Data: 2009-01-16 18:56:10
Temat: Re: No, rodzice przedszkolaków...
Od: Szerr <n...@p...pl>
Pokaż wszystkie nagłówki
Dnia Fri, 16 Jan 2009 10:19:53 +0100, Agnieszka napisał(a) w
<news:gkpk15$554$1@nemesis.news.neostrada.pl>:
> "Gazeta Wyborcza": przedszkolak ma samodzielnie i bezpiecznie organizować
> sobie czas wolny
W projekcie:
"próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w
przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić,
a gdzie nie."
> podejmować rozsądne decyzje
W oryginale:
"w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach."
> i wykazywać zainteresowanie architekturą wnętrz i zieleni.
Kontekst:
"Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1) przejawia, w miarę swoich możliwości, zainteresowanie wybranymi
zabytkami i dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze swojego
regionu;
2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu
elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci
prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
3) wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą (także
architekturą zieleni i architekturą wnętrz)."
> ma mówić płynnie, niezbyt głośno
Kontekst:
1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod
względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;
2) mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;
3) uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe
wypowiedzi o ważnych sprawach;
4) w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.
> albo w skupieniu słuchać muzyki, w tym muzyki poważnej.
Kontekst:
1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe;
chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
2) dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego,
wyraża je pląsając lub tańcząc;
3) tworzy muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych (oraz innych
przedmiotów), a także improwizuje ją ruchem;
4) w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.
Moim zdaniem wreszcie za podstawę programową wzięli się fachowcy. A
dziennikarzyny jak zwykle: poprzekręcali, zmanipulowali, wyrwali zdania z
kontekstu...
--
Quid leges sine moribus?
|