Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: Nixe <n...@n...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: O co biega z kara smierci ?
Date: Tue, 06 Dec 2011 19:31:20 +0100
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 62
Message-ID: <jbln1q$foo$1@inews.gazeta.pl>
References: <jaqfgt$6qd$1@inews.gazeta.pl>
<M...@n...neostrada.pl>
<jarmfb$jsh$1@inews.gazeta.pl>
<M...@n...neostrada.pl>
<1...@4...net>
<M...@n...neostrada.pl>
<4ed9e344$0$8444$65785112@news.neostrada.pl>
<jbg6au$2aq$1@inews.gazeta.pl>
<4edba2fb$0$8443$65785112@news.neostrada.pl>
<jbgj59$ge6$1@inews.gazeta.pl> <jbgkl4$5ic$1@news.icm.edu.pl>
<jbhv4u$18k$1@inews.gazeta.pl>
<4edc82db$0$1456$65785112@news.neostrada.pl>
<jbi0pj$6ip$1@inews.gazeta.pl> <jbic6q$jac$1@news.icm.edu.pl>
<jbie78$p3o$1@inews.gazeta.pl> <jbik9t$4l8$1@news.icm.edu.pl>
NNTP-Posting-Host: public-gprs28857.centertel.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1323196282 16152 87.96.112.185 (6 Dec 2011 18:31:22 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 6 Dec 2011 18:31:22 +0000 (UTC)
X-User: robitussin
In-Reply-To: <jbik9t$4l8$1@news.icm.edu.pl>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:8.0) Gecko/20111105
Thunderbird/8.0
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:616462
Ukryj nagłówki
W dniu 2011-12-05 15:26, zażółcony pisze:
> Zawsze możesz się pocieszyć, że to 'społeczeństwo' wielokroć bardziej
> cierpi z powodu codziennych wypadków samochodowych a potem codziennych
> błędów lekarskich na stołach chirurgicznych, niż z powodu jakichś tam
> rzadkich psychopatów :)
Ale to jest problem równoległy, a nie zastępczy :)
> Społeczeństwo nie działa na zasadzie: jak się czegoś bardzo boimy,
> to trzeba to zabić. Tak działa ślepy tłum.Nowoczesne społeczeństwa
> 'mają gest' - wiele rzeczy potrafią wybaczyć swoim indywiduom
> - w imię zwykłej różnorodności życia mieszczącej się w jakichś
> niezbyt bijących po oczach statystykach.
Więc wychodzi na to, że nie jestem nowoczesna :(
A to, czy ktoś "ma gest" czy go nie ma, weryfikuje samo życie i oby
nikomu z nas nigdy nie przyszło mierzyć się z takimi dylematami
moralnymi, bo można się zawieść na samym sobie.
Nie pamiętam teraz tytułu, ale leciał z 15-20 lat temu film o prawniku,
zagorzałym przeciwniku kś, który diametralnie zmienił poglądy po tym,
jak w brutalny sposób zamordowano mu syna.
>> Ja bynajmniej nie twierdzę, że dożywocia w ogóle nie da się przeżyć.
>> Ja jedynie dziwię się Ghostowi, który uważa, że Flyer wymyśla głupoty
>> pisząc, że wybrałby śmierć zamiast więzienia do końca życia. Dla mnie to
>> nie głupoty, tylko zwykły wybór.
> Mnie się wydaje, że akurat ta 'bitwa' idzie z powodu 'pływającego'
> stylu myślenia i wyrażania się zaprezentowanego przez Flyer'a.
> Że przestępcy niby sami woleliby dla siebie kary śmierci.
Wróciłam do jego maila i jak wół stoi:
"Gdybym miał wybierać dożywocie lub karę śmierci, wybrałbym
to drugie"
Nijak nie wynika z niego, że wypowiada się za przestępców i prezentuje
ich wolę. Pisał raczej o sobie.
I stąd moje namolne czepialstwo :)
> Jest to imo raczej bzdura, bo nawet jak ktoś ma skłonności
> samobójcze, to i tak niekoniecznie znaczy to, że chce dla siebie
> kary śmierci.
Ale widocznie Flyer wybrałby inaczej, a przynajmniej tak mu się teraz
wydaje. Jaki problem uszanować jego poglądy?
> Wielu samobójców dokonuje aktu targnięcia się na
> swoje życie mając poczucie, że przynajmniej tę jedną rzecz
> KONTROLUJĄ. W taki dramatyczny sposób manifestują swoją
> 'wolność' - jako wolność do zadania sobie śmierci. Takie
> minimum kontroli nad własnym ... życiem.
Nie zawsze w samobójstwie chodzi o kontrolę nad swoim życiem czy
manifestację. W czasie II WŚ samobójstwa na zimno i wbrew sobie
popełniali ludzie, którzy wiedzieli, że dostaną się w ręce wroga. Nie
sądzę, by robili to dlatego, że mieli skłonności samobójcze, lecz
dlatego, że przeżycie oznaczało piekło.
Podobnie można odczytywać zgodę na karę śmierci. Coś na zasadzie wyboru
mniejszego zła. Dla każdego z nas może ono oznaczać coś innego.
N.
|