Re: Zranienia, a szczepienia p-tezcowe [bylo: Umierająca babci

Data: 2001-10-02 20:12:21
Temat: Re: Zranienia, a szczepienia p-tezcowe [bylo: Umierająca babci
Od: "Blade Runner" <B...@w...pl>

Witam,

> Szczepienia przeciwtezcowe sa w kalendarzu szczepien - obowiazkowe.

Chodzilo mi o profilaktyke po zranieniu

> Nieprawda.

Co nieprawda? Moze niejasno napisalem, piszac o surowicy chodzilo mi o
surowice zwierzeca

W przypadkach ryzykownych zranien, a zwlaszcza u osob u ktorych
> nie bylo wczesniejszego uodparniania ANAtoksyna (dotyczy to czesto osob >
> 60 roku zycia), stosuje sie "uodparnianie bierne"...
>
> Podawana jest wtedy ANTYtoksyna (immunoglobulina) przeciwtezcowa (ludzka
> lub zwierzeca) otrzymana z surowicy krwi (osob lub zwierzat) wczesniej
> szczepionych i juz uodpornionych...

O immunoglobulinie napisac zapomnialem i za poprawke dziekuje

> Dlatego stosuje sie tez uodparnianie czynno-bierne (ANA- + ANTYtoksyna
> tezcowa) w odpowiednim schemacie...

A na pewno powinno sie stosowac

> Niestety nie jest to taka rzadka choroba nadal zapada na nia do 50 osob
> rocznie, z tego umiera ok. 15. W 1997 zarejestrowano 37 zachorowan.

No, jak dla mnie to jednak dosc rzadka :-)

> Cechy kliniczne w pelni objawowego tezca sa dosc charakterystyczne...

Tyle to ja wiem, szkoda tylko, ze autor postu nic o nich nie wspomnial, stad
moje pytanie.

Pozdrawiam
Blade