Re: Prof. Marian Mazur o nauczaniu matematyki w szkołach

From: "Grzegorz Si." <g...@z...edu.pl>
Newsgroups: pl.soc.edukacja
Subject: Re: Prof. Marian Mazur o nauczaniu matematyki w szkołach
Date: Sat, 25 Nov 2006 22:33:16 +0100

> I możesz przegrać jeszcze w dołkach startowych. Uczniowie pytają czy warto
> bo muszą "nastroić" swoje filtry, które pozwolą im jako tako przetrwać w
> szkole.
Wytłumacz uczniowi który twierdzi że jest "humanistą" (nie znając znaczenia
tego słowa) że warto...

> Nie mogą poświęcać całej uwagi regułkom, bo świat jest niesamowicie
> ciekawy.
W szkole na matematyce nie uczy się regułek, materiał jest przyswajany
poprzez rozwiązywanie różnego typu zadań.

> Jeśli nie potrafisz nietrywialnymi argumentami wyjaśnić im "po
> co", to "po co?".
A Ty potrafisz???

> Masz rację, że w szkole uczymy zastosowań matematyki. No to pokażmy
> im te zastosowania, uzupełnijmy te regułki rzeczywistością, anegdotą.
> Niestety wspóczesny nauczyciel nie może juz wciskać swojego towaru,
> musi go sprzedać.

> Może spróbuję. Podaj temat.
No to jedziemy: podstawy logiki, prawa rachunku zdań (w tym Prawa De
Morgana), rozwiązywanie równań i nierówności stopnia trzeciego i wyżej
(wielomiany), granica ciągu, granica funkcji, ba pojęcie funkcji (!), przy
okazji: własności funkcji jak parzystość, nieparzystość, okresowość,
różnowartościowość, badanie tych własności, dowodzenie prostych twierdzeń i
zależności, wartość bezwględna liczby (rozwiązywanie równań i nierówności z
wartością bezwględną, takie gdzie występuje po "kilka modułów"), funkcja
wykładnicza i logarytmiczna... różnego rodzaju działania na liczbach
niewymiernych, funkcje trygonometryczne zmiennej rzeczywistej itd.

Trochę chaotycznie ale w kolejności w której mi przyszło to do głowy :)

> Nie przesadzaj z podwalinami. Choć student nie znający podstaw matematyki
> czuje się na studiach, jak małpa w kąpieli.
No pewnie już widzę studenta który nie potrafi rozwiązać równania liniowego
i studiuje np. ekonomie (znam takich na pewnej prywatnej uczelni)

> Dowód poproszę.
Wystarczy prześledzić materiał jaki realizują w gimnazjach (porównać z tym
co było w "starej podstawówce", i np. materiał jaki realizuje się potem na
fizyce w szkole średniej i nie niektórych przedmiotach zawodowych
(technicznych) w pierwszej klasie.