PSYCHOLOGIA kontra FILOZOFIA

1. Data: 2003-02-08 11:51:20

Temat: PSYCHOLOGIA kontra FILOZOFIA
Od: "d.v." <dendroaspis(NO_SPAM)@space.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dlaczego filozofia i PSYCHOLOGIA dla wielu osób to prawie to samo? Przecież
różnica jest potężna!

1. Data: 2003-02-08 12:02:47

Temat: Re: PSYCHOLOGIA kontra FILOZOFIA
Od: "Kacper Cieśla \(COMBOY\)" <c...@...to.skasuj.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "d.v." <dendroaspis(NO_SPAM)@space.pl> napisał w wiadomości
| Dlaczego filozofia i PSYCHOLOGIA dla wielu osób to prawie to samo?
Przecież
| różnica jest potężna!

Hmmm....szczerze mówiąc to należę do tych ludzi, mimo że zdaję sobie sprawę
z różnic. Na ale psychologia jest nauką, a filozfia zamiłowaniem do nauki.
Obie poruszają to, co jest w człowieku w środku i obie są zaniedbane przez
wiele osób. Dlaczego mam w szkole przedsiębiorczość a nie mam ani słowa o
psychologi czy filozofii ??

--
Pozdrawiam - COMBOY;
WWW: http://www.programuj.com;

1. Data: 2003-02-08 12:08:46

Od: "mania" <m...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

"d.v." news:b22qt9$rtn$1@aquarius.webcorp.pl...
> Dlaczego filozofia i PSYCHOLOGIA dla wielu osób to prawie to samo?
Przecież
> różnica jest potężna!

jaka?

~~
Mania
_________
antykwariat
www.atticus.pl
_____________
alt.pl.hum.sztuka
http://groups.google.com/groups?hl=pl&group=alt.pl.h
um.sztuka
______________
pl.sci.psychologia
http://www.psphome.htc.net.pl
___________
pl.hum.poezja
http://grupaphp.republika.pl/

1. Data: 2003-02-08 12:29:11

Od: "wm" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "d.v." <dendroaspis(NO_SPAM)@space.pl> napisał w wiadomości
> Dlaczego filozofia i PSYCHOLOGIA dla wielu osób to prawie to samo?
Przecież
> różnica jest potężna!

Psychologia wywodzi sie z filozofii. To jej mlodsza corka. jakos nie
dostrzegam tej potegi :)

pozdrawiam
r.

1. Data: 2003-02-08 13:23:48

Temat: Odp: PSYCHOLOGIA kontra FILOZOFIA
Od: "PowerBox" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dlaczego filozofia i PSYCHOLOGIA dla wielu osób to prawie to samo?
Przecież
> różnica jest potężna!
- mogę powiedzieć jak ja to widzę. Odkąd obie dziedziny nauki zajmują się
funkcjonowaniem człowieka w otaczającej go rzeczywistości - nieuchronnie
pewnych kwestii psychologiczno- filozoficznych nie można rozerwać. Na
przykład nie można zrozumieć NLP z punktu widzenia bardzo wielu
nieefektywnych filozofii. Podstawowe założenia NLP, (oprócz tego, że
człowiek ma mózg) polegają na tym, że człowiek dysponuje jedynie mapą
terenu -swoimi przekonaniami i wewnętrznymi reprezantacjami które dotyczą
rzeczywistości(terenu). Słowem przekonania niekoniecznie muszą mieć coś
wspólnego z obiektywną rzeczywistością. Zahaczamy tutaj o definicję
rzeczywistości i sposobów jej poznania - czyli już siedzimy w filozofii,
nawet nie wiemy kiedy. Filozofia to nic innego jak kilka podstawowych dla
egzystencji każdego człowieka przekonań. Przekonania te wpływają na każdy
wybór, każdy krok każdego człowieka, na wszystkie emocje- czyli już jesteśmy
w psychologii. Generalnie wszystko na polu związku filozofii z psychologią
ma związek typu: [przekonania->emocje].

Szczególnym tego przypadkiem jest zestaw osobistych przekonań jako osobistej
filozofii a poczucie wartości jako wszechobecne uczucie będące emocjonalnym
podsumowaniem skuteczności jednostki. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że
utrzymując niektóre filozoficzne przekonania dotyczące rzeczywistości
jesteśmy automatycznie wystawieni na nieefektywne działanie w rzeczywistości
a to nieuchronnie powoduje niskie poczucie wartości. Dla mnie odkrycie w
człowieku mechanizmu, który automatycznie ocenia przyjętą filozofię w
kontekście realnego działania w rzeczywistości to absolutna rewelacja.
Wynika z tego, że z niektórymi filozofiami po prostu nie możemy czuć się
dobrze. Wielu filozofów teoretyków uważa, że filozofia ma to do siebie, iż
można przyjąć dowolną filozofię, że nie sposób udowodnić, że jedna jest
prawdziwa a inna fałszywa. Natomiast obserwacje psychologiczne dowodzą,
które filozofie są przydatne, a które raczej nic dobrego nie dają. [Odtąd
zaczyna się wątek o młotku, którym chcemy zjeść kotleta.]

