Strona główna Grupy pl.sci.psychologia Michałek-przewałek. Re: Michałek-przewałek.

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: Michałek-przewałek.

« poprzedni post następny post »
Data: 2022-10-29 10:02:06
Temat: Re: Michałek-przewałek.
Od: PD <p...@g...pl>
Pokaż wszystkie nagłówki

W dniu 2022-10-29 o 09:28, PD pisze:
> W dniu 2022-10-28 o 21:29, FEniks pisze:
>> W dniu 28.10.2022 o 14:40, PD pisze:
>>> W dniu 2022-10-28 o 13:29, FEniks pisze:
>>>> W dniu 28.10.2022 o 11:59, PD pisze:
>>>>> W dniu 2022-10-28 o 09:53, FEniks pisze:
>>>>>> W dniu 28.10.2022 o 09:20, PD pisze:
>>>>>>>
>>>>>>> Nie o to chodzi. Obdarłaś naukę gry ze wszystkiego co istotne
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Niczego nie obdzieram. Skupiłam się na tym aspekcie, który
>>>>>> najbardziej różnicuje możliwości dziecka versus dorosły w kwestii
>>>>>> nauki *gry na instrumencie*. O tym przecież była mowa, a nie o
>>>>>> zdobywaniu wykształcenia muzycznego.
>>>>>
>>>>> Cytuję co dotarło do mojego rezerwatu:
>>>>> "W przypadku gry na instrumencie to kwestia umiejętności, a nie
>>>>> wiedzy, w dodatku umiejętności automatycznych".
>>>>
>>>>
>>>> No i  podtrzymuję. Wszak to Ty napisałeś do Kviata - "Spróbuj zacząć
>>>> naukę gry na jakimś instrumencie, a potem porównaj swoje postępy z
>>>> postępami 7-latka, który zaczął się uczyć równo z tobą."
>>>>
>>>> No więc myślę, że Kviat albo jakikolwiek inny dorosły nie ma raczej
>>>> szans w ciągu kilku lat zrobić takich samych postępów jak 7-latek w
>>>> grze na jakimkolwiek instrumencie, za to w tym samym czasie ma
>>>> szansę zdobyć znacznie większą wiedzę teoretyczną w zakresie muzyki
>>>> niż 7-latek.
>>>
>>> A z czego wynika, że "Kviat" zdobędzie w tym czasie wiedzę większą?
>>
>>
>> Choćby ze względu na biegłość w czytaniu, którą przeciętny dorosły ma,
>> a przeciętny 7-latek nie.
>
> Zakładałem, że w jednym i drugim przypadku będzie nauczyciel. Brak
> nauczyciela komplikuje sprawę zarówno dla "Kviatka" jak i 7-latka, bo
> jest dużo pułapek. Żaden z nich sam z siebie nie wie co jest dla niego
> istotne na danym etapie. Nie wie czy poziom jaki osiągnął do tej pory w
> trakcie nauki, jest wystarczający by pójść dalej - lub na odwrót, czyli
> czy nie zafiksował się na danej kwestii. Inna kwestia. O ile zgłębiając
> teorię, mamy poczucie czy ją rozumiemy. Nawet jeśli coś tam zrozumiemy
> źle, to gdzieś tam to później wyjdzie i się poprawi jej rozumienie. O
> tyle w przypadku nauki gry od zera, jakość naszego słuchu też jest na
> poziomie zerowym. Przez pierwsze, powiedzmy dwa lata, nieważne czy
> "Kwiatek" czy 7-latek - nie będzie słyszał co gra. Będzie myślał, że gra
> dobrze, ale wystarczy żeby się nagrał i odsłuchał :) I paradoksalnie im
> dłużej będzie w ten sposób grał, tym bardziej będzie utrwalał "złe
> granie". Odkręcenie tego jest trudne. Kolejna sprawa to radzenie sobie z
> błędami w grze. Bo niestety jest tak, że często przyczyna błędu leży
> zupełnie w innym miejscu niż się objawia. Niech np. któryś z nich uczy
> się jakiejś frazy. Ma już ją opalcowaną i w miarę płynnie mu to
> wychodzi. Ale gdzieś tam w środku jest coś co nie wychodzi. Jak ktoś nie
> ma doświadczenia, czy nauczyciela pod ręką, to do u.śmierci będzie
> ćwiczył problematyczny fragment. Podczas gdy najczęściej się okazuje, że
> np. gdzieś tam wcześniej zamiast ósemki gra ćwierćnutę, mózg doskonale
> czuje ile powinien trwać takt i po prostu niewychodzący fragment jest
> efektem próby nadrabiania. Powiem tak. Bez nauczyciela wynik tego
> starcia jest trudny do przewidzenia.

