Twarożek

31. Data: 2015-07-11 20:28:57

Temat: Re: Twarożek
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 11 Jul 2015 17:44:55 +0200, Ikselka napisał(a):

> Wylać serwatkę z PRAWDZIWEGO mleka? - gdzież tam no, dodać koper, ogórki,
> buraczki, jaja na twardo i co tam komu... - CHŁODNIK zrobić, schłodzić,
> podac z ziemniakami okraszonymi słoniną, chłodnik śmietaną okraszając :-)

...gdyż, jak napisała Stokrotka, w serwatce jest wapń i szereg innych
fajnych rzeczy :-)

--
XL
W Europie narasta arogancja Żydów, a nie antysemityzm - Stanisław

32. Data: 2015-07-11 20:55:01

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2015-07-11 14:38, obywatel Trefniś uprzejmie donosi:

> [...]
> ściętego jakimś kwaśnym czynnikiem (sokiem z cytryny, kwasem mlekowym,
> jogurtem, kefirem, maślanką - ale ze śmietany kwaśnej, kwaskiem
> cytrynowym, a nawet octem - oby nie spirytusowym). Zatem tutaj słodkie
> mleko jest zakwaszane kwasem mlekowym z mleka kwaśnego i od proporcji
> zależy, ile w tej mieszaninie będzie paniru, a ile prawdziwego twarogu.
>
> Wystarczy pamiętać, do czego służy panir. Można go nawet panierować i
> smażyć - bo właśnie jest ścisły, gumowaty i nie rozpada się nawet
> podczas obróbce na patelni.
> W linku który podałem autorka pisze, że po blendowaniu robi się

Ciekawa informacja.

> To właśnie te cechy paniru powodują, że wątkotwórcy wychodzi gumowata
> mieszanina z twarogiem.
>
> Wojenne doświadczenia nie są dobrą rekomendacją :)

Dla mnie akurat są, nie było Biedronek.

> Zwłaszcza, że "delikatniejsza i jakoby smaczniejsza" jest zależne od
> oceniającego.
> Taka paniusia mogła dawać wnusiowi, bo delikatniejsze w smaku
> (niewątpliwie - panir niekiedy bywa zupełnie niekwaśny), co nie znaczy,
> że nie było gumowate :)

Wnusio jakoś nie pamięta, by było gumowate. A starszej pani nie obrażaj
paniusiowaniem, tak przy okazji.

> W wersji uprawianej przez Chirona wychodzi panir z twarożkiem :)

Może nawet to ładnie nazwie i opatentuje.
Niektórzy lubią żuć coś kwaśnego.

> Kolejne wymienione powstają jednak trochę inaczej.

Bo ja wiem... idea jest IMO taka sama. Skutek podobny.

> Kopalnią informacji o serach do domowej produkcji (także tych z mleka
> słodkiego) jest
> "Jedyne praktyczne przepisy konfitur, różnych marynat, wędlin, wódek,
> likierów, win owocowych miodów oraz ciast." Lucyny Ćwierczakiewiczowej.

Z tą kopalnią to metafora jakaś, prawda?

> A to na przykład ser limburgski ze słodkiego mleka, ser ostry ze
> zbieranego mleka na sposób włoskiego parmezanu, gambryno, polski z
> gotowanego mleka, bryndza, gomółki zwykłe i szwajcarskie...
>
> Twarożek u niej z kwaśnego (wyłącznie) mleka bez udziwnień :)

A po Lucynce to już koniec świata i nic nie było...

> Jest też sposób przygotowania podpuszczki - stosuje się najchętniej
> żołądki młodych cieląt, które "dotąd tylko ssały". To rzuca pewne
> światło też na informacje XL-ki, że człowiek (zwłaszcza dorosły)
> niechętnie trawi słodkie mleko krowie.
> Jak się okazuje - krowy też stopniowo tracą tę umiejętność!

Rzyczywiście... z wiekiem obserwuję, iż coraz mniej mleka piję.

> (...)

> Tu trafnie zauważyłaś zabawny mechanizm - "jedno, najczęściej kupowane
> kopyto".
> Popatrz - narzekałem, że kiedyś sery bywały zbyt kwaśne. No to handel
> się dostosował do mnie, jako klienta standardowego!
> No to teraz narzekam, że w sprzedaży są wyłącznie sery ledwo kwaśnawe.
>
> "Jeszcze się taki nie urodził..."
> :)

Znaczy sam sobie przede wszystkim winien jesteś.

Kobieta została stworzona po to, by umilać życie mężczyźnie, a nie -
żeby cały dzień pracować, wieczorem zaś gotować mu mrożonki.

33. Data: 2015-07-11 21:00:58

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2015-07-11 16:50, obywatel Chiron uprzejmie donosi:
> Użytkownik "Qrczak" <q...@q...pl> napisał w wiadomości

> A tak a propos- czy to prawda (bo nie moge potwierdzić tej informacji),
> że kozie mleko (w przeciwieństwie do krowiego) jest przez człowieka
> trawione- przez całe życie?

Najlepsze dla ludzi to chyba jest ludzkie.
Ale drogie i rzadko dostępne w markietach.

a propos chodziło o co innego

34. Data: 2015-07-11 21:08:11

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 11 Jul 2015 21:00:58 +0200, Qrczak napisał(a):

> Dnia 2015-07-11 16:50, obywatel Chiron uprzejmie donosi:

> Najlepsze dla ludzi to chyba jest ludzkie.
> Ale drogie i rzadko dostępne w markietach.

