Strona główna Grupy pl.sci.psychologia Michałek-przewałek. Re: Michałek-przewałek.

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: Michałek-przewałek.

« poprzedni post następny post »
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
e.net!feeder.erje.net!usenet.goja.nl.eu.org!aioe.org!eJgildQh1/AaYio9wQBosA.use
r.46.165.242.91.POSTED!not-for-mail
From: PD <p...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Michałek-przewałek.
Date: Sat, 29 Oct 2022 10:02:06 +0200
Organization: Aioe.org NNTP Server
Message-ID: <tjimlu$61d$1@gioia.aioe.org>
References: <6350705c$0$546$65785112@news.neostrada.pl>
<tirbp1$1221$1@gioia.aioe.org> <tirme1$jhg$1@gioia.aioe.org>
<tirnpq$1bd3$1@gioia.aioe.org> <tis0as$1ukg$1@gioia.aioe.org>
<tis4oo$2s5$1@gioia.aioe.org> <tis89c$1oul$1@gioia.aioe.org>
<tisd3o$1vui$1@gioia.aioe.org> <titgrm$1dar$1@gioia.aioe.org>
<tj06ag$5o1$1@gioia.aioe.org> <tj0ga9$drj$1@gioia.aioe.org>
<tjb13a$1v0d$1@gioia.aioe.org> <tjbc0p$179m$1@gioia.aioe.org>
<tjbcd6$1dfo$1@gioia.aioe.org> <tjbdsv$1ke$1@gioia.aioe.org>
<tjbev2$l82$1@gioia.aioe.org> <63596e38$0$566$65785112@news.neostrada.pl>
<tjcfb1$10mn$1@gioia.aioe.org>
<635ac4ad$0$468$65785112@news.neostrada.pl>
<tjftu2$1mef$1@gioia.aioe.org>
<635b7d05$0$550$65785112@news.neostrada.pl> <tjfvsc$fom$1@gioia.aioe.org>
<635b8a67$0$469$65785112@news.neostrada.pl> <tjg95d$oo5$1@gioia.aioe.org>
<635bbd11$0$562$65785112@news.neostrada.pl>
<tjgijj$11o1$1@gioia.aioe.org>
<635c2da4$0$464$65785112@news.neostrada.pl>
<tjikn9$1f4b$1@gioia.aioe.org>
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Info: gioia.aioe.org; logging-data="6189";
posting-host="eJgildQh1/AaYio9wQBosA.user.gioia.aioe.org";
mail-complaints-to="a...@a...org";
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:102.0) Gecko/20100101
Thunderbird/102.4.0
X-Notice: Filtered by postfilter v. 0.9.2
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:770699
Ukryj nagłówki

