Oświetlenie pokoju

1. Data: 2004-06-27 09:42:45

Temat: Oświetlenie pokoju
Od: "Emil" <e...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Piszę pierwszy raz więc chciałbym serdecznie przywitać wszystkich
grupowiczów.
W nowym mieszkanku chcę wyremontować "duży" pokój. Ponieważ sufit jest dość
zniszczony (widać pęknięcia w miejscu położenia belek stropowych), chcę
przykleić płytę kartonowo-gipsową. Przy okazji zainstaluje nowe oświetlenie.
Dookoła ścian pod sufitem będzie zrobiona "belka" z płyt k-g w której będą
zainstalowane halogeny, oświetlające ściany i sufit. W związku z tym moje
pytanie brzmi ile należy zainstalować halogenów o mocy ok 30W (230VAC) aby
dostatecznie oświetlić pomieszczenie. Pokój ma wymiary ok 3,20m x 4,70m,
pomalowany będzie na jasne, ciepłe kolory, mebli niewiele (duża komoda,
ława, 2 fotele, w rogu mała szafka, stolik na tv).

Pozdrawiam
Emil

1. Data: 2004-06-28 07:25:46

Temat: Re: Oświetlenie pokoju
Od: Hanka Skwarczyńska <anias@[asiowykrzyknik]wasko.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Emil" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]ile należy zainstalować halogenów o mocy ok 30W (230VAC)
> aby dostatecznie oświetlić pomieszczenie. Pokój ma wymiary ok
> 3,20m x 4,70m, pomalowany będzie na jasne, ciepłe kolory, [...]

U mnie - 4.90x5.90 - osiem żarówek 35W rozmieszczonych - uwaga, to
ważne[1] - z grubsza równomiernie na suficie wystarcza w zupełności do
oświetlenia pokoju "do siedzenia". Przy stole stojącym wprost pod "lampą" da
się bez problemu czytać albo jeść karpia :), w kątach tego typu operacje
wymagają już dodatkowego doświetlenia.

[1]Żarówki halogenowe, nawet te szerokokątne, świecą jednak głównie na
wprost. 35W 60st., ułożone w dwóch rzędach w odległości ok. 110cm od siebie
dają jasne, równomierne oświetlenie powierzchni (od sufitu do blatu stołu
jest ok. 2m), poza tym obszarem różnica oświetlenia jest wyraźnie widoczna.
Gdyby były gęściej, byłoby IMHO zbyt jasno.

Hanka Skwarczyńska
i kotek Behemotek
KOTY. KOTY SĄ MIŁE.

1. Data: 2004-06-28 13:22:09

Od: "aja" <a...@g...n_o_s_p.am.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> pomalowany będzie na jasne, ciepłe kolory, mebli niewiele (duża komoda,
> ława, 2 fotele, w rogu mała szafka, stolik na tv).

NTG

Najlepiej na grupe co sa elektrycy czy elektronicy i tam policza jak
rozmiescic i ile potrzeba by bylo wystarczajace natezenie oswietlenia.
Kiedys liczylem to i mialem wzory ale to bylo tak dawno ze nie dam rady (nie
mam nawet wzorow).

AJA

1. Data: 2004-06-28 13:26:30

Od: Hanka Skwarczyńska <anias@[asiowykrzyknik]wasko.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "aja" <a...@g...n_o_s_p.am.gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...] NTG

Że co?!
--
Hanka Skwarczyńska
i kotek Behemotek

1. Data: 2004-06-28 13:46:22

Od: "aja" <a...@g...n_o_s_p.am.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Że co?!
Bo tak na "oko" to pies zdechl w szpitalu ....

AJA

1. Data: 2004-06-28 13:49:39

Od: Hanka Skwarczyńska <anias@[asiowykrzyknik]wasko.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...] Bo tak na "oko" to pies zdechl w szpitalu ....

Nie no, bez przesady. Nie rozmawiamy tutaj o oświetleniu w warunkach
laboratoryjnych rzadkiej kultury bakterii, która bez dostarczenia ściśle
określonej dawki luksów pod ściśle określonym kątem weźmie i zdechnie. Do
celów ogólnomieszkalnych takie "na oko" w zupełności wystarczy. A elektrycy
owszem, policzą (jak im się da komplet danych, ze sprawnością ściany
otynkowanej barankiem 1.5mm i pomalowanej półmatowym Duluxem w kolorze
"pastelowe jabłko" włącznie, hy hy ;), tylko może się potem okazać, że w tym
policzonym się siedzieć nie da :)

Hanka Skwarczyńska
i kotek Behemotek
KOTY. KOTY SĄ MIŁE.