Kiedy piję mleko (jem owsiankę itp) i proponuję je MŚK, on zawsze i
konsekwentnie konstatuje, że picie wydzielin gruczołów mlecznych samic
obcych gatunków jest OBRZYDLIWE 3333-)

35. Data: 2015-07-11 21:12:58

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 11 Jul 2015 15:38:01 +0200, Chiron napisał(a):

> Nie twierdziłem, że znam się na biologii
> :-)

Całe szczęście 3-PPP

36. Data: 2015-07-11 21:20:14

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 10 Jul 2015 06:19:58 +0200, Chiron napisał(a):

> Ostatnio próbuję robić sam twarożek.

Ja od kilku dobrych lat zbieram siły na zamiary do robienia wszelkich serów
- w domu:
http://robimy-domowe-sery.blog.pl/
Może wkrótce zwiększę cotygodniowe mleczne zamówienie u Pani Baby, kto
wie... Chodzi za mną domowa mozzarella i żółte sery...

37. Data: 2015-07-11 21:25:22

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 10 Jul 2015 06:19:58 +0200, Chiron napisał(a):

> "gumowa"
> masa. Może ktoś mi podpowiedzieć, co źle robię? Zaznaczam, że nie dopuszczam
> do zagotowania się mleka- tylko podgrzewam

I chyba za długo podgrzewasz. Naprawdę lepiej jest podziałać szokowo, a
krócej - przepis z proporcją 1:1 jest sprawdzony przeze mnie od lat -
robiłam tak serek już dla moich dzieci, kiedy były maleńkie, czyli już od
30 lat, tyle że wtedy, z obawy przed gruźlicą krów, zakwaszałam gotowane,
oziebione do temperatury ciała mleko, a dalej już normalnie, tj. kiedy sieę
zsiadło, wlewałam do wrzącego.

38. Data: 2015-07-11 21:31:40

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Kiedy piję mleko (jem owsiankę itp) i proponuję je MŚK, on zawsze i
> konsekwentnie konstatuje, że picie wydzielin gruczołów mlecznych samic
> obcych gatunków jest OBRZYDLIWE 3333-)

Na pewno ma rację.
Ale koszt utrzymania laktacji spory jest, nie każdy to uniesie.

39. Data: 2015-07-11 22:47:35

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 11 Jul 2015 21:31:40 +0200, Qrczak napisał(a):

> Dnia 2015-07-11 21:08, obywatel Ikselka uprzejmie donosi:

> Na pewno ma rację.
> Ale koszt utrzymania laktacji spory jest, nie każdy to uniesie.

Dlatego onże ludzkiego nie pija, jak i żadnego innego 3-]

PS. Seromaniak jest natomiast.

40. Data: 2015-07-12 07:36:53

Od: "Chiron" <c...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Trefniś" <t...@m...com> napisał w wiadomości
W dniu .07.2015 o 16:50 Chiron <c...@o...eu> pisze:

(...)
> A tak a propos- czy to prawda (bo nie moge potwierdzić tej informacji),
> że kozie mleko (w przeciwieństwie do krowiego) jest przez człowieka
> trawione- przez całe życie?

To chyba nie jest takie proste i jednoznaczne.
Spróbuj poczytać tutaj:

http://www.kozy.edu.pl/?sklad-i-wartosc-odzywcza-mle
ka-koziego-w-porownaniu-z-mlekiem-krowim-owczym-i-ko
biecym.,78

"Strzeż się mędrców jednej księgi" (Konfucjusz?), więc lepiej szukać
dalszych informacji!

Jedno jest pewne również dla mleka innych zwierząt, niż krowa. Fermentacja
mlekowa znacznie ułatwia/umożliwia trawienie. Zresztą bakterie tej
fermentacji same w sobie też są dla nas zbawienne.

================================

Przeczytałem- i zobaczyłem coś, co kłóci się z powszechną opinią- a także
moim (sporym) doświadczeniem z mlekiem kozim i krowim. W tabelce jest
wyraźnie napisane, że to kozie jest bardziej tłuste. Ja natomiast
(organoleptycznie) byłem przekonany, że jest na odwrót. Ba! Przecież jak
zostawi się mleko na zsiadłe, to na kozim prawie nie widać tłuszczu- podczas
gdy na krowim jest wyraźna, gruba frakcja. Przepraszam, ale to może też być
błąd w tej tabelce? No to do googli!:-)
No i znalazłem, że tłuszcz tłuszczowi nierówny. Całkiem inny skład ma w
mleku kozim. I barwę- nierozróżniającą się od reszty mleka. Dużo mniejsze
cząsteczki tłuszczu- więc i inna konsystencja. Hmmm, czytam, że masełko
kozie trzeba szybko zjeść, bo się łatwo psuje. Coraz ciekawiej- nie jadłem
takiego. W takim razie ruszam na poszukiwanie koziego mleczka:-)

--

Chiron

Sok - cytrusy całe czy obrane?
Wyciskarka
Chłodnik z ogórków małosolnych.
Ostatni oddech szparagów i witajcie chłodniki
Karp+grill, coś prostego