Re: Wigilia nietradycyjna

From: "Magdalena Busk" <m...@h...com>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Wigilia nietradycyjna
Date: Wed, 13 Dec 2000 14:04:46 GMT

"Magdalena Bassett" <m...@w...net> skrev i meddelandet
news:3A36CB21.933640A2@west.net...
> W naszym domu w Santa Barbara siada sie do stolu w Wigilie, (Amerykanie
> obchodza 25 grudnia), ale ze wzgledu na fakt, ze wiekszosc uczestnikow
> to Amerykanie, ta nasza biesiada nie jest tradycyjnie polska,
> bezmiesna. Kto nie chce jest miesa, i chce poscic, to opuszcza niektore
> dania (acha, akurat!)

Ja tez robie podwojna Wigilie. Jestem jeszcze chyba na tym etapie, ze mieso
by mi przez usta nie przeszlo, ale za pare lat, kto wie?

Z polskich potraw sa:
sledzie w oleju, z cebula
zupa grzybowa
smazone grzyby
bigos
kompot z suszonych owocow
keks
(szwedzki karp byl u nas tylko raz, bo sie nie nadawal do jedzenia!)
W tym roku zamiast zupy brzybowej bedzie barszcz, z uszkami (dzieki Wam,
oczywiscie)

Potrawy szwedzkie:
szynka pieczona
male paroweczki
zeberka
szpinak
crustader (pieczarki w sosie, zapiekane w specjalnych foremkach z ciasta)
sledzie z occie, w roznych wersjach
tomtegröt (kaszka ryzowa dla Mikolaja, ze mlekiem i cynamonem)
Ris ala Malta (ryz okragloziarnisty, ze smietana, cukrem i mandarynkami)
glögg (napoj o niskiej zawartosci alkoholu, z przyprawami, rozgrzewajacy)
do picia napoj (Svagdricka), podobny w smaku do piwa oraz charakterystyczny
Julmust

Na deser pepparkakor + tort, ktory dostajemy zawsze od sasiadki :-)
Na reszte ciast nie starcza juz miejsca ;-)

pozdrawiam, magda