Re: Siła przesunięcia paradygmatu

From: XL <i...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Siła przesunięcia paradygmatu
Date: Fri, 5 Feb 2010 22:46:01 +0100
<cqfe6czkoza3$.1p31fp4gbo16o.dlg@40tude.net> <hkcrnf$9iu$1@news.onet.pl>
<p9paacplqryp$.micmuu0kky45$.dlg@40tude.net>
<hkf4vu$spv$1@nemesis.news.neostrada.pl>
<1wxnjwot8tr74$.1gapl3fukcrdj.dlg@40tude.net>
<hkfa9v$n4b$1@atlantis.news.neostrada.pl>
<jat0i1284his$.1s267fenp79zo.dlg@40tude.net>
<hkfbh0$ojm$14@node2.news.atman.pl>
<sahdbr7qg8he$.23815azv2kox$.dlg@40tude.net>
<hkfcjp$ojm$21@node2.news.atman.pl> <hkfcl7$6lu$1@news.onet.pl>
<62qz1v3ybl6w.ic1ami3haqma$.dlg@40tude.net> <hkfed8$cma$1@news.onet.pl>
<1...@4...net>
<hkfkuc$fub$2@atlantis.news.neostrada.pl>
<fmb1mg9s2vyy$.1gm5d04bfcxx4.dlg@40tude.net>
<hkh0qt$780$1@nemesis.news.neostrada.pl>

Dnia Fri, 05 Feb 2010 12:42:00 +0100, medea napisał(a):

> Jak sądzę, partnerka Endera oczekuje wierności od niego, a nie od
> społeczeństwa.

Tłumaczę:
Partnerka Endera nie ma prawa oczekiwac od niego wierności.
Ale jej chce - w dodatku w razie czego ze/chce się w tym celu odwoływac do
norm społecznych, może nawet prawnych.
Które ich związku nie dotyczą.
Ani moralne - bo jej niczego ne obiecywał.
Zgodziła się wejść z nim w nieformalny związek wiedząc jako dorosła, co on
oznacza, a w miarę upływu czasu jej się zmienia - chce wierności od niego,
tylko dlatego, że być może sama jest mu wierna. Jej wierność - jej wola. To
wolny związek.

> A Ty - jako przedstawicielka społeczeństwa - właśnie dajesz mu fory w
> postaci przyzwolenia. Nie zauważyłaś tego?

Przecież wiem, co robię: jak wezmą ślub, to razem z całym społeczeństwm mu
te fory cofnę, a zastosuję społeczne/prawne normy.

> //patrz: aspekty
>
> To w ogóle nie ten temat, moja droga.

Ale do niego prowadzi.

> I przed tym Ender się uchyla, a Ty mu przyklaskujesz.

Przed którymi społecznymi normami się Ender uchyla? jaką trwałą i
przewidywalną częścią składową społeczeństwa są Ender i jego TŻ?
?

--

Ikselka.