Re: dys... a wymagania znajomości ortografii

Data: 2006-12-14 11:56:36
Temat: Re: dys... a wymagania znajomości ortografii
Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl>

Użytkownik "Borek" <m...@d...chembuddy.these.com.parts> napisał w
wiadomości news:op.tkh6b2fi26l578@borek...

> Właśnie w tym momencie dyskryminujesz osoby z dysleksją, uniemożliwiając
> im wykonywanie zawodu sekretarki - mimo, że przy pomocy rozsądnych środków
> (wyżej wymieniony edytor ze słownikiem) możesz im to umożliwić. Taka jest
> idea DDA. Dla mnie to jest trochę wylewanie dziecka z kąpielą, ale to
> zupełnie inna sprawa.

Jeśli taka osoba radzi sobie (między innymi używając słownika) to znaczy, że
problem dysleksji został u niej całkowicie wyeliminowany. BTW zwróć uwagę na
fakt, że słownik nie wyeliminuje całkiem dużej ilości błędów np. wierzy i
wieży, może i morze i jeszcze dużo innych słów. Problem polega na tym, że
każdy ma jakieś uzdolnienia - trzeba je tylko znaleźć i rozwinąć. Jeśli ktoś
nie ma talentu do poprawnego pisania, to powinien pracować w zawodzie, w
którym umiejętność poprawnego pisania jest podstawą.

Np osoba całkowicie niewidoma raczej nie zostanie artystą malarze, ale jeśli
ma uzdolnienia artystyczne i manualne to morze zostać rzeźbiarzem.
Tudzież osoba, dla której poprawne pisanie stanowi problem raczej nie
powinna być sekretarką, ale jeśli ma sekretarkę, kogoś, kto zrobi korektę
błędów może być dziennikarzem, pisarzem - może mieć przecież dużą lekkość
pisania tekstów i to lubić, ale raczej nie powinna sama być sekretarką...

> Nie wiem skąd to uogólnienie, ale to się trochę kłóci z logiką - patrz
> niżej.

Przecież napisałam na ogół, a nie zawsze.

> Pracowałem kiedyś z dyslektykiem dziennikarzem. Pisał świetnie, ale nie
> było możliwości, żeby to samo słowo napisał dwa razy tak samo. A było to
> we wczesnych latach 90-tych w redakcji pisma komputerowego, więc
> korzystaliśmy z edytorów zanim większość ludzi w Polsce dowiedziała się,
> że na komputerze można pisać :)

No i super. I miał, kto po nim poprawiać.
Wydawnictwa kiedyś zatrudniały korektorów - właśnie dlatego, że każdemu mogą
się zdarzyć błędy... no poza korektorami...

> Nie każdy. Tu nie ma prostych reguł.
> Pamięć ruchu może tak samo szwankować przy pisaniu ręcznym jak i przy
> posługiwaniu się klawiaturą, tu i tu jest dokładnie ta sama motoryka
> mała.

No właśnie inna.

> Poza tym dysleksja to nie jest tylko zaburzenie pamięci ruchu - gdyby tak
> było, dyslektycy nie mieliby kłopotów z czytaniem (tam ręka
> niepotrzebna) - a mają i to poważne.

Ale to już chyba nie tacy, dla których umiejętność pisania i czytania jest
podstawowym wymaganiem dla wykonywanego zawodu.

Joanna (syn Michał 19 lat, córka Anna 17 lat)
http://jduszczynska.republika.pl/