Zakwas... co to ?

1. Data: 2004-08-30 06:39:49

Temat: Zakwas... co to ?
Od: "bj" <jacekb*usunto*@*usunto*metron.torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
czy ktos wie tak ot strony chemiczno/biolohicznej
co to jest zakwas do chleba?
Sa rozne przepisy w sieci, ale nie znalazlem opisu
co to tak dokladniej? Jakie to ma znaczenie przy wypieku chleba...?

Jezeli ktos wie cos wiecej to prosze o wypowiedzi.

---

1. Data: 2004-08-30 08:41:38

Temat: Re: Zakwas... co to ?
Od: "Cekir" <s...@e...of.message> szukaj wiadomości tego autora

"bj" <jacekb*usunto*@*usunto*metron.torun.pl> wrote in message
> [...]
> Sa rozne przepisy w sieci, ale nie znalazlem opisu
> co to tak dokladniej? Jakie to ma znaczenie przy wypieku chleba...?

Zakwas powoduje rośnięcie chleba. Zazwyczaj robi się chleb albo na zakwasie,
albo na drożdżach. Oczywiście można kombinować (np. robić zakwas na
drożdżach), ale mi osobiście dawalo to marne rezultaty.
Biochemicznie to nie mam pojecia.

Pozdrawiam,
Cekir

1. Data: 2004-08-30 12:01:44

Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> co to tak dokladniej? Jakie to ma znaczenie przy wypieku chleba...?
>
> Jezeli ktos wie cos wiecej to prosze o wypowiedzi.

Zakwasu nie kupisz w żadnym sklepie :-(. No , może u znajomego piekarza,, który
pracuje w piekarni, gdzie sie piecze chleby metodą tradycyjną, czyli bez
polepszaczy:-).
Gdy będziesz pierwszy raz piekł chleb, to po wyrobieniu składników z maki,
wody, drożdży ewentualnie otręb, stawiasz by ciasto wyrosło. później, część
ciasta odcinasz i..... to jest tzw. ZAKWAS, chowasz do słoika i do lodówki. Do
drugiego wypieku już masz swój :-)

Pozdrawiam Areta

1. Data: 2004-08-30 16:35:49

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "bj" <jacekb*usunto*@*usunto*metron.torun.pl>
> [...]
> co to tak dokladniej? Jakie to ma znaczenie przy wypieku chleba...?
>
> Jezeli ktos wie cos wiecej to prosze o wypowiedzi.

Najprościej rzecz ujmując jest to naturalny starter [rozmnożona kultura
bakterii fermentacji mlekowej], podobnie jak i zaczyn [mała porcja
ciasta żytniego z poprzedniego wypieku = drożdże + zakwas] lub rozczyn
[rozrobione, rozczynione ciasto]
http://kuchnia.verusinter.net/przepis.php?NUMER=4477
--
Pozdrawiam, Jerzy

---
List wolny od wirusów.

1. Data: 2004-08-30 17:07:55

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Aretkka" <a...@p...onet.pl>
> [...]
część
> ciasta odcinasz i..... to jest tzw. ZAKWAS, chowasz do słoika i do

Można też i tak:
http://www.republika.pl/o_chlebie/archaika.html
--
Pozdrawiam, Jerzy

---
List wolny od wirusów.

1. Data: 2004-08-30 17:30:05

Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "Aretkka" <a...@p...onet.pl>
> [...]

Kto widział piec chlebowyyyyyyyy ? :-) .Ja niestety, nie:-(. Mój małżonek
szczęściarz :-), bo .......w dzieciństwie miał ciocię Zosię na wsi:-). I
jeszcze mi wspomina o swojskiej kiełbasie :-) Pozdrawiam Areta

1. Data: 2004-08-30 17:36:33

Od: m...@p...onet.pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

Aretkka wrote:

> Kto widział piec chlebowyyyyyyyy ? :-) .Ja niestety, nie:-(. Mój małżonek
> szczęściarz :-), bo .......w dzieciństwie miał ciocię Zosię na wsi:-). I
> jeszcze mi wspomina o swojskiej kiełbasie :-) Pozdrawiam Areta

Ja, na Kaszubach. Po chleb trzeba bylo isc najpozniej o 9.30, bo o 10
chleba juz nie bylo - cala wies kupowala i wszyscy zorientowani turysci....

--
Kot
m...@p...onet.pl

1. Data: 2004-08-30 17:48:52

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
wsi:-). I
> jeszcze mi wspomina o swojskiej kiełbasie :-) Pozdrawiam Areta

Widziałem, ale to nie wystarczy, sama zobacz:
http://teams.karpaty.edu.pl/bircza/chleb.html
:-(
--
Pozdrawiam, Jerzy

---
List wolny od wirusów.

1. Data: 2004-08-30 18:14:51

Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Widziałem, ale to nie wystarczy, sama zobacz:
> http://teams.karpaty.edu.pl/bircza/chleb.html
> :-(
> --
> Pozdrawiam,  Jerzy

Dzięki :-) , toż to całą celebracja ! Ale wiem jak wygląda czarnuszka, o ! Jak
kwitnie, to ma śliczne niebieskie i białe kwiatki :-) Pozdrawiam Areta

1. Data: 2004-08-30 19:59:05

Od: "Marek Powichrowski" <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> bakterii fermentacji mlekowej], podobnie jak i zaczyn [mała porcja
> ciasta żytniego z poprzedniego wypieku = drożdże + zakwas] lub rozczyn

Nie rozumiem : "Odlac polowe, dodac szklanke maki i szklanke wody". Dodad
odlac, do zlewu ? Nie ma nic o tym co zrobic z ta odlana połową.

Pozdrawiam,

Marek Powichrowski

[tv club] klorasandry
Potrawy z mikrofali...