Fizjologia człowieka, pytania o krew

1. Data: 2006-09-05 18:54:33

Temat: Fizjologia człowieka, pytania o krew
Od: "M." <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzień dobry/ Dobry wieczór,

Piszę do Was, żeby się poradzić, rozwiać swoje wątpliwości w związku z
dwoma, zapewne banalnymi pytaniami. Proszę, tylko nie krzyczcie i nie
mówcie: google, google.
Podręcznika z diagnostyki lab. nie mam pod ręką, ani w najbliższym
otoczeniu.

Ad rem.

1) W rozmazie szpiku ocenia się:
a) zawartości poszczególnych lini kom.
b) wzrost OB
c) wypełnienie jam szpikowych
d) prawidłowa odp a i b
e) prawidłowa odp. a, b i c

Co do zawartości poszczeglnych linii kom. nie mam wątpliwości, a co do dwóch
pozostałych odp. mam. Wypełnienie jam szpikowych bym odrzuciła. A wzrost OB?
Hmm... myślałam, że to głównie z krwi obwodowej. Wybaczcie jesli moje
spostrzeżenia nie są trafne.

2) Nadmiar erytrocytów we krwi ocenisz przez:
a) H+
b) wzrost obj. krwi krążącej
c) obj. osocza
d) prawidłowa odp. a i b
e) prawidłowa odp. a, b i c

Czy to H+ mogę w jakiś sposób kojarzyć z efektem Bohra? Bo przecież jeżeli
wzrosłaby ilość erytrocytów to hemoglobina podczas transportu oddawałaby
większą ilość H+, wzrosłaby ilosc wydychanego CO2. Dobrze myślę? Czy zły
kierunek obrałam?
Bo osocze odpada. Przecież to po odwirowaniu składników morfotycznych...

Proszę o jakieś wskazówki...
Pozdrawiam,
M.

2. Data: 2006-09-05 18:58:03

Temat: [OT] czcionka
Od: "M." <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wybaczcie.
Cos nie tak z konfiguracja mojego OE.

M.

3. Data: 2006-09-05 20:08:26

Temat: Re: [OT] czcionka
Od: Pink <P...@W...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2006-09-05, o godzinie 20:58:03, użytkownik *M.* napisał(a) w
wiadomości: <news:edkhgr$ng4$1@nemesis.news.tpi.pl>

> Wybaczcie.
> Cos nie tak z konfiguracja mojego OE.

http://klub.chip.pl/wincat2/news/oekonf.htm

Pink

4. Data: 2006-09-05 20:14:41

Od: "M." <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> http://klub.chip.pl/wincat2/news/oekonf.htm
>
> --
> Pozdrawiam
> Pink

Dziękuję! Jak znajdę chwilę wolnego czasu to się 'przekoduję' ;)

Pzdr.,
M.

5. Data: 2006-09-05 21:41:54

Temat: Re: Fizjologia człowieka, pytania o krew
Od: "Paweł W." <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

M. napisał(a):
> Dzień dobry/ Dobry wieczór,
>
> Piszę do Was, żeby się poradzić, rozwiać swoje wštpliwo?ci w zwišzku z
> dwoma, zapewne banalnymi pytaniami. Proszę, tylko nie krzyczcie i nie
> mówcie: google, google.
> Podręcznika z diagnostyki lab. nie mam pod rękš, ani w najbliższym
> otoczeniu.
Do czego ci to potrzebne? To takie pilne?

> Ad rem.
>
> 1) W rozmazie szpiku ocenia się:
> a) zawarto?ci poszczególnych lini kom.
> b) wzrost OB
> c) wypełnienie jam szpikowych
> d) prawidłowa odp a i b
> e) prawidłowa odp. a, b i c
Zdecydowanie tylko a. Jak ocenisz wypełnienie jam szpikowych, jak to
rozmaz szpiku? Nie masz tam informacji o jamach szpikowych. Wypełnienie
jam szpikowych oceniają badania obrazowe/izotopowe, czy co tam jeszcze,
ale na pewno nie rozmaz.

