Rekuperacja i wentylacja przez komin

1. Data: 2010-12-27 11:45:29

Temat: Rekuperacja i wentylacja przez komin
Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> szukaj wiadomości tego autora

Zwykły komin murowany bez wsadu. Są osobne przewody po kotłach na węgiel i
od kotła gazowego. Są tez przewody, które były wykorzystywane tylko do
wentylacji grawitacyjnej.

Czy mogę przewód po wentylacji grawitacyjnej wykorzystać do nawiewu
powietrza do pomieszczeń? Czy w ten sposób bez ciągnięcia rur można zrobić
prostą wentylację z rekuperatorem?
Jak prosto rozwiązać dozowanie powietrza? Np zmniejszając światło kratek
nawiewnych?

Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

2. Data: 2010-12-27 12:08:39

Temat: Re: Rekuperacja i wentylacja przez komin
Od: BartekK <s...@N...org> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-12-27 12:45, Jan Werbinski pisze:
> [...]
> powietrza do pomieszczeń? Czy w ten sposób bez ciągnięcia rur można
> zrobić prostą wentylację z rekuperatorem?
Móc to można wszystko. Tylko jaki w tym sens? Jedną z najfajniejszych
rzeczy przy mechanicznej wentylacji jest czystość powietrza (bo idzie
przez filtry w rekuperatorze), a ty chcesz je puszczać nieszczelnym
brudnym kominem, osmarowanym sadzą przez wiele lat?
Rura "spiralna" z folii na drucie jest elastyczna, prosta do wsadzenia
nawet w zygzakujący komin (obciążyć i niech koniec opadnie aż do
wyjścia) i niedroga, może coś takiego zastosuj?

> Jak prosto rozwiązać dozowanie powietrza? Np zmniejszając światło kratek
> nawiewnych?
Są do tego specjalne nawiewy z wkręcanym-wykręcanym "korkiem"
regulującym przepływ, nie są dużo droższe od zwykłej kratki z plastiku.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
173

3. Data: 2010-12-27 12:15:33

Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 27 Gru, 12:45, "Jan Werbinski" <ja @tralala.bez.maj.la> wrote:

> Jak prosto rozwi za dozowanie powietrza? Np zmniejszaj c wiat o kratek
> nawiewnych?

Najlepiej to przepustnica regulowana PRZED wpuszczeniem tej rury z
powietrzem do kanalu, bo jak bedziesz regulowal wylacznie na kratce -
to moze halasowac! (moze mocno swiszczec). Im "regulatory" dalej od
kratek / anemostatow tym jest ciszej :)

Jak sobie pomylilem i zamiast anemostatu wyciagowego wkrecilem
nawiewny (inny ksztalt) to przy 400m3/h (a to byl wtedy jedyny
dzialajacy wyciag) nie dalo sie nawet rozmawiac - taki byl halas ;)
pozdr.

--
Adam Sz.

4. Data: 2010-12-27 12:30:42

Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> prostą wentylację z rekuperatorem?
> Jak prosto rozwiązać dozowanie powietrza? Np zmniejszając światło kratek

Anemostaty.

5. Data: 2010-12-27 12:35:52

Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości

> [...]
> przez filtry w rekuperatorze), a ty chcesz je puszczać nieszczelnym
> brudnym kominem, osmarowanym sadzą przez wiele lat?

Można wsunąć rurę spiro o której piszesz poniżej i mamy czyściutki przewód.

Mnie to się jedno nie podoba w mechanicznej wentylacji.
Nie ma bola ile razy jestem u kogoś kto ma rekuperatory to zawsze kicham.
Niestety grzybki w przewodach nie są dobre dla alergika i nie tylko bo wolne
rodniki są rakotwórcze i jak ktoś nie dba
o czystość przewodów to ja to od razu odczuwam.

Marek

6. Data: 2010-12-27 12:43:27

Od: BartekK <s...@N...org> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-12-27 13:35, 4CX250 pisze:
> [...]
> wolne rodniki są rakotwórcze i jak ktoś nie dba
> o czystość przewodów to ja to od razu odczuwam.
O czystość przewodów spiro można jakoś zadbać, o ile się jest świadomym
użytkownikiem takiej wentylacji, ale nie wyobrażam sobie utrzymania
czystości wewnątrz murowanego komina, który służył wcześniej jako
spalinowy.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
173

7. Data: 2010-12-27 12:46:29

Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> szukaj wiadomości tego autora

n.googlegroups.com...

> [...]
> powietrzem do kanalu, bo jak bedziesz regulowal wylacznie na kratce -
> to moze halasowac! (moze mocno swiszczec). Im "regulatory" dalej od

Tutaj piszesz jak dozowac sume wpuszczanego powietrza.
W tym pytaniu chodzilo mi przede wszystkim o podzial powietrza miedzy
pomieszczeniami. Tani podzial. :)

> [...]
> nawiewny (inny ksztalt) to przy 400m3/h (a to byl wtedy jedyny
> dzialajacy wyciag) nie dalo sie nawet rozmawiac - taki byl halas ;)

Mój okap kuchenny ma 540m3/h i mozna spokojnie rozmawiac. :)

--
Jan Werbinski O0oo....._[:]) bul, bul, bul

8. Data: 2010-12-27 12:47:16

Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> przez filtry w rekuperatorze), a ty chcesz je puszczać nieszczelnym
> brudnym kominem, osmarowanym sadzą przez wiele lat?

Nie! Chcę wpuszczać kominem, który był używany wyłącznie do wentylacji. Nie
ma żadnej sadzy, co najwyżej pajęczyny. Filtrację można dokonać dwustopniowo
filtrem na dachu w reku i na początku użytkowania dodatkowo np cienką gąbką
w kratkach.

> Rura "spiralna" z folii na drucie jest elastyczna, prosta do wsadzenia
> nawet w zygzakujący komin (obciążyć i niech koniec opadnie aż do wyjścia)
> i niedroga, może coś takiego zastosuj?

Znacznie zmniejszę światło komina i nie sądzę aby to było łatwe. Zawsze to
mogę zrobić później.

> Są do tego specjalne nawiewy z wkręcanym-wykręcanym "korkiem" regulującym
> przepływ, nie są dużo droższe od zwykłej kratki z plastiku.

Dzięki.

9. Data: 2010-12-27 13:05:20

Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> użytkownikiem takiej wentylacji, ale nie wyobrażam sobie utrzymania
> czystości wewnątrz murowanego komina, który służył wcześniej jako

Ja też. Dlatego fafnaście razy pisałem o nawiewie przez komin wentylacyjny.

10. Data: 2010-12-28 15:39:15

Od: "Adam" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> wolne rodniki są rakotwórcze i jak ktoś nie dba
> o czystość przewodów to ja to od razu odczuwam.

Grzybki zeby rosly potrzebuja srodowiska wilgotnego ktorego nie ma w
przewodach wentylacyjnych. Jedynie zbiera sie kurz ktory raczej nie stanowi
zagrozenia wiec nie wiem skad te kichanie... moze jestes uczulony na
domowników :)

pozdr.

Wycięcie komina
Popiół z węgla kamiennego - co z nim zrobić?
boimy sie prac w pralce ;)
RE - jak zmarnowac życie ...
e.s.e. - jak to parzyć?