jak upiec domowy chleb?

41. Data: 2013-04-17 22:47:58

Temat: Re: jak upiec domowy chleb?
Od: Qrczak <q...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2013-04-17 22:25, obywatel krys uprzejmie donosi:

> Ale Qro, weź pod uwagę, że pieczesz ZTCW żytni, a ja mam pszenno - żytni.

A bo ja przeczytałam ze skupieniem początek (o zaczynie), a resztę, jako
że procedury mniej więcej znam, skupiłam się tylko na plastycznych
opisach międlenia.

> Ja tam się w swoim błotku solidnie babrzę, bo łychą to ja se mogę... Jakbym
> dała tyle wody, że dałby się łychą wyrobić, to nie ma bata, upadnie.

No racja, racja, pani piekarko.
Pszenny to nawet ja zawsze musiałam wymiądlić w łapach. Się ten ponoć
gluten lepiej rozglutowuje.

42. Data: 2013-04-17 22:53:57

Od: Qrczak <q...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2013-04-17 22:40, obywatel piecia aka dracorp uprzejmie donosi:

jpg Działa bez

> To ja mam pytanie. Mam 2 formy, jedną srebną drugą czarną. Piekę w obu
> formach ten sam chleb ale w czarnej formie wychodzi bardziej spieczony,
> od strony blachy. Dlaczego? Zawsze wydawało mi się że tylko czymś jest
> pokryta ta forma żeby nie rdzewiała. Ale najwidoczniej jest inaczej.

"blachy ciemne, lakierowane na czarno, powleczone sylikonem lub
emaliowane doskonale przewodzą ciepło"
[z instrukcji piekarnika firmy Gorenje]

43. Data: 2013-04-17 23:15:29

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 17 Apr 2013 20:33:17 +0000 (UTC), piecia aka dracorp napisał(a):

> A z czym to jest związane? Gluten?

Chodzi o tzw kleikowanie skrobi. Ziarna skrobi pod wpływem gorącej wody
pęcznieją i pękają, ich zawartość wydostaje się i tworzy z wodą roztwór
koloidalny, tzw krochmal. Ma on właściwości klejące, wykorzystywane na
różne sposoby (kisiele, budynie itp), w tym do poprawienia konsystencji
chleba. Jest to bardzo stary sposób. Inny sposób to dodawanie gorących
ugotowanych przetartych ziemniaków do mąki chlebowej (czyli też następuje
tu jej zaparzenie plus dodatek kleju ze skrobi ziemniaczanej) albo zamiast
wody dodawanie zsiadłego mleka, kiedy to jak mi się zdaje następuje rozkład
części ziaren skrobi pod wpływem kwasu mlekowego.

> Aż mnie teraz korci żeby zrobić 2
> bochenki, jeden na ciepłej

Wrzącej. No powiedzmy prawie wrzącej.
I tylko część mąki ma być zaparzona. Trzeba szybko rozcierać, zanim ciasto
przestygnie, bo zrobią się kluchy.

> wodzie a drugi na zimnej. Tylko że zapomniałem
> mąkki kupić i dopiero jutro to może sprawdzę.

Sprawdź.
Chleb i ciasto pierogowe robię zawsze zaparzając część mąki - chleb jest
dłużej świeży, a ciasto pierogowe jest miękkie i elastyczne przez co
łatwiej je wałkować, no i pierogi nie pękają tak łatwo, a po ugotowaniu sa
delikatniejsze.
--
XL
Rektor Politechniki Warszawskiej... śpiewa, proszempaństwa:

44. Data: 2013-04-17 23:37:22

Od: animka <a...@t...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-04-17 22:25, krys pisze:

> Ale Qro, weź pod uwagę, że pieczesz ZTCW żytni, a ja mam pszenno - żytni.
> Ja tam się w swoim błotku solidnie babrzę, bo łychą to ja se mogę... Jakbym
> dała tyle wody, że dałby się łychą wyrobić, to nie ma bata, upadnie.

Jak piekłam córce bezglutenowe to wyrabialam mikserem. Trochę rzadsze
ciasto bylo, ale w piecyku wyparowało.
--
animka

45. Data: 2013-04-18 00:22:26

Od: "JBP" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> e tam. Jakoś nie widzę przechadzającego się zaczynu :)
>
> To jest przepis na szybko. W oryginale ten chleb nie był odkładany do
> wyrośnięcia bo autorce zawsze się spieszy. Więc stąd pewnie więcej drożdży

Masti, ale pomyśl logicznie - 30 _DEKAGRAMÓW_ drożdży na 50 _DEKAGRAMÓW_
mąki ???
Albo inaczej - 300 gramów na 500 gramów, 0,3 kg na 0,5 kg ... ?
To nie pośpiech, za dużo nawet na sprint ;)

Pozdrawiam,
JBP

46. Data: 2013-04-18 00:41:00

Od: masti <g...@t...hell> szukaj wiadomości tego autora

Dnia pięknego Thu, 18 Apr 2013 00:22:26 +0200 osobnik zwany JBP napisał:

> Masti, ale pomyśl logicznie - 30 _DEKAGRAMÓW_ drożdży na 50 _DEKAGRAMÓW_
> mąki ???
> Albo inaczej - 300 gramów na 500 gramów, 0,3 kg na 0,5 kg ... ? To nie
> pośpiech, za dużo nawet na sprint ;)

30g oczywiście nie 300 :)

--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

47. Data: 2013-04-18 08:52:27

Od: tomjas <t...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 17 Apr 2013 22:12:43 +0200, Ikselka wrote:

> Chleb nie będzie się kruszył, jeśli część mąki zaparzysz wrzącą wodą przed
> zarabianiem ciasta.
Możliwe - dla mnie łatwiej zaparzyć otręby i mam z głowy. Poza tym nie
wyrabiam ciasta z mąki żytniej - wystarczy tylko wymieszać.

48. Data: 2013-04-18 09:45:53

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> To już rozumiem czemu, intuicyjnie jakoś, do razowej mąki lub kiedy
> dodaję dużo otrębów czy płatki owsiane, zawsze więcej wody leję.

Zgadza się ilośc wody istotnie zależy od rodzaju dodatku.

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

49. Data: 2013-04-18 10:59:35

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Qrczak wrote:

> [...]
>
> A bo ja przeczytałam ze skupieniem początek (o zaczynie), a resztę, jako
> że procedury mniej więcej znam, skupiłam się tylko na plastycznych

A bo widzisz, wychodzi rutyna;-) Zapomina wół, jak cielęciem był i na
oczywiste oczywistości nie zwraca uwagi.

> No racja, racja, pani piekarko.
> Pszenny to nawet ja zawsze musiałam wymiądlić w łapach. Się ten ponoć
> gluten lepiej rozglutowuje.

No, bo już myślałam, że bessęsu przodownikiem pracy zbędnej zostanę...

J.

www.kontestacja.com

50. Data: 2013-04-18 16:06:52

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 18 Apr 2013 00:22:26 +0200, JBP napisał(a):

> [...]
> mąki ???
> Albo inaczej - 300 gramów na 500 gramów, 0,3 kg na 0,5 kg ... ?
> To nie pośpiech, za dużo nawet na sprint ;)

Drożdże to grzyby - może to ma być chleb grzybowy?
:-)
--
XL
Rektor Politechniki Warszawskiej... śpiewa, proszempaństwa:
http://www.youtube.com/watch?v=0lefToSdo-c

Gotowanie kaszy Jaglanej i Ryżu
Co z tym cukrem?
Kruszyć czy nie?