> Co do zawarto?ci poszczeglnych linii kom. nie mam wštpliwo?ci, a co do dwóch
> pozostałych odp. mam. Wypełnienie jam szpikowych bym odrzuciła. A wzrost OB?
> Hmm... my?lałam, że to głównie z krwi obwodowej. Wybaczcie jesli moje
> spostrzeżenia nie sš trafne.
Co do OB masz rację. Opad bada się w pełnej krwi, a nie w szpiku, a
szczególnie w jego rozmazie.

> 2) Nadmiar erytrocytów we krwi ocenisz przez:
> a) H+
> b) wzrost obj. krwi kršżšcej
> c) obj. osocza
> d) prawidłowa odp. a i b
> e) prawidłowa odp. a, b i c
ad.A)Żadna odpowiedź nie jest prawidłowa - efekt Bohra nie ma nic
wspólnego z ilością erytrocytów.
ad. B) wzrost objętości krwi krążącej nie mówi nic o wzroście
poszczególnych składników krwi. Może być wzrost ilości samego osocza.
ad. C) patrz B.

> Czy to H+ mogę w jaki? sposób kojarzyć z efektem Bohra? Bo przecież jeżeli
> wzrosłaby ilo?ć erytrocytów to hemoglobina podczas transportu oddawałaby
> większš ilo?ć H+, wzrosłaby ilosc wydychanego CO2.
Trochę dobrze. Sam do końca nie wiem, o co chodzi z tym H+. Co do ilości
CO2, to nie masz racji, bo jest tyle wydalanego ile jest
wyprodukowanego. Jeśli spada pH, to jest to objawem wzrostu metabolizmu,
czyli produkcji CO2 - czyli na odwrót niż myślisz. Jeśli wzrastają
potrzeby organizmu co do usuwania CO2 i podaży O2, to wzrasta ilość RBC.
Hemoglobiny w RBC też powinno być więcej.

> Bo osocze odpada. Przecież to po odwirowaniu składników morfotycznych...
>
> Proszę o jakie? wskazówki...
Rozwiązujemy test i nie wiemy jak odpowiedzieć? Prosta zasada -
wykluczenia: nie b, nie c, więc nie d i e. Nie wiem, co to a - zaznaczam
A :)
> Pozdrawiam,
> M.

Pozdrawiam
Paweł W.

--
SCIO ME NIHIL SCIRE
"I żadne krzyki i płacze nie zdołają nas przekonać, że białe jest białe,

6. Data: 2006-09-05 22:13:10

Od: "M." <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Do czego ci to potrzebne? To takie pilne?

To taki dziki pęd do wiedzy ;)

> [...]
> rozmaz szpiku? Nie masz tam informacji o jamach szpikowych. Wypełnienie
> jam szpikowych oceniają badania obrazowe/izotopowe, czy co tam jeszcze,

OK, czyli nie mam juz zadnych watpliwosci, moje przypuszczenia zostaly
potwierdzone ;)

> [...]
> ad. B) wzrost objętości krwi krążącej nie mówi nic o wzroście
> poszczególnych składników krwi. Może być wzrost ilości samego osocza.

A nie moze byc tak, ze np wzrasta/male obj samego osocza, a obj krwi
krazacej pozostaje b/z? Czy to jest wbrew fizjologii? Bo gdyby wzrosla obj
osocza, przy stalej obj krwi krazacej to byloby wiadomo,ze ubylo skl
morfotycznych, nieprawdaz?

> [...]
> potrzeby organizmu co do usuwania CO2 i podaży O2, to wzrasta ilość RBC.
> Hemoglobiny w RBC też powinno być więcej.

Dlaczego na odwrót? Mysle tak jak napisales. Moze po prostu swoj wywod
napisalam nie tak jak trzeba.

> Rozwiązujemy test i nie wiemy jak odpowiedzieć? Prosta zasada -
> wykluczenia: nie b, nie c, więc nie d i e. Nie wiem, co to a - zaznaczam
> A :)

No ale wyzej napisales, ze A - odpada ;)

Pzdr.
M.

