Przesadzanie różaneczników

1. Data: 2000-03-06 20:20:26

Temat: Przesadzanie różaneczników
Od: "Piotr Siciarski" <s...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam możliwość pozyskania (metodą: "oddam w dobre ręce") trzech
różaneczników, wielkości ok.1m każdy.
Macie jakieś pomyślne doświadczenia z przesadzaniem różaneczników?

--
Pozdrowienia
p...@r...pl

2. Data: 2000-03-06 23:00:49

Temat: Odp: Przesadzanie różaneczników
Od: "Rafal Wolski" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Piotrze, nie bedzie z nimi wiekszych problemow, pod kilkoma warunkami,
klasycznymi dla kazdej przesadzanej rosliny:
- duza bryla korzeniowa
- czysty torf w miejscu przesadzenia
- dbalosc o wilgoc
Widzialem tak przesadzane rozaneczniki i mam wrazenie, ze te rosliny sa
wyjatkowo odporne na takie dzialania.

--
Pozdrawiam.
Rafal Wolski

3. Data: 2000-03-06 23:07:15

Temat: Re: Przesadzanie różaneczników
Od: "Piotr Siciarski" <s...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

>- duza bryla korzeniowa

Raczej szerzej niż głębiej? czy się mylę?
p...@r...pl

4. Data: 2000-03-06 23:26:12

Od: "Rafal Wolski" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Raczej rownomiernie np:1mx1mx1m - to bedzie duza bryla, nie wiem jak
potrzeba w Twoim wypadku, to juz trzeba ocenic indywidualnie.

5. Data: 2000-03-07 07:47:57

Temat: Re: Odp: Przesadzanie różaneczników
Od: Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Rafal Wolski napisał:

> Raczej rownomiernie np:1mx1mx1m - to bedzie duza bryla, nie wiem jak
> potrzeba w Twoim wypadku, to juz trzeba ocenic indywidualnie.

Ten 1 m głębokosci to chyba przesada. Różaneczniki mają płytki system
korzeniowy. Ja przesadzałem kilka, w głąb kopałem na "dwa sztychy" i
wystarczyło. Rosną dobrze. Cztery lata temu w samochodzie zmiescilem
szesć za jednym kursem, a tej jesieni jednego ledwo przewiozłem.
Ponieważ różąneczniki sadzi się praktycznie w czystym torfie, z
wykopaniem
nie ma problemów. Bryła korzeniowa wychodzi z ziemi prawie sama.
Co do reszty uwag Rafała - zgadzam się w 100%, tak robiłem ze skutkiem.
Krzysztof

6. Data: 2000-03-07 09:43:17

Od: d...@n...gov.pl (Dorota Nowicka) szukaj wiadomości tego autora

mam wiadomosci z pierwszej reki. w zeszlym roku przesadzalam
rozanecznika wlasnie tej wielkosci. z duza bryla ziemi, w przygotowane
kwasne miejsce z prochnica i ekologicznym kwasnym zelem zatrzymujacym
wode. roslina znisla to doskonale, nie zaszkodzilo jej to nawet na
kwitnienie. termin: kwiecien. potem oczywiscie podlewalam go szczegolnie
obficie. po przesadzeniu rosnie jak szatan.
Dorota

Internetowe Forum Dyskusyjne - http://www.newsgate.pl

7. Data: 2000-03-07 23:08:38

Od: "jerz" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Piotr Siciarski <s...@f...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:8a1455$hdj$...@a...webcorp.com.pl...
> [...]
> różaneczników, wielkości ok.1m każdy.
> Macie jakieś pomyślne doświadczenia z przesadzaniem różaneczników?

Cześć, za jednym zamachem odpowiem na kilka listów

>...nie bedzie z nimi wiekszych problemow, pod kilkoma warunkami,
>klasycznymi dla kazdej przesadzanej rosliny:
>- duza bryla korzeniowa

niekoniecznie, ja stosuję nast. metody:
1-sza; 2-3 krotnego podcinania korzeni - w okresie wegetacji - dookoła
stopniowo zbliżając się do pożądanych wymiarów bryły korzeniowej, w
odstępach
2 miesięcznych czyli przesadzam najwcześniej po 4-6 miesiącach,
2-ga; to obkopanie najlepiej ostrym i długim szpadlem są już takie w
sprzedaży
na długości 1/2 obwodu a po ok. 2 mies. z drugiej strony, czekam ok. 2 mies.
i przesadzam
3-cia; małe trwałe rośliny i iglaki do 3 roku bez problemu ale po tygodniu
podlewania
lub po burzy ew. na drugi dzień, z całą bryłą korzeniową

>- czysty torf w miejscu przesadzenia
wolę torf przekompostowany -bz nasion chwastów - i zmieszany z korą sosnową
zakwasza lepiej od torfu i dłużej się rozkłada + przefermentowany obornik

>- dbalosc o wilgoc

przed, w trakcie i po przesadzeniu

>...mam wrazenie, ze te rosliny sa wyjatkowo odporne na takie dzialania.
??? różnie to bywa niestety, trzeba też pamiętać o stronach świata oraz
nasłonecznieniu, tzn. ze słońca do cienia tak, odwrotnie nie polecam,
podobnie z zasadowej do kwaśnej ale nie z kwaśnej do zasadowej.