1. Data: 2004-06-28 13:56:44

Od: Hanka Skwarczyńska <anias@[asiowykrzyknik]wasko.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Hanka Skwarczyńska" <anias@[asiowykrzyknik]wasko.pl> napisał w
wiadomości news:cbp7kl$1fij$1@news2.ipartners.pl...

[różne rzeczy, a o konkluzji zapomniał - ups.]

Tak czy inaczej na odległość możemy sobie gdybać. Rozwiązanie jest jedno -
tak dobrać oprawy, żeby w razie czego można było do nich założyć mocniejsze
żarówki - IIRC, większość dostępnych w handlu wytrzymuje do 50W (nie
zapomnieć o transformatorze!) - i przemyśleć lokalizację poszczególnych
punktów, żeby się nie okazało, że połowa lampek oświetla kąt za szafą i
kaloryfer, a druga połowa świeci po oczach.

Pozdrawiam :)
Hanka

P.S. I uwaga na przeszkody terenowe i wynikające z nich cienie. Myśmy sobie
w jednym miejscu niechcący zrobili trochę na złość.
--
Hanka Skwarczyńska
i kotek Behemotek

1. Data: 2004-06-28 15:53:55

Od: "Emil" <e...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
da
> się bez problemu czytać albo jeść karpia :), w kątach tego typu operacje

Myślałem o ilości 10 - 12szt, ale i tak chyba nie obędzie się bez
oświetlenia dodatkowego.

Pozdrawiam
Emil

1. Data: 2004-06-28 16:33:30

Od: Wojciech Ściesiński <w...@N...net> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 28.06.2004 15:22, Użytkownik aja napisał:

> [...]

Myślę, że samo oświetlenie w belce wokołościennej nie wystarczy - by
oświetlić pokój musiałbyś dać jeszcze coś bliżej środka skierowane w
dół. Może reflektorki punktowe lub oświetlenie halogenowe na linkach ?

Do podobnego wielkością pokoju planuję dać 3 lub 4 halogenowe linki po 3
lub 4 źródła światła na każdej - takie w w najprostszych oprawkach.

Zakładam, że każda z linek będzie załączana oddzielnie albo też zrobię
linie "trzydrutowe" ze wspólnym zerem i wówczas będę miał większy wybór
przy załączaniu.

Ale czy to nie będzie zbyt wiele złomu pod sufitem to jeszcze nie wiem.
Co Wy o tym myślicie ?

> NTG

> Najlepiej na grupe co sa elektrycy czy elektronicy

A może od razu na news:/pl.comp.programowanie ?

Niestety ludzkich odczuć związanych z oświetleniem (i nie tylko) nie da
się skwantyfikować.

Pozdrawiam :-)

--
Wojciech Ściesiński; w...@N...net

NIE PATENTOM NA OPROGRAMOWANIE - PRZYŁĄCZ SIĘ DO PROTESTU
Szczegóły: http://www.ffii.org.pl

1. Data: 2004-06-29 06:05:45

Od: Hanka Skwarczyńska <anias@[asiowykrzyknik]wasko.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wojciech Ściesiński" <w...@N...net> napisał w
wiadomości news:40e047d2$1@news.vogel.pl...
> [...] 3 lub 4 halogenowe linki po 3 lub 4 źródła światła na każdej[...]
> Ale czy to nie będzie zbyt wiele złomu pod sufitem to jeszcze nie wiem.
> Co Wy o tym myślicie ?[...]

Ja bym się bała, że będzie. W najbardziej oszczędnym wariancie wychodzi Ci
jedna linka (a dokładnie dwie linki :) na półtora metra - gęsto. Oczywiście
zależy, jaka linka i jaki ogólny styl w pomieszczeniu. My założyliśmy linki
(dwie, każda 4x20W) w garderobie 1.5x4m - pod sufitem pajęczyna, a w szafie
ciemno. IMHO linka jest dobra do oświetlania regału z kolekcją modeli
samolotów, ale na oświetlenie ogólne nadaje się tak sobie.

Hanka Skwarczyńska
i kotek Behemotek
KOTY. KOTY SĄ MIŁE.

POMOC Świetlówki