Re: auflauf?

From: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los)
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: auflauf?
Date: Mon, 5 May 2003 13:04:33 +0200

Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> wrote:

> Auflauf to wszystko co się robi w formie. Możr być s"odki, może być
> inny. Np. Kartoffelauflauf: ziemniaki w plasterki, na to przyprawy i
> rozbe"tane jajo ze śmietaną i ewentualnie żó"ty ser. To samo z makaronem.
>
> Aha, jest jeszcze Menschenauflauf, ale tego się nie je ;-)

No. moze i tak. Nie mam niestety pod reka zbyt duzo niemieckojezycznej
literatury kulinarnej, ale tyle wyczytalem:

Auflauf:
Die suesse Auflaufmasse ist etwas fester gehalten als die von Souffles.
Durch zugabe von etwas Backpulver kann mann auch Eier sparen. Die Masse
muss sehr gut geruehrt, der Eischnee sehr fest geschlagen werden...

Ponadto jest tu lista polskojezyczna, a w dawnej polskiej literaturze
kulinarnej niemieckim slowem auflauf nazywa sie to, co opisalem --
slodka legimine, podobna, lecz ciezsza od sufletu. W nowszej
literaturze, z powodu niezrozumienia dawnych przepisow, utozsamia sie
wrecz auflauf i suflet.

Wladyslaw