Kuchnia indukcyjna

11. Data: 2022-03-03 14:22:46

Temat: Re: Kuchnia indukcyjna
Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 03/03/2022 13:57, trybun wrote:
> naczynie którym jest _dobry_ do płyt indukcyjnych garnek i przeprowadzam
> operację zagotowania wody na czas, następnie przeprowadzam identyczna
> operację na kuchni elektrycznej. Oczywiście moce są kuchenek takie same.

Przeprowadź więc.

Przy prawidłowym dobranym naczyniu do kuchenki indykcyjnej, moc pobrana
z sieci na zagotowanie tej samej ilości wody będzie bardzo podobna, choć
z przewagą indukcji. Głównie z powodu mniejszych strat "na boki",
energia transmitowana jest wprost do garnka, a w tych lepszych nawet
precyzyjnie, w górną część podstawy, blisko wody, zamiast grzać bez
sensu wszystko na około.

Jeśli pytasz czy indukcja będzie lepsza: nie. Zawsze znajdzie się jakiś
konserwatysta, który uzna, że lepiej gotować na żyletki, bo kawa smakuje
jak za dawnych czasów.

Odpowiedź uniwersalna nie istnieje.

Weź pod uwagę, że kuchenki mają trzy nieoczywiste wady:

1) jakośc elektroniki jest poniżająca. Oczekuj, że przestanie coś w niej
działać, a wymiana kontrolera to 50% kosztów.

2) Zazwyczaj pokryte są ceramiką która jest odporna na zarysowanie, pod
warunkiem trzymania w styropianie. Jest też odporna na uderzenia, pod
tym samym warunkiem.

3) Obsługuje się ją przyciskami. To wyklucza połowę emerytów i większość
prawników.

12. Data: 2022-03-03 14:27:38

Od: trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

> Już wcześniej kol. Marudny starał się to ładnie wytłumaczyć. Porównywanie
> mocy kuchenek nie ma sensu. Kuchenka z grzałkami oporowymi zawsze grzeje
> ile wlezie z pełną mocą. Tylko część z tej energii jest wykorzystywana,
> a czasem wcale nie jest, gdy się zdejmnie garnek z fajery. Kuchenka
> indukcyjna daje z siebie tyle mocy, ile garnek zdoła odebrać. Często
> o wiele mniej, niż wypisano na tabliczce znamionowej.
>
> Jarek

Też ja ich nie porównuję.. Oczywiści gdybym nie zaznaczył że moce są
takie same to byłby pretekst aby sobie pogaworzyć o tym że moce ich nie
są takie same. Sedno sprawy to czas zagotowania wody na dwu tych
kuchenkach o jednakowa mocy, na identycznym* sprzęcie, i bez wnikania w
ich charakterystykę.

*Identyczny to taki który najlepiej się sprawuje na indukcji bo
elektrycznej to chyba wsio ryba

13. Data: 2022-03-03 14:37:27

Od: trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 03.03.2022 o 14:22, heby pisze:

> [...]
> pod tym samym warunkiem.
>
> 3) Obsługuje się ją przyciskami. To wyklucza połowę emerytów i

Gdy już kupię indukcję to na pewno przeprowadzę takie równanie, ale jak
na razie to potrzebuję informacji przed zakupowej.

Jeżeli nie jest "lepsza" w sensie szybszego zagotowywania wody to w moim
wypadku ją dyskwalifikuje, juz bez wnikania w te warunki które
wymieniłeś powyżej. Ew wyższe zużycie prądu to dla mnie żadna wada bo
prądu to akurat u mnie dostatek.

14. Data: 2022-03-03 15:13:57

Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 03/03/2022 14:37, trybun wrote:
> Gdy już kupię indukcję to na pewno przeprowadzę takie równanie, ale jak
> na razie to potrzebuję informacji przed zakupowej.

Uważam że warto zrobić, prawo Jouel'a ciągle jest metne i niejasne, mimo
biliardów obserwacji i precyzyjnych wyliczeń, domowi wynalazcy ciągle je
weryfikują bo cieżko naprawdę uwierzyć, że matematyka i fizyka działa ot
tak.

> Jeżeli nie jest "lepsza" w sensie szybszego zagotowywania wody

Tak. Pewnie o 4 sekundy dla indukcji 2kW, której nie ma, bo jest
hipotetyczna dla potrzeb obliczenia czasu.

> to w moim
> wypadku ją dyskwalifikuje, juz bez wnikania w te warunki które
> wymieniłeś powyżej. Ew wyższe zużycie prądu to dla mnie żadna wada bo
> prądu to akurat u mnie dostatek.

To mam radę. Można tanio kupić grzałki do zmywarek, takie przelotowe.
Mam założone, do grzania basenu, jak jeszce nie miałem PC. Dwie. Razem
7kW z dwóch faz. Nie zdążysz głową odwrócić i już bulgocze. Moim zdaniem
to najlepsze rozwiązanie przy dostatku prądu kiedy człowiek nie może
czekać, czyli pewnie dla większości. Aż dziwne, że nikt nie stosuje.

Ale moment, zdajesz sobie sprawę, że kuchenek 2kW, indykcyjnych, nie ma?
Sa raczej takie pod 4kW na punkt i wiecej...

Jeszcze raz: kuchanka indukcyjna 4kW na punkt zagrzeje wodę 2x szybciej
niż czajnik lub kuchenka 2kW. Przepraszam ,ale prościej się nie da. Już
nie mówmy o garnkach i stratach. Zakładaj, że takie z grubsza ocenienie
jest wystarczajace.

