Pytanie do XL

21. Data: 2015-06-08 20:55:26

Temat: Re: Pytanie do XL
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> Ho ho ho! Partykułę! Nie ma to jak wśród wykształconych...

Niektórzy POtrafią sobie i z tym POradzić -- używają przyimka
tak, że staje się on partykułą. Taki zwyczaj. Wśród niektórych.

--
Jarek

22. Data: 2015-06-08 21:15:39

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Niektórzy POtrafią sobie i z tym POradzić -- używają przyimka
> tak, że staje się on partykułą. Taki zwyczaj. Wśród niektórych.

Partykuła brzmi bardziej uczenie od jakiegoś tam pospolitego przyimka.

Ewa

23. Data: 2015-06-08 21:18:00

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-06-08 o 20:08, GalAnonim pisze:

> Ja natomiast często słyszałem od lwowiaków i tereny okoliczne (aż po
> po zamojszczyznę): dOchówka, rzekomo od trzymania tam potraw aby
> "dochodziły"

Może ja sobie "dochówkę" przerobiłam na własną modłę, bo mi semantycznie
pasowało? Nie wiem, ale słyszałam nie raz i głowę bym dała, że to była
"dUchówka". Teraz już nie sprawdzę, bo niestety nikt nie żyje wiecznie,
choć dłuuugo.

Ewa

24. Data: 2015-06-08 22:01:07

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> Partykuła brzmi bardziej uczenie od jakiegoś tam pospolitego przyimka.

Partykuły to te takie kłaki, co się nimi rury uszczelnia?

Jarek

--
A ludzie mówią, i mówią uczenie,
Że to nie łzy są, ale że kamienie

25. Data: 2015-06-08 22:21:32

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Partykuły to te takie kłaki, co się nimi rury uszczelnia?

Przyimijmy.

Ewa

26. Data: 2015-06-08 23:06:45

Od: Anai <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 08.06.2015 o 21:18, FEniks pisze:

> [...]
> pasowało? Nie wiem, ale słyszałam nie raz i głowę bym dała, że to była
> "dUchówka". Teraz już nie sprawdzę, bo niestety nikt nie żyje wiecznie,
Mały palec od lewej nogi daję obciąć, że u mojej babci była dUchówka,
inaczej zwana brantrurą ;)
... że się tak na koniec wtrącę :D

--
Pozdrówki
Anai

27. Data: 2015-06-08 23:22:09

Od: GalAnonim <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 08.06.2015 o 23:06, Anai pisze:

> Mały palec od lewej nogi daję obciąć, że u mojej babci była dUchówka,
> inaczej zwana brantrurą ;)
> ... że się tak na koniec wtrącę :D

Ja nie twierdzę, że tak nie było, ja tylko twierdzę, że w kręgach w
których ja się obracałem była to dochówka, ale wiele jest przeróżnych
regionalizmów nie tylko w tym zakresie i z pewnością jedni używali U
inni O (po prostu tylko jak dla mnie z racji tego do czego była używana
ta część kuchni bardziej mi pasuje dochówka od dochodzenia i od
przechowywania czyli dochowywania w cieple potraw dla tych co zjawią się
później).
GA

28. Data: 2015-06-08 23:24:44

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Anai pisze:

> Mały palec od lewej nogi daję obciąć, że u mojej babci była dUchówka,
> inaczej zwana brantrurą ;)
> ... że się tak na koniec wtrącę :D

Szkoda palca. Brantrura (właściwie: bratrura) to co innego. To piekarnik.
W piekarniku się piecze. Do tego potrzeba wysokiej temperatury, choć może
ona działac krótko. Więc bratrura zrobiona jest z blachy owiewanej wprost
spalinami z paleniska. W szbaśniku nie musi byc gorąco -- ma być ciepło.
Za to stan ten powinien utrzymywać się jak najdłużej. Przeto najlepiej
taką duchówke wykonać jako jamę otoczoną akumulacyjną ceramiką.

Usposobienie mam łagodne, żądny krwi nie jestem. Przyjmijmy zatem, że
dość będzie w ofierze obciąć paznokieć u małego palca lewej nogi.

--
Jarek

29. Data: 2015-06-09 06:49:05

Od: Anai <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Usposobienie mam łagodne, żądny krwi nie jestem. Przyjmijmy zatem, że
> dość będzie w ofierze obciąć paznokieć u małego palca lewej nogi.

Ja się na budowie kuchni kaflowych ani nazewnictwie jej poszczególnych
elementów nie znam , ale o ile pamiętam nieszczęsna duchówka
wkomponowana była w taki sposób, że była raczej nad paleniskiem pieca
chlebowego - nie zmienia to jednakowoż faktu, że kiedy paliło się
jedynie "pod blachą", to również było w niej ciepło ;)

30. Data: 2015-06-09 07:33:19

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-06-08 o 23:22, GalAnonim pisze:

> [...]
> ta część kuchni bardziej mi pasuje dochówka od dochodzenia i od
> przechowywania czyli dochowywania w cieple potraw dla tych co zjawią się

Dochówka i duchówka to to samo, co i szabaśnik - miejsce na DOCHowanie
potraw w cieple. Oboczności w nazwie są regionalne. Etymologicznie słowo
nie pochodzi od ducha, ani duszenia, a od dochowania. Szabaśnik,
bo w szabas nie wykonuje się pracy, w tym nie rozpala ognia, a nie
każdego było stać na szabes goja.

-- Pietrek, przynieś no drewek -- krzyknęła sprzed domu Hanka, rozmamłana
była całkiem i omączona przy wyrabianiu chleba.
W szabaśniku huczał już tęgi ogień, przegarniała go raz po raz i leciała
obtaczać bochny i wynosić je w ganek, na deskę ździebko wystawioną w
słońcu, bych prędzej rosły. Zwijała się siarczyście, gdyż ciasto prawie
już kipiało z wielkiej dzieży, przyokrytej pierzyną.
-- Józka, dorzuć do pieca, bo trzon jeszczek czarniawy!
[...]
A w chałupie uwijano się żwawo, Józka przyśpiewywała cichuśko i strzygła
z papierów kolorowych one cudackie strzyżki, które czy na belkę, czy też
na ramy obrazów nalepić, to widzą się kieby pomalowane w żywe kolory, od
których aż gra w oczach! A Jagna, z zakasanymi po ramiona rękawami,
miesiła w dzieży ciasto i przy matczynej pomocy piekła strucle tak
długachne, że widziały się jako te lechy w sadzie, na których pietruszkę
zasiewają, to chleby bielsze nieco z pytlowej mąki - a zwijała się żywo,
bo ciasto już kipiało i trza było wyrabiać bochenki, to poglądała za
Józiną robotą, to zaglądała do placka z serem i miodem, któren wygrzewał
się już pod pierzyną i czekał na piec, to latała na drugą stronę do
szabaśnika, w którym buzował się tęgi ogień.

Jak widać, chłopi w Lipcach używali słowa szabaśnik, Oczywiście nie jest
tak, jak twierdzą pewne uczone w partykułach i wszystkowiedzące, że
"szabaśnik jest słowem żydowskim". Bowiem do polszczyzny weszło wiele
zapożyczeń z wielu języków, w tym przypadku z hebrajskiego. Rzeczownik
sabbat, sabbaton (s czytane jako sz) oznacza zawsze regularny dzień
odpoczynku, w którym praca jest surowo zabroniona.
--
B.

Bigos z młodej kiszonej?
Miód - gdzie kupować
Re: Już żałuję, że oddałam głos nieważny, policja dobija się do drzwi
XXXXL
Przystawka do piwa