Re: Wykłady Dalajlamy

Data: 2008-12-18 21:05:08
Temat: Re: Wykłady Dalajlamy
Od: Ikselka <i...@g...pl>

Dnia Thu, 18 Dec 2008 13:52:14 +0000 (UTC), Relpp napisał(a):

> A rzeczywiście chcesz porozmawiać czy może tylko udowodnić swoją tezę?
> Może np. takie morfy z "Innych pieśni" Dukaja obejrzane z
> psychologicznego punktu widzenia (w końcu psp)?

Czytałam recenzje. Nie przeczytam.

Natomiast Tobie polecam inną bajkę, naprawdę dla doroslych - "Lód".
Fragmenty recenzji:
"Akcja "Lodu" dzieje się w roku 1924 w alternatywnej rzeczywistości
różniącej się od naszej tym, co rozbiło się w roku 1908 w rejonie
syberyjskiej rzeki Podkamienna Tunguzka. W naszym świecie spadło tam nie
bardzo wiadomo co (asteroida? jądro komety?), w każdym razie to coś
narobiło dużo huku i sprawiło, że daleko poza Syberią jeszcze tygodniami
doświadczano zjawiska białych nocy.

W świecie Dukaja meteorytem tunguskim na naszą planetę przybył właśnie
tytułowy "Lód". Co to dokładnie znaczy? To główny bohater powieści usiłuje
zrozumieć przez kilkaset stron. Reszta ludzkości roku 1924 wie zaś tyle, że
w samym miejscu katastrofy tunguskiej panuje teraz tzw. zero bezwzględne -
minus 273 stopnie Celsjusza, temperatura, poniżej której zabrania zejść
fizyka."

"Czy niepodległość w roku 1918 odzyskaliśmy dzięki - jak to lubimy sobie
opowiadać w naszej narodowej mitologii - duchowej wartości naszej kultury,
a może dzięki wyjątkowo zręcznej polityce Dmowskiego i Piłsudskiego, czy
też po prostu był to bardzo szczęśliwy zbieg okoliczności, coś w rodzaju
niespodziewanej pomyłki dziejowego bankomatu, który pomylił się na naszą
korzyść i wypluł stos banknotów niemających pokrycia na koncie.

W świecie "Lodu" do tej pomyłki nie doszło. Powieściowi Polacy robią
wrażenie pogodzonych z brakiem szans na odzyskanie niepodległości, Syberię
za to po stuleciu zsyłek na białe niedźwiedzie znają jak własne podwórko,
więc doskonale odnajdują się w roli pionierów błyskawicznie rozkwitającego
przemysłu bazującego na wydobyciu i obróbce nowych minerałów."

> A odnośnie latania... Co za różnica? Latanie,

No, cóż, nie latam bez sprzętu (na sprzęcie - i owszem, bezsilnikowym,
trochę kiedyś, w dziewczęctwie, ale sądzę, że Ty raczej w tym temacie nie
teges), więc nie podyskutuję o takim cudownym darze :->

> jezda na nartach,

A, tu już mogę sporo podyskutować :->

> łódź
> podwodna... o właśnie. A co z Verne? Dziwak sobie wyfantazjował łódź
> podwodną.

No wiesz, nie całkiem wyfantazjował: pływamy dziś takimi łodziami, a Lem to
sobie dziesiątki lat temu wyfantazjował nawet internet :->
A Ciołkowski - jeszcze dawniej rakietę kosmiczną :->
Natomiast panie, odbijające sie wdzięcznie nóżkami od ziemi, koziołkujace w
powietrzu kilkadziesiąt metrów nad Wiedźminkiem tylko siłą swego chcenia...
sorry, to może naprawdę przerazić - toż suknie się plączą, niewymowność
cała na wierzchu, dostojność postaci znika w oka jednym mgnieniu ;-ppp,