Zastanów się jak szybko zagrzejesz indukcją 8kW na punkt, jako zadanie
domowe.

15. Data: 2022-03-03 17:00:13

Od: Wiesiaczek <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 03.03.2022 o 15:13, heby pisze:

> [...]
> jest wystarczajace.
>
> Zastanów się jak szybko zagrzejesz indukcją 8kW na punkt, jako zadanie

Tak z ciekawości:
Dlaczego energia wypromieniowana przez płytę grzewczą ma docierać tylko
do garnka a nie idzie po części w kosmos?

Z tym 2x szybszym grzaniem przez płytę 4 kW w porównaniu z grzałką 2 kW
dyskutował bym. Bo jeśli by wziąć odpowiednio dużo tych kW to można
byłoby zagotować 1 litr wody w pół sekundy, a to jest oczywisty absurd.

--
Wiesiaczek (dziś z DC)
"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

16. Data: 2022-03-03 17:09:05

Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 03/03/2022 17:00, Wiesiaczek wrote:
> Dlaczego energia wypromieniowana przez płytę grzewczą ma docierać tylko
> do garnka a nie idzie po części w kosmos?

Idzie w kosmos. Stań obok kuchenki oporowej. Jest ciepło. Jesli
zdejmiesz dach, to podgrzejesz kosmitów. Jeśli nie zdejmiesz, to
podgrzejesz pośrednio przez dach.

W kuchence indukcyjnej też. Tylko nie wyczuwasz, bo nie masz zmysłów do
wykrywania fal elektromagnetycznych o tym zakresie. Możesz sprawdzić na
kilka sposobów. Najprościej to chyba jakas pętla z LEDem opok punktu.

Ba, zaryzykuje że zawsze idzie w kosmos. Cała. Jaką produkujemy. W
odpowiedniu długim czasie. Pipeprzeni kosmici, zawsze wygrywają.

> Z tym 2x szybszym grzaniem przez płytę 4 kW w porównaniu z grzałką 2 kW
> dyskutował bym. Bo jeśli by wziąć odpowiednio dużo tych kW to można
> byłoby zagotować 1 litr wody w pół sekundy, a to jest oczywisty absurd.

Na szczęscie do rozsądnej granicy kilku kW to nie jest absurd, a
precyzyjny, na potrzeby kuchni, szacunek. Problem możesz mieć od
kilkunastu kW. Nie możemy wykluczyć, że autorowi naprawdę się tak
śpieszy, rano bez kawki umrzeć można. Gdzieś czytałem, że do domku ktoś
podłaczył 100kW po *coś*. Możliwe że timer w takiej kuchence, jak by
istniała, miałby milisekundową dokładność i odpowiednią obudowę,
opancerzoną.

Chłopaki z Czarnobyla potrafili zagotować wodę w reaktorze w kilkanaście
milisekund pokazujac kto dalej pręty wyciągnie, Wania czy Dima. Nie ma
rzeczy niemożliwych.

17. Data: 2022-03-03 18:59:45

Od: Stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2022-03-03 o 17:00, Wiesiaczek pisze:

> [...]
> dyskutował bym. Bo jeśli by wziąć odpowiednio dużo tych kW to można
> byłoby zagotować 1 litr wody w pół sekundy, a to jest oczywisty absurd.

Z jeszcze większej ciekawości: dlaczego buzałą można zagotować litr wody
w ciągu 1 minuty góra 1,5 min?
Buzala to dwie żyletki podłączone do dwóch przewodów 220V.
Przyrząd uzywany w pierdlach z reguły do robienia czaju (i nie tylko)
pozdr
Stefan

18. Data: 2022-03-03 19:26:55

Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On 03/03/2022 18:59, Stefan wrote:
> Z jeszcze większej ciekawości: dlaczego buzałą można zagotować litr wody
> w ciągu 1 minuty góra 1,5 min?

Bo ma znacznie większą moc niż grzałka w czajniku i prawie zerową trwałość.

> Buzala to dwie żyletki podłączone do dwóch przewodów 220V.

Napięcie nic nie mówi o mocy.

19. Data: 2022-03-03 20:35:21

Od: Wiesiaczek <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 03.03.2022 o 19:26, heby pisze:

> Bo ma znacznie większą moc niż grzałka w czajniku i prawie zerową trwałość.

> Napięcie nic nie mówi o mocy.

Nie mówił o mocy, tylko wyjaśnił budowę.
Moc jest spora, ale najważniejsze, że sprawność tego układu wynosi ok.
100%. Nawet grzałka nurkowa nie może konkurować.

20. Data: 2022-03-03 22:13:32

Od: Stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2022-03-03 o 20:35, Wiesiaczek pisze:

> Nie mówił o mocy, tylko wyjaśnił budowę.
> Moc jest spora, ale najważniejsze, że sprawność tego układu wynosi ok.
> 100%. Nawet grzałka nurkowa nie może konkurować.

Jam nie elektryk, ale powiem - za młodości mej na jednej z budów miałem
brygadę świeżo amnestionowanych. Aparaty z nich były niezle. Na jakiejś
kwaterze gospodyni miała tylko zimną wodę. Wtedy jeden z nich zrobił
buzalę i w dwie minuty miednica wody była dobrze ciepła. Podczas tego
zabiegu nie można było dotykać miednicy. Po kilku latach spotkaliśmy
się, mieszkał na śląsku w pobliżu znanej kopalni. Tak nam się zgadało i
pokazał mi wtyczkę. Włożył ją do gniazdka i licznik stanął w miejscu.
Jak to było zrobione - nie wiem
pozdr
Stefan

Mleko w ekspresie