twatde top bzdura.Twarrde tak! Ale białe - bull shit.Sama chemia służy do
wybielania filetów,
Nie wytłumaczy się polskiemu Motłochowi

6. Data: 2005-11-29 07:44:09

Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Mnie to się nigdy jeszcze nie udało. Jestem niemal pewien, że matiasy są
> rzeczywiście chemicznie wybielane. A może się mylę?

Jako, że jestem "otoczona" zakładami przetwórstwa rybnego, to wiem, że na
porządku dziennym jest używana woda utleniona. Ale nie tylko, jeszcze jakieś
świństwo, nazwa wyleciała mi z głowy, widziałam fakturę z punktu sprzedaży
nawozów. w ilości setek kilogramów.:-(((.
Pozdrawiam Areta

7. Data: 2005-11-29 18:55:55

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Maciek wrote:

> [...]
> wyciagane wprost z soli, ktore trzeba bylo odmaczac (w Krakowie
> takich nie ma, o ile mi wiadomo, jesli sie myle, to bede wdzieczny za
Mam je na co dzień w pobliskim sklepiku rybnym. :-)
===

> Sledzie obecnie dostepne, konserwowane w solance, nie ciemnieja.
> Niewykluczone tez, ze kolor zalezy po prostu od odmiany sledzia, pory
> roku i/lub ilosci tluszczu w miesie.
===
Co do koloru śledzi to oczywiście zgoda. Bywają szarawe, czerwonawe, czasem
żółtawe, choć trudno opisać dokładnie te barwy. Dlatego nie mam wątpliwości
co do śledzi solonych, lecz do matiasów, które w niczym nie przypominają
płatów po odfiletowaniu całych ryb.

Dzięki uprzejmości pani sprzedawczyni, zapoznałem się ze składem podanym na
etykiecie beczki ze śledziami. Są tam śledzie, woda i sól. Natomiast matiasy
są już konserwowane. Lecz to nie wyjaśnia ich nienaturalnej barwy oraz tego,
że są zawsze tak twarde i spójne.
Aretkka napisała o wodzie utlenionej i to by miało jakieś uzasadnienie.
Chyba przy najbliższej okazji sprawdzę to doświadczalnie (mam niezbędny
odczynnik).

waldek
===

8. Data: 2005-11-29 23:46:06

Od: Maciek <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 29 Nov 2005 19:55:55 +0100, waldek napisał(a):

> ===
> Mam je na co dzień w pobliskim sklepiku rybnym. :-)
> ===

W Krakowie? Adresy, telefony, kontakty!

Maciek
"Oh gimme, gimme, gimme a beer after midnight"

9. Data: 2005-11-30 02:21:20

Od: l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 29 Nov 2005 05:45:24 +0100, "Wojti" <j...@w...pl> wrote:

> [...]
>były w kolorze śnieżno-białym.Śledzie są szaro-bure i takie mają pozostać.

Albo zoltawo - zlociste sledzie "krolewskie" - solone w zalewie
korzennej (kolor pochodzi od przypraw korzennych dodawanych do beczki
- dla przypomnienia, porzadnych sledzi sie nie zalewa solanka,
porzadne sledzie przesypuje sie w beczce sola, zalewa "ropa sledziowa"
czyli tlustoscia z wczesniej robionych beczek zebrana i czeka az same
sos puszcza.

dDlugo trzeba moczyc ale trwale sa.
No chyba ze mowimy o sledziach niskosolonych - ale te z kolei wymagaja
wscieklego rezimu termicznego bo latwo sie psuja (ale smak za to maja
genialny, a drobniejsze sledziowate niskosolone - takie np.
szprotki... A ruskie niskosolone szprotki ("kilki") - kupa roboty z
obraniem, puszka po otworzeniu wyglada jakby do niej ktos (za
przeproszeniem) nazygal - ale ten smak...

--
Darek

10. Data: 2005-11-30 02:21:21

Od: l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 29 Nov 2005 05:53:49 +0100, "Wojti" <j...@w...pl> wrote:

> [...]
>twatde top bzdura.Twarrde tak! Ale białe - bull shit.Sama chemia służy do

W nie innej chemii odswieza sie kurczaki - fachowo zwie sie to
podchlorynem sodu, handlowe nazwy - bielinka, domestos, ace...
Za czasow mojej mlodosci to kible sie tym mylo a jesli cos sie bielilo
- to zasrane przescieradla (i dlugo po takim bieleniu wietrzylo).
Teraz jak widac bieli sie tym papu.

--
Darek

Szukam przpepisu na płoć/leszcza w zalewie octowej
tort
rosolis
szukam nalewek
danie z owocami morza