Ogorki i pomidory - co z tymi witaminami

1. Data: 2006-09-26 15:50:09

Temat: Ogorki i pomidory - co z tymi witaminami
Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Czy ktos z grupowiczow moglby mi w naukowy sposob wyjasnic domniemany
konflikt witaminowy przy mieszaniu ogorkow z pomidorami?
Dzieki
MB

2. Data: 2006-09-26 16:06:32

Temat: Re: Ogorki i pomidory - co z tymi witaminami
Od: "eM eL" <badbatz99@CUT_THIS_OUThotmail.com> szukaj wiadomości tego autora

"Magdalena Bassett" <i...@b...com> wrote in message

> Czy ktos z grupowiczow moglby mi w naukowy sposob wyjasnic domniemany
> konflikt witaminowy przy mieszaniu ogorkow z pomidorami?

Ba, do tego to potrzeby jest czrny kot, rozstajne drogi i miotla...

3. Data: 2006-09-26 16:27:20

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

eM eL wrote:
> "Magdalena Bassett" <i...@b...com> wrote in message

> Ba, do tego to potrzeby jest czrny kot, rozstajne drogi i miotla...

Z pewnoscia, tylko gdzie ja tego kota znajde, u nas w okolicy same szare
lub w ciapki...

Sama sobie odpowiem, bo jednak znalazlam. Ogorki zawieraja askorbinoze,
enzym utleniajacy witamine C. Czy jeszcze inne witaminy tez niszcza, czy
na tym sie konczy?
MB

4. Data: 2006-09-26 17:01:39

Od: "eM eL" <badbatz99@CUT_THIS_OUThotmail.com> szukaj wiadomości tego autora

> Sama sobie odpowiem, bo jednak znalazlam. Ogorki zawieraja askorbinoze,
> enzym utleniajacy witamine C. Czy jeszcze inne witaminy tez niszcza, czy
> na tym sie konczy?

Wlasna witamine C tyz niszcza..? Ta "askorbinoza" (googiel trafia 3 -
slownie trzy - razy w slowo askorbinoza po polsku...) dziala jakos magicznie
na witamine C w pomidorach tylko? (pomidory maja 2-3 razy wiecej witaminy C
niz ogorki, ale zawsze...) Pogoglowalem w zrodlach angielskich i ani slowa o
zadnym enzymie.

Poszukaj w Googlach|Grupy dyskusyjne dyskusji na ten temat tutaj w roku
2004 - bylo tego wiecej - chyba nic sie w nauce od tamtych czasow nie
zmienilo :-)

5. Data: 2006-09-26 19:51:49

Od: "JaMyszka" <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett napisała:
> [...]
> Sama sobie odpowiem, bo jednak znalazlam. Ogorki zawieraja askorbinoze,
> enzym utleniajacy witamine C. Czy jeszcze inne witaminy tez niszcza, czy
> na tym sie konczy?

Pewnie też doczytałaś się, że dotyczy to świeżych ogórków.
Natomiast kiszone czy konserwowe, nie mają już tego negatywnego
oddziaływania na pomidory.

--
Pozdrawiam :)
JM

6. Data: 2006-09-26 19:57:32

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"JaMyszka" <j...@g...pl> wrote in message
ps.com...

> [...]

Pewnie też doczytałaś się, że dotyczy to świeżych ogórków.
Natomiast kiszone czy konserwowe, nie mają już tego negatywnego

Witam!

Już pisałem na ten temat - nie ma się co rozczulać nad witaminą C, dlatego,
że wystarczy zjeść kawałek papryki, łyżeczkę siekanej pietruszki po
zjedzeniu takiej sałatki ogórkowo-pomidorowej. Dobrze, że większość witamin
wydala się z siuśkami, gdyż przy tak bogatym w witaminy jedzeniu ludzie
chorowaliby z nadmiaru witamin, a nie niedoboru.

Pozdrawiam!
Panslavista

7. Data: 2006-09-26 20:23:14

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

eM eL wrote:

> Wlasna witamine C tyz niszcza..? Ta "askorbinoza" (googiel trafia 3 -
> slownie trzy - razy w slowo askorbinoza po polsku...)

no i co z tego? czy to jest dowodem czegokolwiek? i trafien jest cztery,
a nie trzy :)

>dziala jakos magicznie
magicznie? chemia to nie magia. Enzym utlenia vitamine - gdzie tu magia?

Pogoglowalem w zrodlach angielskich i ani slowa o
> zadnym enzymie.

Niewatpliwie musi to oznaczac, ze skoro Ty nic nie znalazles, to nic nie
ma...

poszukaj pod ascorbinase - w kilku jezykach mozesz sie doczytac, ze
ascorbinase, an enzyme found in carrot juice, lettuce, cucumbers
oxidizes ascorbic acid (vit. C)itd. nawet po chinsku jest strona z ta
informacja.

MB

8. Data: 2006-09-26 20:29:57

Od: "czeremcha " <c...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett <i...@b...com> napisał(a):

> [...]
> ascorbinase, an enzyme found in carrot juice, lettuce, cucumbers
> oxidizes ascorbic acid (vit. C)itd. nawet po chinsku jest strona z ta

Właśnie chciałam się delikatnie wtrącić, że w szkole mnie uczono /dawno,
cholerka/, że enzymy mają końcówkę "-aza". Ale się sprostowało.

Ania

9. Data: 2006-09-26 21:01:04

Od: "eM eL" <badbatz99@CUT_THIS_OUThotmail.com> szukaj wiadomości tego autora

news:12hj31m60618s7f@corp.supernews.com...> eM eL wrote:
> poszukaj pod ascorbinase - w kilku jezykach mozesz sie doczytac, ze
> ascorbinase, an enzyme found in carrot juice, lettuce, cucumbers oxidizes
> ascorbic acid (vit. C)itd. nawet po chinsku jest strona z ta informacja.

Gdyby istotnie ogorek byl zabojczy dla witaminy C w pomidorach, to strony
dietetyczne w USA bylyby pelne tej informacji, a
tak nie jest.

Podczas ostatniej dyskusji na ten temat tutaj (w 2004 roku) az zapytalem i
lekarza dietetyka i chemika i paru biologow, a ci zgodnie stwierdzili, ze
proces utleniania i promieniowanie UV zabija wiecej witamy C - i to
szybciej - niz jakis enzym, ktory - nota bene - ponoc wystepuje bardzo
czesto w warzywach zawierajacych witamine C a nie wylacznie w ogorkach.
Moze w pomidorkach tyz, eh? Poza tym enzym ten rozklada kwas
askorbinowy (na forme przyswajalna przez organizm, zreszta) tylko w
obecnosci jonow czegos tam (zelaza? cynku? miedzi? moze ktos wie...)
rozpuszczonych w wodzie.

Wydaje mi sie ze to "old wive's tale" niz jaks prawda oparta na nauce. Ktos
kiedys usluszal ze ogorek zawiera "askorbinoze" i ze "askorbinoza" zabija
witamine C i polaczyl to w legende, ze ogorek i pomidor mieszac sie nie
powinen.

10. Data: 2006-09-27 02:50:09

Od: Kyllyan <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Fakt jest faktem. Jedna łyżeczka soku z surowych ogórków niszczy
witaminę C w kilku litrach soku pomidorowego.
Ale praktycznie znaczenia dietetycznego to nie ma.

--
Sławomir J Marusiński
Gdańsk

Grzyby i robaki - dla zaspokojenia mojej ciekawosci
instrukcja do garnków Berghoff
Re: PANSLAV SZUKAJ W WYLATOWIE
Prawusek to PANSLAVISTA ?
Ciekawy placek