Re: edukacja pacjenta

Data: 2003-05-14 18:37:28
Temat: Re: edukacja pacjenta
Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl>

On Wed, 14 May 2003, Agata wrote:

> 5. na takie dictum rozzłościł się jeszcze bardziej, że "on tu nic nie może
> znaleźć" - zaproponowałam, ze mogę mu tego wpisu poszukać, jeśli mi
> udostępni kartę!... :-) ..ech!...

Moze i to wyglada na groteska ale nie da sie ukryc, ze w Polsce
duzym problemem sa klopoty z przeplywem informacji pomiedzy lekarzami.
Chodzi o przesylanie odpowiednich dokumentacji. Co wiecej wprowadzenie
systemow elektronicznych w niektorych szpitalach czy przychodniach
moze niczego nie zmienic, poniewaz nie ma wystandaryzowanych
formatow patient record czyli elektronicznego zapisu danych.
Rzecz znana i co wiecej jak zreszta pisala o tym Danuta Pilecka
dr n. ekonom, specjalista w dziedzinie zarzadzania placowkami
sluzby zdrowia nie jest to wina lekarzy tylko braku odpowiedniej
kadry biurowej i sekretarek medycznych i calego systemu logistycznego.
Danuta Pilecka pisala, ze nie bedzie dobrze jesli lekarz bedzie
sam przepisywal wyniki, szukal zdjec rtg, biegal po wyniki
do laboratorium, poniwaz nikt inny nie jest w stanie tego zrobic.
Skad my to znamy. Ile razy musze samodzielnie latac i pilnowac
aby karetka w okreslonym czasie przyjechala i wziela tego pacjenta
co trzeba wraz z odpowiednia dokumentacja.

W biednej i niedofiansowanej sluzbie zdrowia nie doczekalismy
sie stosownej infrastruktury. Sami musimy odbierac mnostwo
co chwila dzwoniacych telefonow nie majac minuty czasu na
to aby zastanowic sie nad pacjentem bo dzwoni nastepny.

I chociaz lekarz niewatlpliwie nie powinien miec moze
pretensji tu do chorego to zrozum, ze zyjac i pracujac
tak od wielu lat czasami ma sie tego juz dosc i nerwy
puszczaja. Jak mozna bowiem konsultowac chorego, gdy
nie ma badan na podstawie ktorych mam wydac opinie?
Gdy chory czesto nic nie wie o swojej chorobie
(wie zona, ktorej akurat nie ma) itp. itd.

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz