Data: 2003-08-18 13:12:37
Temat: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum
Od: Grendel <n...@...co.mi.zrobisz>
Pokaż wszystkie nagłówki
Użytkownik Ar napisał:
> Ministerstwo mysli o wyprowadzeniu przedmiotu Technologia Informacyjna
> ze wszystkich szkół ponad gimnazjalnych
Byłem dziś w szkole... o poziomie obecnych uczniów nie dowiedziałem się
za wiele, ale dowiedziałem się paru ciekawych rzeczy.
Liceum profilowane, o kierunku 'zarządzanie informacją' rusza dopiero,
więc mam możliwość zrobić od początku 'po swojemu' (ten nadmiar władzy
mnie przeraża ;>). Dostałem przy okazji ksero artykułu Anny Koludo z
Łódzkiego Centrum Kształcenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.
Jest to artykuł o założeniach tego kierunku.
Zaciekawiła mnie otwartość założeń. Nie zakłada się bowiem, że absolwent
liceum o takim profilu, z założenia jest przyszłym studentem
informatyki. Lista możliwych kierunków jest dość szeroka: informatyka,
informacja naukowa, bibliotekoznawstwo, fotografika, urządzenia
audiowizualne, techniki multimedialne, systemy bazodanowe, grafika
komputerowa, poligrafia.
Bloki tematyczne obejmują:
1. Wyszukiwanie, selekcjonowanie i gromadzenie informacji
2. Przetwarzanie informacji
3. Upowszechnianie informacji
Co ciekawe, lista 'sprawności' ucznia na takim kierunku nie ogranicza
się do tworzenia i prezentowania danych tekstowych/graficznych w oparciu
tylko o pakiety graficzne/prezentacyjne/biurowe itd., ale również
obejmuje _tworzenie_ prostych filmów-prezentacji.
Kolejną, dla mnie interesującą propozycją (którą sam chciałem oddolnie
zaproponować), jest prowadzenie w trakcie nauki projektów, które mają
być namacalnym dowodem umiejętności ucznia. Nie czarujmy się bowiem -
dziś, zapis w CV oznajmiające, że uczeń skończył najbardziej nawet
prestiżową szkołę / uczelnię, nic (lub prawie nic) nie znaczy, jeśli nie
jest to poparte aktywnością we właściwej dziedzinie. Mnie zamarzyło się,
by uczniowie w trakcie nauki rozpoczęli jakiś projekt, który byłby
rozwijany w trakcie nauki o kolejne poznane elementy, zaś autorstwo
poszczególnych elementów było jasno określone. Uczeń może potem
pochwalić się, że w trakcie nauki _coś_zrobił_ (a nie tylko
"uczęszczałem do szkoły"). Autorka artykułu proponuje, by projektami
tymi były: strony www, pakiety multimedialne, projekty relacyjnych baz
danych, skład publikacji, galerie zdjęć (niekoniecznie multimedialne),
dokonanie recenzji wybranych przekazów informacji.
Wygląda to wszystko bardzo interesująco - pytanie tylko, jak za 3 lata
wyglądać będzie matura z tego przedmiotu. Jako podstawę programową
autorka wskazuje "technologie informatyczne" powiązane z blokami
tematycznymi profilu. A więc "technologie", a nie informatyka, co z
jednej strony sugeruje "niższy" poziom, choć to oczywiście złudne
wrażenie - profil zakłada moim zdaniem poszerzony program przynajmniej
jeśli chodzi o SQLa, bezpieczeństwo gromadzenia, przetwarzania i
przekazywania informacji.
No cóż... wyjdzie w praniu ;-)
--
Grendel
|