>- duza bryla korzeniowa
>Raczej szerzej niż głębiej? czy się mylę?
>Raczej rownomiernie np:1mx1mx1m - to bedzie duza bryla, nie wiem jak
>potrzeba w Twoim wypadku, to juz trzeba ocenic indywidualnie.

moją metodą o 50-60% mniejsze wymiary i płycej, i można to uczynić
jednoosobowo;

>...różneczniki sadzi się praktycznie w czystym torfie,...

??? młode i jednoroczne tak, ale do gleby ze znaczną ilością materiału
organicznego
0,5-1 m3 a i tak po 3 latach nic z tego nie zostaje.

>roslina znisla to doskonale, nie zaszkodzilo jej to nawet na kwitnienie.
termin: kwiecien.

przesadzanie w układzie roku im wcześniej tym lepiej (generalnie 1 mies.
przed
kwitnięciem lub po zawiązaniu pąków), w marcu od 6 do 29 (20-29 przypada
kwadra korzenia - najkorzystniej 23-26, zawsze czas pomiędzy pełnią a III
kwadrą)
W kwadrze korzenia przesadzałem nawet w upały i zawsze z pozytywnym
skutkiem.
W kwietniu dopiero po nowiu (4) a najlepiej po pełni od 18-25 przed i po
Wielkanocy.
pozdrawiam, jerz

8. Data: 2000-03-08 20:48:43

Od: "Piotr Siciarski" <s...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

>kwitnięciem lub po zawiązaniu pąków), w marcu od 6 do 29 (20-29
przypada>kwadra korzenia - najkorzystniej 23-26, zawsze czas pomiędzy pełnią
a II>kwadrą)>W kwadrze korzenia przesadzałem nawet w upały i zawsze z
pozytywnym>skutkiem.>W kwietniu dopiero po nowiu (4) a najlepiej po pełni od
18-25 przed i po>Wielkanocy.

Czyli kalendarz biodynamiczny w praktyce? Stosujesz go jerzu od dawna?

Dziękuję wszystkim za podpowiedzi.
Pozdrowienia
p...@r...pl

9. Data: 2000-03-08 23:23:23

Od: "jerz" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czyli kalendarz biodynamiczny w praktyce? Stosujesz go jerzu od dawna?

...małe sprostowanie, nie biodynamiczny ale biokosmiczny,

to nie jest to samo. A stosuje od dobrych 8 bodajże lat i jeszcze (no
raz...) mnie nie zawiódł. Ale po prostu teraz wiem więcej i nauczyłem się go
interpretować a wówczas jeszcze nie wszystkie informacje potrafiłem kojarzyć
i dobrze interpretować. (Reguła jest podobna do rachunku prawdopodobieństwa
warunkowego. Trzeba obserwować zjawiska atmosferyczne itd., itp. To jest
osobny temat i będę starał się go rozwijać na grupie jeśli tylko wzbudzi
zainteresowanie.) Nawet urlopy od wielu lat planuję zgodnie z nim i mam
ponad 90% pewności trafienia w dobrą pogodę albo przynajmniej wiem co mnie
czeka tak jak w roku ubiegłym. Tak jak teraz podałem "częściową" (vide post)
prognozę pogody na marzec to nie jest to tylko wróżenie z fusów. Za tydzień
podam prognozę na kwiecień i wtedy ...?
Wszystko zależy od waszego zainteresowania...
idę spać, już pora najwyższa,
pozdrawiam jerz

10. Data: 2000-03-09 00:00:39

Od: "Rafal Wolski" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> stopniowo zbliżając się do pożądanych wymiarów bryły >korzeniowej, w

Metoda godna polecenia

> wolę torf przekompostowany -bz nasion chwastów - i >zmieszany z korą
sosnową
> zakwasza lepiej od torfu i dłużej się rozkłada

Torf kupujesz juz kwasny, zakwaszac mozesz dodatkowo w pozniejszym okresie,
kore lepiej posypac po wierzchu, odkwaszonego torfu i tak nie zakwasisz tak
latwo, a chwasty - w dobrym torfie ich nie bedzie, za to po
przekompostowaniu, moga sie pojawic. Kora rozkladajac sie zwieksza
kwasowosc, ale bez przesady.

> ??? młode i jednoroczne tak, ale do gleby ze znaczną >ilością materiału
> organicznego

Przykro mi ale i tu sie nie zgodze. W czystym torfie osiaga sie najlepsze
efekty.

> nasłonecznieniu, tzn. ze słońca do cienia tak,

Rozaneczniki sa cieniolubne, najlepiej sie czuja na satnowiskach oslonietych
np. korona drzew iglastych.

--

Kradzieże
mszyce