Re: Kto to powiedzial?

From: "Duch" <n...@n...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Kto to powiedzial?
Date: Thu, 13 Nov 2008 17:19:08 +0100

"cbnet" <c...@n...pl> wrote in message
news:gfhefo$29cn$1@news2.ipartners.pl...
> "Jeśli ludzie są dobrzy tylko z powodu obawy przed karą, oraz
> nadziei na nagrodę, to jesteśmy faktycznie żałośni niewąsko."
>
> Kto to powiedział?

Nie wiem. Ale co, tez tak myslisz jak w tym stwierdzeniu?

A jesli naprawde tacy jestesmy, to ... ok, moze smutne,
ale czy mamy likwidowac system nagród i kar, i udawać przez
to jacy jesteśmy górnolotni?
To dopiero byłby horror.
Likwidacja nagraody i kary tylko po to zeby kogos nie raził
obraz zbyt "prymitywngo" zachowania człowieka, ktory opiera sie
na nagrodzie i karze.
-----------------------------

Z drugiej strony - dlaczego niby system nagroda-kara ma byc żałosny?
Zabacz na firmy jakie powstają, one wszystkie działaja na zasadzie
nagroda-kara. Dobry biznes - nagroda w postaci kasy, zły - kara, bankructwo.
Dobrze skonstruowany samolot ? - kasa.
Zle i rozbił sie zabijając ludzi - kara, wiezienie, bankructwo.

Co w tym nienormalnego? Samo zycie. Ziemski padół łez.

Tak, pojawiają sie "naprawiacze". Po nich ten paduł staje się czesto jeszcze
gorszy.

Ale wiesz co? Ciekawe.... tak własne powstał socjalizm.
Komuś ten "niesprawiedliwy system" przestał się podobąc.
Zbyt brutalny, raził w oczka. Alternatywą była sprawiedliwośc społeczna.
Bez tej brutalnej rzeczywistosci.
Wspaniałe co? Prawda? Gospodarką kierowali ludzie rozumni,
likwidowano "złe bezrobocie". Troska o ubogich. Socjalizm. Wspaniale...

Czy ten system sie sprawdził? Czy nie był przyczyną wlasnie biedy i
dziadostwa?
Dzisiaj juz wiemy ze tak - dawniej - wierzono ze socjalizm/komunizm rozwiaze
problemy.
To kolejna sztuczna rzeczywistosc!

-----
Moze te sztyczne rzeczywistosci powstaj w glowie dlatego, ze komus w glowie
powstaje naiwna idea,
zeby ten brutalny swiat stał sie troche lepszy? Zle jednak jesli wprowadza
to ktoś naiwny.

Pozdrawiam,
Duch