Przedwczesne dojrzewanie

1. Data: 2002-06-25 20:16:23

Temat: Przedwczesne dojrzewanie
Od: "Marek" <m...@l...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Byłem dzisiaj z córką (20 miesięcy) na USG , bo zauważyliśmy
że ma jakiś guzek koło sutka. Okazało się, że ma powiększony gruczoł . W
opisie USG lekarz napisał, że może to być "samoistne przedwczesne
dojrzewanie". Co to znaczy i jakie może mieć konsekwencje dla dziecka? Jak
ewentualnie taką chorobę leczyć?
Bardzo proszę o odpowiedź. Może ktoś zna jakieś strony w necie na ten temat?
pozdrawiam
Marek

2. Data: 2002-06-27 07:58:40

Temat: Re: Przedwczesne dojrzewanie
Od: "Borys Zarzycki" <b...@N...poczta.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marek <m...@l...com.pl> napisał(a):
> [...]
> ewentualnie taką chorobę leczyć?
> Bardzo proszę o odpowiedź. Może ktoś zna jakieś strony w necie na ten temat?

Przedwczesne dojrzewanie płciowe (PDP) jest to pojawienie się wtórnych cech
płciowych przed 8 r.ż. u dziewcząt i 9 r.ż. u chłopców (to jest 2 SD poniżej
średniej wieku w której powinno rozpocząć się dojrzewanie).
Wyróżnia się następujące postacie:
- GnRH zależne (zwane prawdziwym lub centralnym)
- GnRH niezależne (inaczej rzekome lub obwodowe)
Objawia się to zaburzenie:
- rozwojem wtórnych cech płciowych - pojawienie się owłosienia łonowego,
wzrost piersi
- zwiększenie szybkości wzrastania
- przyspieszenie dojrzewania kośćca co w efekcie da niski wzrost końcowy
PDP prawdziwe jest spowodowane nadmiernym wydzielaniem GnRH przez przysadke
co powoduje wzrost wydzielania LH i FSH. Przyczyna to guzy ośrodkowego układu
nerwowoego np. hamartoma.
PDP rzekome jest spowodowane nadmiernym wydzielaniem sterydów płciowych bez
udziału GnRH - np w nowotworach jajników lub zespole McCunaAlbrighta.
Istnieją jeszcze łagodne postacie - tu np. thelarche praecox - izolowane
powiększenie gruczołów piersiowych bez innych objawów. Wystepuje zazwyczaj
miedzy 1 a 4 r.ż. u dziewczynek. U młodszych dziwczynek często cofa się
samoistnie. WYMAGA RÓŻNICOWANIA Z PDP PRAWDZIWYM. KONIECZNA KONSULTACJA Z
ENDOKRYNOLOGIEM PEDIATRA!!!
PDP prawdziwe leczymy analogami GnRH.
Pozdrawiam,
Borys

3. Data: 2002-06-27 11:52:25

Od: "JoJo" <g...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Borys Zarzycki" <b...@N...poczta.gazeta.pl> napisał w
wiadomości news:afegjg$49f$1@news.gazeta.pl...

> [...]
> Wyróżnia się następujące postacie:
> - GnRH zależne (zwane prawdziwym lub centralnym)
> - GnRH niezależne (inaczej rzekome lub obwodowe)

czy mógłbys coś bliżej napisać jak u chłopców się to moze objawiać?
i ze swej strony dziekuję serdecznie za dotychczasowe wyjaśnienia
syn ma 7,5 roku, objawy: poczatki owłosienia łonowego, wyraźna zmiana
zapachu potu, przyspieszenie wzrostu w stosunku do tego co było 3x.
jest pod obserwacją, nie jest niczym leczony ani nie ma robionych żadnych
badań
pozdr.Joanna

4. Data: 2002-06-28 06:15:08

Od: "Borys Zarzycki" <b...@N...poczta.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

JoJo <g...@p...fm> napisał(a):
> [...]
> zapachu potu, przyspieszenie wzrostu w stosunku do tego co było 3x.
> jest pod obserwacją, nie jest niczym leczony ani nie ma robionych żadnych

Z tego co napisalas to objawy jakie wykazuje syn wskazywac moga na mozliwosc
rozpoczecia dojrzewanie plciowego. Wymagany kontakt z endokrynologiem
pediatra. Potrzeba zrobienia zdjecia RTG lewego nadgarstka AP i ocena wieku
kostnego.
Pozdrawiam,
Borys

5. Data: 2002-06-28 06:38:47

Od: "JoJo" <g...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Borys Zarzycki" <b...@N...poczta.gazeta.pl> napisał w
wiadomości news:afgutc$ol9$1@news.gazeta.pl...

> [...]
> rozpoczecia dojrzewanie plciowego. Wymagany kontakt z endokrynologiem
> pediatra. Potrzeba zrobienia zdjecia RTG lewego nadgarstka AP i ocena

dzięki,
syn był u dwóch endokrynologów pediatrów, zdjęcie zrobiono, wiek kostny
prawidłowy i na tym się skończyło, mamy przyjść za pół roku
objawy mają charakter nasilający się i jesteśmy zaniepokojeni, czy nie
dzieje sie coś złego
pozdr.Joanna

Cuchnący nalot na migdałkach
Tłumaczenie
chrzastka trojkatna - czy ktos cos wie na ten temat? z anatomi... musze wiedziec co to jest i gdzie to jest!!
hemoroidy
Tłumaczenie