1. Data: 2003-02-08 13:33:01

Od: "Jakub Berent" <j...@l...com.p1> szukaj wiadomości tego autora

> Psychologia wywodzi sie z filozofii. To jej mlodsza corka. jakos nie
> dostrzegam tej potegi :)

Konkretniej: początki psychologii jako odrębnej dyscypliny naukowej
datuje się na drugą połowę XIX wieku. Wcześniej tajemnicami ludzkiej
psychiki zajmowali się filozofowie na gruncie spekulacji. Postulatem
współczesnej psychologii jest eksperymentalne (empiryczne) poparcie
tez.

--
Jakub Berent

1. Data: 2003-02-08 13:37:46

Od: "d.v." <dendroaspis(NO_SPAM)@space.pl> szukaj wiadomości tego autora

dla mnie osobiście PSYCHOLOGIA to bardziej nauka o pewnych mechanizmach, niż
domniemaniach, pszypuszczeniach. Bardziej podłożyłbym ją pod nauki ścisłe
niz humanistyczne!!!!ale to moje zdanie

1. Data: 2003-02-08 20:51:35

Od: "Slawek [am-pm]" <sl_d[SPAM_JEST_BE]@poczta.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "d.v." napisał w wiadomości news:b22qt9$rtn$1@aquarius.webcorp.pl...

> Dlaczego filozofia i PSYCHOLOGIA dla wielu osób to prawie to samo? Przecież
> różnica jest potężna!

Niby tak, ale... Już ponad 250 lat temu był taki gość, który
nazywał się David Hume. W swoim "Traktacie o naturze ludzkiej"
usiłował zgłębić "mentalną naturę bytu ludzkiego" - czyli
psychologię - ukazując faktyczny proces, dzięki któremu
powstaje nasza "rzekoma wiedza".

Nauka oraz wszystkie jej dyscypliny (filozofia, matematyka,
fizyka, itd.) są dziełem ludzi, dlatego Hume sugeruje, że
dzięki zrozumieniu, jak funkcjonuje umysł ludzki, możemy
dowiedzieć się czegoś istotnego o samej naturze wiedzy,
którą ludzie tworzą i rozwijają.

Gość o nicku "wm" (nie wolałbyś nazwać się i podpisywać
zaczynając od wielkiej litery?) napisał:

> Psychologia wywodzi sie z filozofii. To jej mlodsza corka.

Chronologicznie rzecz biorąc pewnie masz rację, ale postawmy
sprawę na nogi. Moim zdaniem interdyscyplinarnie potraktowana
psychologia jest "królową nauk".

Zadajemy sobie określone pytania nie dlatego, że "obiektywnie"
są istotne, tylko dlatego, że tak skonstruowany jest nasz
mózg. Inaczej po prostu nie chce lub nie potrafi ich zadawać.

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na coś, o czym nie mógł
wiedzieć Hume. Oprócz wiedzy o funkcjonowaniu mózgu bardzo
istotne jest moim zdaniem badanie samego procesu ewoluowania
mózgu człowieka w czasie ostatnich setek tysięcy lat. Posługując
się gigantyczną przenośnią - zrozumienie, "po co" powstawał
i w jakich warunkach komplikował się mózg człowieka pozwala
zrozumieć zaskakująco wiele zagadek ludzkiego bytu.

Przykładowo, odwieczne pytanie o "sens istnienia" nie musi być
wyłączną domeną filozofii czy religii, jak sądziło do tej pory
wielu ludzi. Całkiem zręczne i satysfakcjonujące wyjaśnienie
na to pytanie można odnaleźć na gruncie psychologii ewolucyjnej.

OK, d.v. (Tobie też Shift czy Caps Lock się zaciął? ;-). Mieszają
trochę ludziska różne sprawy. Nawet jednak w "klasycznym"
znaczeniu pojęć "filozofia" i "psychologia" wiele problemów lokuje
się na wspólnym obszarze zainteresowania tych dziedzin. PowerBox
o tym już sporo napisał.

Pozdrowódka dla grupy "pl.sci.filozofia" - to mój debiut u Was!
Zwracam uwagę na dziurę w ścianie między grupami (cross-post).

--
Sławek

1. Data: 2003-02-08 21:03:22

1. Data: 2003-02-08 21:37:55

Od: "Trurl" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
niż
> domniemaniach, pszypuszczeniach. Bardziej podłożyłbym ją pod nauki ścisłe

A w którym miejscu psychologia jest nauką ścisłą? Pytam oczywiście z punktu
widzenia laika.

Trurl

Gdzie znależć książki typu e-book
zagadka (dla bardzo zaawansowanych) - rozwiazanie
takie pytanie...
rozwod+dzieci
Survival-dlaczego?????