Re: Przesadzanie różaneczników

Data: 2000-03-07 23:08:38
Temat: Re: Przesadzanie różaneczników
Od: "jerz" <j...@p...com.pl>

Użytkownik Piotr Siciarski <s...@f...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:8a1455$hdj$...@a...webcorp.com.pl...
> Mam możliwość pozyskania (metodą: "oddam w dobre ręce") trzech
> różaneczników, wielkości ok.1m każdy.
> Macie jakieś pomyślne doświadczenia z przesadzaniem różaneczników?
>różaneczniki, wielkości ok.1m każdy.
>Piotr

Cześć, za jednym zamachem odpowiem na kilka listów

>...nie bedzie z nimi wiekszych problemow, pod kilkoma warunkami,
>klasycznymi dla kazdej przesadzanej rosliny:
>- duza bryla korzeniowa

niekoniecznie, ja stosuję nast. metody:
1-sza; 2-3 krotnego podcinania korzeni - w okresie wegetacji - dookoła
stopniowo zbliżając się do pożądanych wymiarów bryły korzeniowej, w
odstępach
2 miesięcznych czyli przesadzam najwcześniej po 4-6 miesiącach,
2-ga; to obkopanie najlepiej ostrym i długim szpadlem są już takie w
sprzedaży
na długości 1/2 obwodu a po ok. 2 mies. z drugiej strony, czekam ok. 2 mies.
i przesadzam
3-cia; małe trwałe rośliny i iglaki do 3 roku bez problemu ale po tygodniu
podlewania
lub po burzy ew. na drugi dzień, z całą bryłą korzeniową

>- czysty torf w miejscu przesadzenia
wolę torf przekompostowany -bz nasion chwastów - i zmieszany z korą sosnową
zakwasza lepiej od torfu i dłużej się rozkłada + przefermentowany obornik

>- dbalosc o wilgoc

przed, w trakcie i po przesadzeniu

>...mam wrazenie, ze te rosliny sa wyjatkowo odporne na takie dzialania.
??? różnie to bywa niestety, trzeba też pamiętać o stronach świata oraz
nasłonecznieniu, tzn. ze słońca do cienia tak, odwrotnie nie polecam,
podobnie z zasadowej do kwaśnej ale nie z kwaśnej do zasadowej.

>- duza bryla korzeniowa
>Raczej szerzej niż głębiej? czy się mylę?
>Raczej rownomiernie np:1mx1mx1m - to bedzie duza bryla, nie wiem jak
>potrzeba w Twoim wypadku, to juz trzeba ocenic indywidualnie.

moją metodą o 50-60% mniejsze wymiary i płycej, i można to uczynić
jednoosobowo;

>...różneczniki sadzi się praktycznie w czystym torfie,...

??? młode i jednoroczne tak, ale do gleby ze znaczną ilością materiału
organicznego
0,5-1 m3 a i tak po 3 latach nic z tego nie zostaje.

>roslina znisla to doskonale, nie zaszkodzilo jej to nawet na kwitnienie.
termin: kwiecien.

przesadzanie w układzie roku im wcześniej tym lepiej (generalnie 1 mies.
przed
kwitnięciem lub po zawiązaniu pąków), w marcu od 6 do 29 (20-29 przypada
kwadra korzenia - najkorzystniej 23-26, zawsze czas pomiędzy pełnią a III
kwadrą)
W kwadrze korzenia przesadzałem nawet w upały i zawsze z pozytywnym
skutkiem.
W kwietniu dopiero po nowiu (4) a najlepiej po pełni od 18-25 przed i po
Wielkanocy.
pozdrawiam, jerz