W dniu 2022-10-29 o 09:28, PD pisze:
> W dniu 2022-10-28 o 21:29, FEniks pisze:
>> W dniu 28.10.2022 o 14:40, PD pisze:
>>> W dniu 2022-10-28 o 13:29, FEniks pisze:
>>>> W dniu 28.10.2022 o 11:59, PD pisze:
>>>>> W dniu 2022-10-28 o 09:53, FEniks pisze:
>>>>>> W dniu 28.10.2022 o 09:20, PD pisze:
>>>>>>>
>>>>>>> Nie o to chodzi. Obdarłaś naukę gry ze wszystkiego co istotne
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Niczego nie obdzieram. Skupiłam się na tym aspekcie, który
>>>>>> najbardziej różnicuje możliwości dziecka versus dorosły w kwestii
>>>>>> nauki *gry na instrumencie*. O tym przecież była mowa, a nie o
>>>>>> zdobywaniu wykształcenia muzycznego.
>>>>>
>>>>> Cytuję co dotarło do mojego rezerwatu:
>>>>> "W przypadku gry na instrumencie to kwestia umiejętności, a nie
>>>>> wiedzy, w dodatku umiejętności automatycznych".
>>>>
>>>>
>>>> No i  podtrzymuję. Wszak to Ty napisałeś do Kviata - "Spróbuj zacząć
>>>> naukę gry na jakimś instrumencie, a potem porównaj swoje postępy z
>>>> postępami 7-latka, który zaczął się uczyć równo z tobą."
>>>>
>>>> No więc myślę, że Kviat albo jakikolwiek inny dorosły nie ma raczej
>>>> szans w ciągu kilku lat zrobić takich samych postępów jak 7-latek w
>>>> grze na jakimkolwiek instrumencie, za to w tym samym czasie ma
>>>> szansę zdobyć znacznie większą wiedzę teoretyczną w zakresie muzyki
>>>> niż 7-latek.
>>>
>>> A z czego wynika, że "Kviat" zdobędzie w tym czasie wiedzę większą?
>>
>>
>> Choćby ze względu na biegłość w czytaniu, którą przeciętny dorosły ma,
>> a przeciętny 7-latek nie.
>
> Zakładałem, że w jednym i drugim przypadku będzie nauczyciel. Brak
> nauczyciela komplikuje sprawę zarówno dla "Kviatka" jak i 7-latka, bo
> jest dużo pułapek. Żaden z nich sam z siebie nie wie co jest dla niego
> istotne na danym etapie. Nie wie czy poziom jaki osiągnął do tej pory w
> trakcie nauki, jest wystarczający by pójść dalej - lub na odwrót, czyli
> czy nie zafiksował się na danej kwestii. Inna kwestia. O ile zgłębiając
> teorię, mamy poczucie czy ją rozumiemy. Nawet jeśli coś tam zrozumiemy
> źle, to gdzieś tam to później wyjdzie i się poprawi jej rozumienie. O
> tyle w przypadku nauki gry od zera, jakość naszego słuchu też jest na
> poziomie zerowym. Przez pierwsze, powiedzmy dwa lata, nieważne czy
> "Kwiatek" czy 7-latek - nie będzie słyszał co gra. Będzie myślał, że gra
> dobrze, ale wystarczy żeby się nagrał i odsłuchał :) I paradoksalnie im
> dłużej będzie w ten sposób grał, tym bardziej będzie utrwalał "złe
> granie". Odkręcenie tego jest trudne. Kolejna sprawa to radzenie sobie z
> błędami w grze. Bo niestety jest tak, że często przyczyna błędu leży
> zupełnie w innym miejscu niż się objawia. Niech np. któryś z nich uczy
> się jakiejś frazy. Ma już ją opalcowaną i w miarę płynnie mu to
> wychodzi. Ale gdzieś tam w środku jest coś co nie wychodzi. Jak ktoś nie
> ma doświadczenia, czy nauczyciela pod ręką, to do u.śmierci będzie
> ćwiczył problematyczny fragment. Podczas gdy najczęściej się okazuje, że
> np. gdzieś tam wcześniej zamiast ósemki gra ćwierćnutę, mózg doskonale
> czuje ile powinien trwać takt i po prostu niewychodzący fragment jest
> efektem próby nadrabiania. Powiem tak. Bez nauczyciela wynik tego
> starcia jest trudny do przewidzenia.

