Re: Motyle w zimie

Data: 2018-12-12 16:59:28
Temat: Re: Motyle w zimie
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

Pan Krzysztof Gajdemski napisał:

> Te, które zimują jako osobniki dojrzałe przechodzą w stan tzw. diapauzy
> (spowolnienie funkcji metabolicznych, zabezpieczenie krwiobiegu przed
> zamarzaniem). Oczywiste jest, że na zimno takiego motyla wypuścić nie
> można. Odstawiony do piwnicy powinien zasnąć.

Jednak tylko cytrynki robią to z premedytacją. One idą spać ogarnięte
myślą: "a na wiosnę się rozmnożę". Co nie jest pomysłem złym -- wiosna,
zieloność w ogrodach, piękne okoliczności przyrody...

Inne gatunki potrafią przysnąć zimą w piwnicy czy na strychu, lecz nadziei
wielkich na dalsze życie nie mają. Do mnie potrafi zimą skądeś przylecieć
do domu rusałka (pisałem tu kiedyś o tym), ale im bliżej wiosny, tym takich
przypdków mniej. A gdy już słońce zaczyna patrzeć pełną gębą z wysoka, to
w zasadzie wcale.

Jarek

--
Gdy przyjdzie marzec, umrze niejeden starzec.