Re: Syndrom ateusza

From: Wladyslaw Los <w...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.filozofia,pl.sci.psychologia,pl.soc.religia
Subject: Re: Syndrom ateusza
Date: Wed, 05 Mar 2008 07:29:46 +0100

In article <fqjtp6$vgg$1@news.dialog.net.pl>, "Duch" <n...@n...com>
wrote:

> Duchowosc i religijnosc (rozszerzam pojecie) jest zwiazana z czlowiekiem tak
> jak instynkt posiadania dzieci.>
> Opieka nad dzieckiem to nie tylko intykt, to rowniez wolna wola, u
> czlowieka.

Wątpię, czy istnieje jakiś "instynkt posiadania dzieci". Istnieje --
niewątpliwie -- popęd seksualny. Istnieje też -- zapewne -- jakiś
elementarny instynkt opieki i ochrony własnych lub nawet dzieci
należących do własnego stada czy gatunku.
Natomiast chęć "posiadania dzieci" jest przede wszystkim uwarunkowana
kulturowo. Podobnie jak formy, które w społeczeństwie przjmuje opieka i
wychowania dzieci.

> Tak samo jak glód jest instynktem, natomiast czy zjem czy nie - zwiazane
> jest
> z wolną wolą - modelka moze czuc głód ale niekoniecznie musi jesc - moze
> sie akurat odchudza? :)
>
> Religijnosc samo w sobie jest w nas - zreszta we wszystkich kulturach tak
> jest i
> to od tysiecy lat, wiec jest ona w nas wpisana. I nie chodzi tylko o wiare w
> Boga,
> rowniez myslenie o przeszlosci i przyszlosci, kim jestem i tak dalej.

Mylisz zjawisko kulturowe, społeczne, z jednostkowym, indywidualnym.

> To jest cos pozytywnego.
> Jesli alkoholik wychodzi z nalogu dzieki wierze, jakiemus nawróceniu, to tu
> np. jest
> miejsce na duchowosc, wiarę

Gdyby mnie spytano, czy lepiej dla kogoś być alkoholikiem, czy wyznawać
jakąś religię, to zapewne uznałbym, że, abstrahując od wszelkich innych,
indywidualnych okoliczności,lepiej, żeby ten ktoś wyznawał jakąś
religię. Ale poza tym nie bardzo rozumiem, c chcesz powiedzieć.

> Natomiast zgodnie z ateizmem - nasze zycie nie ma _zadnego_ sensu.

Stanowisko ateistyczne nie jest w sposób konieczny związane z
przypisywaniem lub odmawianiem jakiegoś "sensu" czyjemuś "życiu".

> Czy umialbys jutro popelnic samobojstwo? Z puntu widzienia ateisty -
> samobojstwo czy nie - to nie ma zadnego znacznia - a jednak nie
> zrobilbys tego! Dlaczego?

Przede wszystkim człowiek ma instynkt samozachowawczy. Dlatego ludzie
stosunkowo rzadko popełniają samobójstwa. Jednak -- mimo tego -- zdarza
się to, tak wierzącym, jak niewierzącym.