Jeszcze jedna pułapka to ktoś komu wydaje się, że umie (a czasami
naprawdę umie) grać w roli nauczyciela. Jako, że gitara to bardzo
popularny instrument - to i tego typu nauczycieli jest na pęczki.
Kwestia, że to co jest nieprawidłowe i niedopuszczalne w kwestii A, jest
wręcz niezbędne w kwestii B. Przykładowo opalcowanie przy grze na
fortepianie jakichś wirtuozerskich fragmentów. Na szczęście na
fortepianie nie uczą grać amatorzy. W partyturach autorzy sami podają
opalcowanie takich fragmentów, z reguły dziwne, przeczące intuicji oraz
trudniejsze od intuicyjnego. Dlaczego tak. Mianowicie grając ten
fragment w wolnym tempie, bez problemu zagra się go palcowaniem
intuicyjnym, ale jeśli chcemy zagrać to w szybkim, oryginalnym tempie
przy takim opalcowaniu fizjologia dłoni na to nie pozwoli (połączone
ścięgna odpowiednich palców np.). Przekładając na gitarę. Każdy
"nauczyciel" Ci powie, że kostkę trzymamy w dwóch palcach - w trzech to
błąd. Są tacy którzy trzymają w trzech - należy ich za to zabić :)
Problem w tym, że mój ulubiony gitarnik od grania szatanów J.Hetfield z
metallicy trzyma w trzech. Nigdy nie zwracałem na to uwagi ... i też
nigdy nie zbliżyłem się z grą do jego poziomu. W końcu postanowiłem olać
dogmat o trzymaniu kostki 2 palcami. Przestawienie się zajmuje mi już
drugi rok - nie mam jeszcze swobody w graniu w ten sposób, ale efekt w
postaci jakości tego co wychodzi z pod palców, to 100% lepiej niż wcześniej.

PD

 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
29.10 XL
29.10 PD
29.10 PD
29.10 XL
29.10 XL
30.10 Kviat
30.10 PD
30.10 XL
30.10 Kviat
30.10 PD
30.10 Kviat
30.10 PD
Wspierajmy Trzaskowskiego!
I co? Jest wojna w Europie, prawda?
Sztuczna Inteligencja
Ucieczka z Ravensbruck - komentarz
I pod drzwiami staną i nocą kolbami w drzwi załomocą
Jesttukto?
?
Comprehensive Protection Guide with IObit Malware Fighter Pro 11.3.0.1346 Multilingual
Advanced SystemCare Pro 17.5.0.255: Ultimate Performance Optimizer
IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual Review and Tutorial
"Prawdziwy" mężczyzna.
Senet parts 1-3
Chess
Dendera Zodiac - parts 1-5
Vitruvian Man - parts 7-11a
Ma 102 lata i wciąż prowadzi auto. Profesor ds. żywienia zdradza siedem zasad długowieczności
Medicine, medicine - 199 Live videos
Domowa medycyna - ależ to bardzo proste
Kanałowe leczenie zęba dużą wiertarkÄ
Kanałowe leczenie zęba dużą wiertarkÄ
Protokół Rehabilitacji Pacjentki Długoterminowej w Śpiączce 1. Cel protokołu
Schemat terapii pacjentki długoterminowej w śpiączce - krok po kroku 1. Stała obecność i kontakt emocjonalny
Córka Ewy Błaszczyk jest w śpiączce od 25 lat.
Nowy zestaw ćwiczeń odmładzających na piątek
Ewa Błaszczyk pokazała córkę w telewizji. "Ola, masz gości" https://www.msn.com/pl-pl/rozrywka/gwiazdy/ewa-b%C5%82aszczyk-pokaza%C5%82a-c%C3%B3rk%C4%99-w-telewizji-ola-masz-go%C5%9Bci/ar-AA1DI5Nn?ocid=BingNewsSerp&cvid=4c4c1c20f5d94529aa2dfde5f155fc3f&ei=
Pomagamy wybudzić córkę Ewy Błaszczyk, Olę ze śpiączki Sprowadzimy najlepszy na świecie zrobotyzowany egzoszkielet
Histotrypsja - Innowacyjna Metoda Leczenia Nowotworów za pomocą Ultradźwięków
Tytul: Infradźwieki, stymulacja mózgu i zdrowie człowieka: Znaczenie twardego kontaktu stóp z podłożem w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym i poprawie długowieczności
Zostań zębologiem - kup sobie latarkę UV i naprawiaj ubytki zębów
50 naukowych publikacji medycznych, badawczych, analitycznych dla każdego