Pytanie do XL

11. Data: 2015-06-05 14:22:06

Temat: Re: Pytanie do XL
Od: masti <g...@t...hell> szukaj wiadomości tego autora

stefan wrote:

> a takie słowo "szabas" vel szabat znasz? To znalezienie związku szabasu
> z szabaśnikiem nie powinno być zbyt trudne.

jakbym je zobaczył to pewnie bym się domyślił. Tylko nigdy tego słowa
nie widziałem na oczy.

--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

12. Data: 2015-06-05 15:27:54

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

pan stefan napisał:

> [...]
> z szabaśnikiem nie powinno być zbyt trudne.
> Tylko nie pomyl z sabatem bo tak nazywają na szKielecczyźnie spotkania
> kobiet (Koła Gospodyń Wiejskich obecnie fajtnes kluby) dawniej na Łysej
> Górze.
> pozdr
> Stefan
> PS. A jaka jest etymologia słowa "duchówka", przyznam się szczerze - nie
> wiem.
> Dawno temu słyszałem, że w niektórych rejonach naszego cudownego kraju
> chore dziecko wsadzano na trzy zdrowaśki do pieca i tam oddawało często

"Czuć duch" -- ja coś takiego słyszałem, gdy napalono w piecu długo
wyziębionego domu i zaczynało się odczuwać pierwsze oznaki tego palenia.
Etymologia zapewne ta sama -- w tym przypadku "duch" oznacza ogólne
pojęcie ciepełka.

A poza tym ja też częściej spotykałem się z nazywaniem tego urządzenia
"szabaśnikiem", chociaż słowo "duchówka" również jest mi znane.

Jarek

PS
Wielkie dzięki za oznaczanie cytatów. Nie sądziłem, że się kiedyś tego
doczekam!

--
Bratnie słowo sobie dajem,
Że pomagać będziem wzajem,

13. Data: 2015-06-05 19:42:12

Od: stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-06-05 o 14:12, Ikselka pisze:
> [...]
520552.html

> Nie, po polsku jest "duchówka" - szabaśnik to po żydowsku.

jeśli już, to przeszło z jidysz. Osoba tak wykształcona powinna
wiedzieć, ze nie ma języka żydowskiego, jako takiego.
Zwróć uwagę, że prosiłem o etymologię słowa duchówka a nie o twoje
wydaje mi się.
pozdr
Stefan

14. Data: 2015-06-05 22:35:00

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2015-06-05 19:42, obywatel stefan uprzejmie donosi:

> [...]
> wiedzieć, ze nie ma języka żydowskiego, jako takiego.
> Zwróć uwagę, że prosiłem o etymologię słowa duchówka a nie o twoje

IMO nie chodziło o ten rodzaj etymologii

Kobieta została stworzona po to, by umilać życie mężczyźnie, a nie -
żeby cały dzień pracować, wieczorem zaś gotować mu mrożonki.

15. Data: 2015-06-06 02:15:15

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 05 Jun 2015 19:42:12 +0200, stefan napisał(a):

520552.html

> jeśli już, to przeszło z jidysz. Osoba tak wykształcona powinna
> wiedzieć, ze nie ma języka żydowskiego, jako takiego."

Bo też "po żydowsku" nie oznacza "w języku żydowskim", lecz wg żydowskiego
zwyczaju, od Żydów wzięte.
Osoba tak wykształcona powinna wiedzieć, że partykułę "po" stosuje się
niekoniecznie w odniesieniach do języka, lecz i do zwyczajów - po głupiemu,
po zwierzęcemu, po błazeńsku, po ludzku.

> Zwróć uwagę, że prosiłem o etymologię słowa duchówka a nie o twoje
> wydaje mi się.

Musisz bardzo cierpieć, kiedy nie otrzymujesz tego, o co prosisz.

--
XL
Tak zginęli: https://www.youtube.com/watch?v=kAMyBI_x2Xs

16. Data: 2015-06-06 02:16:48

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 05 Jun 2015 22:35:00 +0200, Qrczak napisał(a):

> Dnia 2015-06-05 19:42, obywatel stefan uprzejmie donosi:

520552.html

> IMO nie chodziło o ten rodzaj etymologii

o qrka.

17. Data: 2015-06-08 19:55:23

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-06-06 o 02:15, Ikselka pisze:
> Osoba tak wykształcona powinna wiedzieć, że partykułę "po"

Ho ho ho! Partykułę! Nie ma to jak wśród wykształconych...

Ewa

18. Data: 2015-06-08 20:02:35

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> A poza tym ja też częściej spotykałem się z nazywaniem tego urządzenia
> "szabaśnikiem", chociaż słowo "duchówka" również jest mi znane.

Z szabaśnikiem spotykam się tu po raz pierwszy. "Duchówkę" natomiast
usłyszałam kiedyś od starego lwowiaka. I to słowo wydało mi oczywiste w
swym znaczeniu. Kojarzy mi się z czasownikiem "dusić" (kuchennym jego
znaczeniem).

Ewa

19. Data: 2015-06-08 20:08:22

Od: GalAnonim <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 08.06.2015 o 20:02, FEniks pisze:

> [...]
> usłyszałam kiedyś od starego lwowiaka. I to słowo wydało mi oczywiste w
> swym znaczeniu. Kojarzy mi się z czasownikiem "dusić" (kuchennym jego

Ja natomiast często słyszałem od lwowiaków i tereny okoliczne (aż po po
zamojszczyznę): dOchówka, rzekomo od trzymania tam potraw aby "dochodziły"

GA

PS. o szabaśniku słyszałem w tamtych samych regionach ale od ludzi, że
tak powiem o "innych korzeniach" (religijnych) oraz masowo w okolicach
Warszawy oraz Łodzi

20. Data: 2015-06-08 20:52:22

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

GalAnonim odnotował:

> Ja natomiast często słyszałem od lwowiaków i tereny okoliczne (aż po po
> zamojszczyznę): dOchówka, rzekomo od trzymania tam potraw aby "dochodziły"

A czy nie chodzi jednak o to, by w potrawy *dochować* w ciepłym stanie
do dnia następnego, na przykład od piątku do szabasu?

--
Jarek

Bigos z młodej kiszonej?
Miód - gdzie kupować
Re: Już żałuję, że oddałam głos nieważny, policja dobija się do drzwi
XXXXL
Przystawka do piwa