Re: grzane piwo lub wino...wino (P)

From: AgataW <a...@g...com.pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: grzane piwo lub wino...wino (P)
Date: Sat, 26 Oct 2002 19:01:37 GMT

"polo" <n...@h...pl> wrote:

>Jak przyrzadzic pysznego grzanca??? Ponoc mozna dodac
>jajko,miod,gozdziki........
>Ale moze zna ktos bardziej dokladna recepture?

Wino......

"w wersji okolowytrawnej kupuje sie tansze, czerwone, wytrawne
wino, doprawia gozdzikami, imbirem i cynamonem, w wersji
okolodeserowej kupuje sie tanie slodkie okoloczerwone wino, doprawia
powyzszym plus wanilia, dorzuca kawalki obranych jablek (2 na
wino) i nieobranych, ale sparzonych pomarancz (1 na wino).
wychodzi rewelacja, byle goscie nie ogladali butelek przed pierwsza
konsumpcja! :) liczba owocow to raczej minimum nizli dokladny
przepis. powinno sie gar przykrywac talerzem z lodem albo zimna
woda, coby alkohol nie wyparowywal, ale mnie nie zawsze sie
chce. i tak dziala..."Dominika Widawska

"Robię grzane wino w ten sposób: podgrzewam je w emaliowanym
bądź kamionkowym garnku, nie dopuszczając do zagotowania, wrzucam
plasterek cytryny i przyprawy: goździki, cynamon, ciutkę
imbiru, gałki muszkatołowej... Jak ktoś woli słodsze, można dodać
trochę miodu. Aha, można też ułatwić sobie życie używając
Gluhfix, to taka gotowa przyprawa do grzanego wina, do dostania w
Niemczech. Wygląda jak herbatka ekspresowa, i trzeba toto trzymać
koło 10 minut w gorącym winie. Do gorącego wina doskonale pasują
rodzynki, orzechy albo np. piernik z bakaliami" Anetek

"Ja wrzucam przyprawy do termosu, na to leje gorace wino,
odstawiam i popijam w miare ochoty. Grzane wino, "mulled wine" bylo
niegdysulubionym napojem oksfordzkich uczonych. Nalewalo sie do
specjalnegonaczynia wprzod rozgrzanego w kominku. Ulubionym
gatunkiem byl claret czyli po polsku z francuska bordeaux. O ile
pamietam mozna tez zagrzacwino wkladajac do naczynia z winem
rozgrzany pogrzebacz. Zobaczcie tezmoj przyczynek do watku
"nalewka z wisni"Wladyslaw

"Anglicy uzywaja clareta, czyli po polsku z francuska
czerwonego bordeaux." Wladyslaw

"Właściwie może to być dowolne czerwone wino, może być całkiem
tanie; jak jest zbyt wytrawne, to się je dosłodzi miodem, jak
zbyt słodkie, to się nie będzie słodzić w ogóle... Dobrego,
szlachetnego wina nie ma po co grzać, lepiej wypić 'w naturze' -
szkoda po prostu."Aneta Baran

"Grzaniec beskidzki
3/4 litra słodkiego wina cherry (takiego zwykłego i taniego)
1/2 litra janego łagodnego piwa
30 ml dobrego rumu
laska wanili
kilka goździków
Wino z piwem, goździkami i wanilią (można ją zastąpić cukrem
waniliowym z naturalna wanilia) podgrzewamy, ale nie gotujemy.
Następnie dodajemy rum... i to w zasadzie wszystko. Wychodzi
pachnący grzaniec o intensywnym smaku. Jeśli ktoś lubi mocne
wrażenia, to może dodać odrobinę więcej rumu. Wystarczy przelać do
kubeczków i rozkoszować się takim gorącym winem w chłodne
wieczory. Przepis dostaliśmy kilka lat temu od pewnego kelnera z
Restauracji Beskidzkiej w Wiśle."Wkn

"W przepisach francuskich zalecaja tradycyje wina czerwone jak
bordo czy burgund. Angielski mulled claret to grzane bordo. Sa
to jak najbardziej wytrawne wina. Co do korzeni -- dobrze jest
dodac skorke cytrynowa lub pomaranczowa. Ja daje tez imbir
i/lub kardamon."Wladyslaw

"Jest do kupienia (Kamis?) gotowa torebka z przyprawami do wina
grzanego. Wystarczy podgrzac wino, dosypac przyprawy i
wymieszac. Smakuje jak galicyjski, oczywiscie duzo zalezy od wina."
Jacek Suliga

"...wlasnie zrobilam i musze pochwalic ze jest rewelacyjne.
jako ze przepis podawany na drodze usta-ucho zrobilam tak jak
zapamietalam. 1/2 butelki wina czerwonego polwytrawnego czubata
lyżka stolowa miodu (dalam gryczany) 1/2 lyzeczki cynamonu 1/2
cytryny w plastrach 6 gozdzikow 1/2 lyzeczki cukru waniliowego
mocno zagrzalam-ale nie doprowadzac do wrzenia." przepis Violi
podany przez Mechcie

"Dodam od siebie, ze zamiast cynamonu mozna uzyc galki
muszkatalowej albo imbiru jak kto lubi ostrzejsze a zamiast 1/2 butelki
wina mozna uzyc calej " Jader

AgataW