Jeszcze jedna pułapka to ktoś komu wydaje się, że umie (a czasami
naprawdę umie) grać w roli nauczyciela. Jako, że gitara to bardzo
popularny instrument - to i tego typu nauczycieli jest na pęczki.
Kwestia, że to co jest nieprawidłowe i niedopuszczalne w kwestii A, jest
wręcz niezbędne w kwestii B. Przykładowo opalcowanie przy grze na
fortepianie jakichś wirtuozerskich fragmentów. Na szczęście na
fortepianie nie uczą grać amatorzy. W partyturach autorzy sami podają
opalcowanie takich fragmentów, z reguły dziwne, przeczące intuicji oraz
trudniejsze od intuicyjnego. Dlaczego tak. Mianowicie grając ten
fragment w wolnym tempie, bez problemu zagra się go palcowaniem
intuicyjnym, ale jeśli chcemy zagrać to w szybkim, oryginalnym tempie
przy takim opalcowaniu fizjologia dłoni na to nie pozwoli (połączone
ścięgna odpowiednich palców np.). Przekładając na gitarę. Każdy
"nauczyciel" Ci powie, że kostkę trzymamy w dwóch palcach - w trzech to
błąd. Są tacy którzy trzymają w trzech - należy ich za to zabić :)
Problem w tym, że mój ulubiony gitarnik od grania szatanów J.Hetfield z
metallicy trzyma w trzech. Nigdy nie zwracałem na to uwagi ... i też
nigdy nie zbliżyłem się z grą do jego poziomu. W końcu postanowiłem olać
dogmat o trzymaniu kostki 2 palcami. Przestawienie się zajmuje mi już
drugi rok - nie mam jeszcze swobody w graniu w ten sposób, ale efekt w
postaci jakości tego co wychodzi z pod palców, to 100% lepiej niż wcześniej.

PD

 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
29.10 XL
29.10 PD
29.10 PD
29.10 XL
29.10 XL
30.10 Kviat
30.10 PD
30.10 XL
30.10 Kviat
30.10 PD
30.10 Kviat
30.10 PD
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci
Trump jak stereotypowy "twój stary". Obsługa iPhone'a go przerasta
Wspierajmy Trzaskowskiego!
I co? Jest wojna w Europie, prawda?
Sztuczna Inteligencja
Ucieczka z Ravensbruck - komentarz
I pod drzwiami staną i nocą kolbami w drzwi załomocą
Jesttukto?
?
Comprehensive Protection Guide with IObit Malware Fighter Pro 11.3.0.1346 Multilingual
Advanced SystemCare Pro 17.5.0.255: Ultimate Performance Optimizer
IObit Uninstaller Pro 13.6.0.5 Multilingual Review and Tutorial
"Prawdziwy" mężczyzna.
Senet parts 1-3
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Kol. sukces po polsku: polscy naukowcy przywracają życie morskim roślinom
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Medycyna - czy jej potrzebujemy?
Atak na [argentyńskie - przyp. JMJ] badaczki, które zbadały szczepionki na COVID-19
Xi Jinping: ,,Prognozy mówią, że w tym stuleciu istnieje szansa dożycia 150 lat"
Zbrodnia 3 Maja
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem