Re: Trawienie tłuszczów wielonienasyconych...

Data: 2000-01-24 22:27:42
Temat: Re: Trawienie tłuszczów wielonienasyconych...
Od: "Rukasu" <r...@a...net>

Pszemol napisał(a) w wiadomości: <8...@p...net>...
>Głownie chodzi mi o kilka problemów: Czy tłuszcze takie są *utleniane*?
>Czy powstają w tym procesie tlenki, nadtlenki, ponadtlenki itp.?
>Czy proces ten powoduje u człowieka w róznych tkankach uszkodzenia
>i stany zapalne a także miażdzycę, nowotwory i starzenie się organizmu?
>Co jest w takim razie środkiem ochronnym i dlaczego tyle lekarzy zaleca
>jedzenie właśnie tłuszczy nienasyconych a każą wystrzegać się nasyconych?

Cytat z "Krotkie wyklady z biochemii":

Nienasycone kwasy tluszczowe wymagaja dodatkowej obrobki, zanim zostana
calkowicie rozlozone na drodze beta-oksydacji. (...) Zwiazek ten nie jest
dobrym substratem dla dehydrogenazy acylo-CoA, poniewaz obecnosc podwojnego
wiazania miedzy C-3 i C-4 uniemozliwia powstawanie kolejnego wiazania
podwojnego miedzy C-2 i C-3. Problem ten zostaje pokonany przez wlaczenie
izomerazy, (...)
Utlenianie wielnieonasyconych kwasow tluszczowych zawierajacych wiazania
podwojne przy parzystych atomach wegla wymaga udzialu drugiego, obok
izomerazy, enzymu. Jest nim reduktaza 2,4-dienoilo-CoA, (...)
Opisane reakcje maja duze znaczenie, poniewaz ponad polowa kwasow
tluszczowych wchodzacych w sklad lipidow roslinnych i zwierzecych to kwasy
nienasycone (czesto wielonienasycone).

I nieco dalej, a propos syntezy kwasow tluszczowych:

Na cytoplazmie powierzchniowej SER obecne sa rowniez enzymy wprowadzajace do
lancuchow kwasow tluszczowych wiazania podwojne. Ssaki nie sa zdolne do
syntezy wilonienasyconych kwasow tluszczowych takich jak linolan i
linolenian. Te ostatnie sa wiec nazywane niezbednymi (egzogennymi) kwasami
tluszczowymi, co oznacza, ze musza byc zawarte w pokarmie.

Teraz z innej paki: otoz z wykladu (chemia zywnosci) rola tluszczow w
technologii zywnosci:

1) zrodlo energii
2) zrodlo NNKT i nosniki witami rozpuszczalnych w tluszczach (A, D, E, K)
3) ZACHOWANIE PRAWIDLOWEGO STOSUNKU KWASOW TLUSZCZOWYCH NASYCONYCH /
NIENASYCONYCH
4) lipidowy skladnik blon komorkowych
5) skladnik glowny zapasowej tkanki tluszczowej
6) zastosowania techniczne (np. nosnik ciepla przy smazeniu, itp.)

Jesli chodzi o nienasycone kwasy tluszczowe, to niektorzy naukowcy
podejrzewaja ze te o konfiguracji "trans" (np. margaryna) sa szkodliwe
(kancerogenne), jednak nie zostalo to nigdy udowodnione. Z kolei masla
zawieraja wiecej izomerow "cis", ale i wiecej szkodliwego cholesterolu!

A w ogole to jest tak jak ze wszystkim w zywieniu: potrzeba wszystkiego po
trochu, w odpowiednich ilosciach i w odpowiedni sposob. Zarowno kwasy
nasycone, jak i nienasycone sa potrzebne. Polecam film "Olej Lorenca", oraz
zapoznanie jakiejs milej dziewczyny z zywienia czlowieka ;-)

PS. Z niezrozumialych przyczyn mail poszedl tylko na p.s.m., podczas gdy ja
subskrybuje jedynie p.s.b.
Userow z p.s.m. przepraszam za powtorzenie postu.

Rukasu <r...@a...net>

"No one would believed in the last years of the nineteenth
century that this world was being watched keenly and closely by
intelligences greater than man's and yet as mortal as his own;"
The War of the Worlds by H.G.Wells