Surowo dojrzewajacy - co to znaczy?

1. Data: 2008-10-27 08:45:29

Temat: Surowo dojrzewajacy - co to znaczy?
Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

otrzymalem do sprawdzenia/tlumaczenia cennik wedlin. Natrafilem tam na

"Szynka wenecka surowo dojrzewająca" - co to znaczy "surowo
dojrzewajacy"? A moze to jest "szynka wenecka surowa - dojrzewajaca"?

Skoro juz mowa o surowych wedlinach, to zapytam, na czym wlasciwie
polega ta "surowosc"? Ze w zaden sposob mieso nie poddano obrobce
termicznej (gotowanie)? Czy to sie jakos przeklada na termin
przydatnosci wyrobu lub mozliwosci zastosowania?

Ludek

2. Data: 2008-10-27 11:04:19

Temat: Re: Surowo dojrzewajacy - co to znaczy?
Od: "Władysław Łoś" <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <ge3v38$9o6$1@news.onet.pl>,
Ludek Vasta <q...@X...onet.pl> wrote:

> [...]
> termicznej (gotowanie)? Czy to sie jakos przeklada na termin
> przydatnosci wyrobu lub mozliwosci zastosowania?

Jest to szynka dojrzewająca surowa (lub jak kto woli "na surowo"). Nie
gotowana i nie wędzona.

Władysław

3. Data: 2008-10-27 12:01:33

Od: "Krzysztof Tabaczynski" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ludek Vasta" <q...@X...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> ta "surowosc"? Ze w zaden sposob mieso nie poddano obrobce termicznej
> (gotowanie)? Czy to sie jakos przeklada na termin przydatnosci wyrobu lub

"Surowe wędliny" to wędliny nie poddane żadnej obróbce.
Ani wędzeniu - w zimnym lub gorącym dymie, ani gotowaniu.
Na przykład biała kiełbasa surowa lub kiełbasa polska surowa.
Można to poznać po tym, że są bardzo miękkie.

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

4. Data: 2008-10-27 13:00:33

Od: " JaMyszka" <j...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ludek Vasta napisał:
> [...]
> termicznej (gotowanie)? Czy to sie jakos przeklada na termin
> przydatnosci wyrobu lub mozliwosci zastosowania?

Np. kiedyś skopiowałam sobie taki przepis:

Schab suszony a'la wędliny parmeńskie:

Kawałek schabu bez kości oczyścić z błon. Ma zostać czyste
surowe mięso. Natrzeć solą roztarta z czosnkiem oraz obtoczyć
w mielonej kolendrze. Włożyć do pojemniczka i wstawić na 5
(pięć) dni do lodówki obracając mięso raz dziennie.
Aby zapach czosnku nie rozszedł się po całej lodówce, można
mięso umieścić w garnku z pokrywką.
Po 5 dniach mięso włożyć do damskiej podkolanówki, kawałka
rajstopy naciągnąć, zakręcić, przełożyć ponownie (mają być
3-4 warstwy). Mocno osznurować jak baleron i powiesić w
przewiewnym miejscu na 5 dni np. w kuchni.
Po 5 dniach schab włożyć do lodówki na minimum 7 dni
obracając raz dziennie - już nie trzeba ukrywać w garnku.
Po tym czasie jest gotowy do spożycia.
Wyschnie prawie o polowe, czas wysychania (produkcji) 17 dni,
ale się opłaca. Ja robiłem ostatnia fazę nie 7 a 21 dni,
wysechł mocno ale i tak jest pyszny, kroi się cieniusieńkie plasterki.
Autor: Gargamel

--
Pozdrawiam :)
JM

5. Data: 2008-10-27 13:01:59

Od: "Władysław Łoś" <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <ge4ajc$kdq$1@news.onet.pl>,
"Krzysztof Tabaczynski" <k...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
> Na przykład biała kiełbasa surowa lub kiełbasa polska surowa.
> Można to poznać po tym, że są bardzo miękkie.

Bywają bardzo twarde, właśnie te dojrzewające.

Władysław

6. Data: 2008-10-27 15:46:52

Od: GK <g...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

JaMyszka pisze:

> [...]
> ale się opłaca. Ja robiłem ostatnia fazę nie 7 a 21 dni,
> wysechł mocno ale i tak jest pyszny, kroi się cieniusieńkie plasterki.

Witam,
Szynki parmeńskie dojrzewają ok. 12 miesięcy. Ostatnio jadłem. Ale
bardziej mi smakowała szynka toskańska. Pychotka.
Pozdrawiam,
Grzegorz

7. Data: 2008-10-27 20:43:20

Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziekuje za odpowiedzi.

Ludek

8. Data: 2008-10-28 20:44:25

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Władysław Łoś pisze:

> Bywają bardzo twarde, właśnie te dojrzewające.

Szczególnie jak dojrzeją.
--
pozdr. Jerzy

9. Data: 2008-10-31 22:54:17

Od: "yapann" <y...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

ok z biochemicznego punktu widzenia - na czym owo mięsa dojrzewanie polega?

Użytkownik " JaMyszka" <j...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> Po 5 dniach mięso włożyć do damskiej podkolanówki, kawałka
> rajstopy naciągnąć, zakręcić, przełożyć ponownie
wprzódy pomyślałam, że to żart

Kończę z tą grupą.
Re: Pigwa
chleb o smaku drozdzy - pomozcie