Re: agata

From: medea <e...@p...fm>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: agata
Date: Sat, 14 Jun 2008 22:41:51 +0200
<1gzdfg96we4yp.nyy7cf3k4xuh$.dlg@40tude.net> <g2qpqa$i1q$1@news.onet.pl>
<g2qrk7$ft5$1@achot.icm.edu.pl> <g2qspf$re2$1@news.onet.pl>
<g2qtsa$jpg$1@achot.icm.edu.pl> <g2qu7j$9n$1@news.onet.pl>
<g2r1h4$orb$1@achot.icm.edu.pl> <g2raf6$55o$1@news.onet.pl>
<g2rb2m$6n6$1@achot.icm.edu.pl> <g2rbbd$7g4$1@news.onet.pl>
<g2rbo3$7np$1@achot.icm.edu.pl> <g2tdn6$6ca$1@news.onet.pl>
<g2teqk$9tv$1@news.onet.pl> <g2udcl$8cu$1@news.onet.pl>
<g...@4...net>
<g2uj0v$hio$1@atlantis.news.neostrada.pl>
<t...@4...net>
<g30e1r$6us$1@nemesis.news.neostrada.pl>
<18ntwh65xa8vf.d730skaqm181$.dlg@40tude.net>

i...@g...pl pisze:

> Nie chodzi mi o przeżycia i wspomnienia oraz ich charakter (miłe-niemiłe),
> lecz o reminiscencje.

Negatywne reminiscencje ludzie mają w związku z różnymi przeżyciami.
Jedni się dręczą przez całe życie drobiazgami, inni przechodzą do
porządku dziennego nawet po grubszych błędach. Jedni ze swadą gawędzą o
swoich rozwodach, niepowodzeniach w pracy, inni zamkną się w sobie,
kiedy ich dziecko nie dostanie się na studia, a jeszcze inni z powodu
nieoddanej na czas pracy mgr nawet się powieszą.

Może sumienie to po prostu słabsza konstrukcja psychiczna?

> [...]
> (lecz czy ze sobą? - bo mnie tylko o to chodziło)... albo trwa w mniej lub
> bardziej świadomym oszustwie. Są ludzie o takiej konstrukcji psychicznej,
> że pomimo ciężkich grzechów na sumieniu nie wyznają ich, tłumacząc siebie
> przed... samymi sobą, i nawet przyjmują Komunię Św., w swoim przekonaniu
> pozostając w zgodzie z Kościołem, wiarą, Bogiem... A są też tacy, którzy
> rozmyślnie ukrywają swoje grzechy, a ich wiara jest tylko na zewnątrz -
> manifestacją, ucieczką... Nie wiem, jak tam jest z Twoją znajomą, ale innej
> możliwości, niż tu wymieniłam, dla praktykującego katolika nie ma.

Nie wnikałam w to tak głęboko. Nie wiem, jak ona to "rozliczyła z
Bogiem", bo niezręcznie mi pytać. Zresztą, jakie to ma tak naprawdę
znaczenie, czy ona wyznała ten "grzech" przy konfesjonale, czy nie.
Zastanawiam się, do czego zmierzamy.

Ewa