P.S.
Acha, dobrzy ludzie, dziekuje za odpowiedzi, ktore poszly na priv :)

7. Data: 2006-09-05 23:19:38

Od: "Paweł W." <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

M. napisał(a):

> A nie moze byc tak, ze np wzrasta/male obj samego osocza, a obj krwi
> krazacej pozostaje b/z?
Tak, może być, ale z samej informacji b lub c nie wyciągniesz takich
wniosków. Nie ma też odpowiedzi "b i c", co można by było od biedy
podciągnąć, że jak masz te dwie informacje, to sobie policzysz.
Natomiast o nadmiarze erytrocytów informują 2 dane z badania morfologii
krwi: ilość RBC na Litr lub Hematokryt (czyli % substancji morfotycznych
do osocza). Hematokryt oczywiście może mylić w chorobach
mieloproliferacyjnych, gdzie może być olbrzymia nadprodukcja białych
krwinek. Sądzę, że te pytanie na teście zostało by odrzucone, jako
niepoprawnie sformułowane
> Czy to jest wbrew fizjologii? Bo gdyby wzrosla obj
> osocza, przy stalej obj krwi krazacej to byloby wiadomo,ze ubylo skl
> morfotycznych, nieprawdaz?
Jak wyżej. Nie wiemy, czy mamy obie te informacje, czy każdą z osobna.
Bo jak to drugie, to nic nam nie da żadna z nich (w kwestii nadmiaru RBC)

> No ale wyzej napisales, ze A - odpada ;)
Odpada zakładając, że pytającemu chodziło o efekt Bohra. Nie wiem też co
oznacza H+. Domyślam sie jedynie, ale nie mam pojęcia o co chodzi
pytającemu. Sama ilość jonów wodoru mówi o pH (a raczej na odwrót), ale
nijak to się ma do ilości RBC.
Dedukując - skoro na pewno nie b i nie c, a nie wiemy, co oznacza a -
wstawiamy A. Punktów ujemnych za złą odpowiedź nie ma, prawda? A
odrzucając najmniej prawdopodobne odpowiedzi zwiększamy szansę na
trafienie prawidłowej - to proste zasady rozwiązywania testów.

> Pzdr.
> M.
>
> P.S.
> Acha, dobrzy ludzie, dziekuje za odpowiedzi, ktore poszly na priv :)
A z ciekawości - jakie były? Bo może bym się czegoś poduczył?

Pozdrawiam
Paweł W.

8. Data: 2006-09-06 08:51:51

Od: "M." <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A z ciekawości - jakie były? Bo może bym się czegoś poduczył?

Ano takie, że w przypadku pierwszego pytania nalezy tylko i wylacznie
uwzgledniac odpowiedz A, bo OB jest scisle zwiazane z krwia etc. Jednym
slowem wszyscy sie zgadzamy w kwestii pyt nr 1.

Co do pytania drugiego. Wszyscy zgodnie zasugerowali, ze jedna z odpowiedzi
powinien byc hematokryt i wtedy wszytsko byloby jasne.

A przyznam się szczerze, że to drugie pytanie moze zawierac niescislosci
poniewaz nie jestem tak do konca pewna jego oryginalnego brzmienia. Wiec
jest szansa, ze bylo postawione w bardziej precyzyjny sposob.

> Pozdrawiam
> Paweł W.

Rowniez pozdrawiam i dziekuje za zaangazowanie :)
M.

9. Data: 2006-09-06 13:15:56

Od: "Paweł W." <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

M. napisał(a):

> A przyznam się szczerze, że to drugie pytanie moze zawierac niescislosci
> poniewaz nie jestem tak do konca pewna jego oryginalnego brzmienia. Wiec
> jest szansa, ze bylo postawione w bardziej precyzyjny sposob.
A może zamiast H+ było HCT (skrót ang. hematokrytu)?

> Rowniez pozdrawiam i dziekuje za zaangazowanie :)
> M.

Pozdrawiam
Paweł W.

10. Data: 2006-09-06 13:28:04

Od: "M." <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A może zamiast H+ było HCT (skrót ang. hematokrytu)?

Nie. Na pewno nie. H+ było na pewno.

M.

tampon
Narkotyki i alkochol
wypadanie włosów
masc na blizne
Awaria pompki? I podejrzane praktyki w szpitalu.