Re: Zranienia, a szczepienia p-tezcowe [bylo: Umieraj?ca b

Data: 2001-10-03 18:30:40
Temat: Re: Zranienia, a szczepienia p-tezcowe [bylo: Umieraj?ca b
Od: Kamil Uminski <d...@k...umcs.lublin.pl>

Witam !

"Blade Runner" <B...@w...pl> rzecze:

>Chodzilo mi o profilaktyke po zranieniu

Na pewno powinnismy jako lekarze te sprawe traktowac powaznie w ramach
swych obowiazkow. Niestety, z tego co wiem, na przyklad w USA anatoksyna
tezcowa jest najbardziej naduzywana szczepionka - zwyczaj podawania przy
zranieniach jest i u nas czasem nieuzasadniony...

Co wiecej - trzeba pamietac o zebraniu wywiadu dotyczacego ostatnich dawek
anatoksyny (szansa na obecnosc juz istniejacego odpowiedniego
zabezpieczenia we krwi), na celowosc podania uodpornienia biernego
(surowica-immunoglobulina tezcowa - antytoksyna) i na ewentualnym
dokonczeniu uodparniania - podanie kolejnych dawek przypominajacych po tej
pierwszej (po zranieniu)...

>Co nieprawda?

Ze "podawanie surowicy przeciwtezcowej jest niemal calkowicie zarzucone"...
Jest ona stosowana _mimo_ wystepujacych czasem dzialan ubocznych...

>Moze niejasno napisalem, piszac o surowicy chodzilo mi o
>surowice zwierzeca

A skoro tak to zgadzam sie, ze stosuje sie w tej chwili przede wszystkim
surowice (immunoglobuline) ludzka - daje mniej powiklan.

Jesli chodzi zas o wskazania - o ile sa, to warto podac jakakolwiek
dostepna surowice - mniej jest efektow niepozadanych niz mozliwych
powiklan.

>A na pewno powinno sie stosowac

Dlatego tak sie rozpisalem - warto przypomniec o istnieniu ANTYtoksyny i
mozliwosci (powinnosci) jej stosowania u osob, ktore do tej pory nie byly
szczepione p-tezcowi (przede wszystkim osoby starsze) w niebezpiecznych
zranieniach...

Dodam jeszcze ciekawostke - po przebyciu tezca nie uzyskuje sie podobno
odpornosci, a wiec nalezy sie zaszczepic...

>No, jak dla mnie to jednak dosc rzadka :-)

Kwestia skali... A jednak dla tych ok. 400 zachorowan rocznie, choc to tez
niewiele, oplacalo sie wprowadzac szczepienia obowiazkowe...

>Tyle to ja wiem, szkoda tylko, ze autor postu nic o nich nie wspomnial, stad
>moje pytanie.

Ufam, ze to lekarze, ktorzy opiekuja sie (opiekowali) pacjentka przekazali
rodzinie informacje o tezcu - prawdopodobnie poprawnie rozpoznanym...

Pozdrawiam,

Kamil Uminski
--