Re: (inne) trochę szalony pomysł

Data: 2005-08-16 20:29:07
Temat: Re: (inne) trochę szalony pomysł
Od: "Uka P." <u...@g...pl>

Julka <s...@t...pl> napisał(a):

> Nie chcę Cię bardzo studzić, ale to, co opisała Uka, to wierzchołek góry
> lodowej. Nie zapominaj, że takie przedsięwzięcie musi na siebie
> zarabiać,

No właśnie o tym miałam napisać. Kasia: zastanów się, ile Twoje pismo będzie
kosztować, jeśli ma pokryć koszty powstawania. Zakładając początkowo nakład
5000 egzemplarzy. Pierwsze numery muszą być tanie, żeby ludzie w ogóle
chcieli to kupić. Czyli 5 zł max. Czyli masz 25000zł na pokrycie kosztów
druku, przygotowalni, reklamy, gadżetów, biura rachunkowego, autorów,
grafika, ZUSu, Urzędu Skarbowego i jeszcze dobrze by było, żeby dla Ciebie
coś zostało. Co do samego druku - jutro postaram się dać Ci znać, z jakimi
kosztami musisz się liczyć w Warszawie. Jeśli jesteś spoza, to tym lepiej dla
Ciebie jeśli chodzi o koszty, tym gorzej jeśli chodzi o dostęp do kolporterów.
Zakładam, że mąż jest na poważnie grafikiem i zna się na specyfice
przygotowania do druku czasopisma, umie zrobić impozycję i załatwi Ci przy
okazji całą profesjonalną przygotowalnię. A na czym mąż pracuje? Komputer
musisz mieć na stanie księgowym swojej firmy, chyba że mąż ma własną
działalność i komputery są u niego na stanie. Legalne oprogramowanie też.

> to oznacza, że musisz mieć handlowca, człowieka od reklamy,

Bez przesady, to można załatwić samemu. Fakt, zapłaci się "frycowe", ale
pewnie będzie mniejsze niż dwie pensje.

> księgową, bo nikt nie prowadzi księgowości sam, a księgowa kosztuje,

Biuro rachunkowe wystarczy. Przy jednej gazecie to nie są jakieś nie wiadomo
jakie rachunki.

> kosztuje też urząd skarbowy, zus i parę innych atrakcji.

To fakt.

> Mąż może być świetnym grafikiem, ale dla urzędu skarbowego nie będzie
> mężem, tylko grafikiem, od którego pensji trzeba zapłacić podatek.

Gorzej. Dla Urzędu Skarbowego będzie zatrudnionym mężem. Od zatrudniania
członków rodziny płaci się AFAIK większe podatki niż od "osób trzecich".
AFAIK lepiej założyć z mężem spółkę.

> Reklama też kosztuje i to dużo, a zdobyć sponsora wcale nie jest łatwo.

Sponsora?
Trzeba by się zastanowić, co czytają osoby, do których kierujesz swoje pismo
i w tych gazetach wrzucić swoje reklamy, minimum półstronicowe. Cenniki
reklam są często dostępne na życzenie - nie trzeba się tłumaczyć, kim jesteś
i po co Ci taki cennik. Wiadomo, po co: chcesz zamieścić reklamę.
Wiele "dobrych" tytułów wydaje Bauer [www.bauer.pl]. I tak, 1/2 strony w
Filipince kosztuje około 10.000zł [dziesięć tysięcy złotych netto], w
BravoGirl i Twiscie około 12.000zł [dwanaście tysięcy złotych netto].
A to są tylko jednorazowe reklamy, przydałoby się cyklicznie, albo
przynajmniej w kilku tytułach :->

> Może na początku spróbuj zrobić dobrą stronę w internecie, odpadną
> przynajmniej koszty drukarni (niemałe przy małych nakładach)

Dojdą za to koszty wykupu witryny internetowej [minimum 600zł rocznie] i
niezmierzone straty z tytułu ściągania wszystkiego przez wszystkich i braku
możliwości zabezpieczenia praw autorskich. Albo zabezpieczy się tak dobrze,
że nikt nie będzie mógł z niczego skorzystać - więc też nikt nie będzie
korzystać. Też do bani.

W każdym razie. Przedsięwzięcie z gatunku "do zrobienia", tylko trzeba
wyłączyć emocje i zupełnie na chłodno policzyć, czy to się w ogóle opłaca.

A zacząć należy od zbadania rynku, czy takie pismo w ogóle jest potrzebne. Na
badania wydasz na pewno mniej, niż na cały pierwszy numer.

Uka P.