jakie zupy?

1. Data: 2005-02-28 09:52:45

Temat: jakie zupy?
Od: "Aggie" <y...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc :)

Znudziły mi się zupy z mojego repertuaru: rosół, grzybowa/pieczarkowa,
ogórkowa, jarzynowe, żurek, krem z pora, koperkowa, barszczu zrobic nie umiem,
pomidorowej nie lubie :(
Macie jakies sprawdzone propozycje? Zimą bardzo lubie gorącą zupę do obiadu :)
Na google nie znalazłam nic ciekawego.

Agnieszka

1. Data: 2005-02-28 10:09:34

Temat: Re: jakie zupy?
Od: "batory" <b...@p...wywaltoonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Aggie" <y...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
umiem,
> pomidorowej nie lubie :(
> Macie jakies sprawdzone propozycje? Zimą bardzo lubie gorącą zupę do

Neapolitanka, grochówka, fasolowa, zacierkowa, kartoflanka, cytrynowa, kremy
różne (nie tylko z pora), cebulowa, pomidorowa na słodko (to zupelnie inna
zupa niż taka zwykła pomidorówka), jarzynowych jest tyle różnych kombinacji,
że mi się nigdy nie nudzą (znasz jarzynową rumianą?), kapuśniak ze słodkiej
lub z kwaśnej kapusty - to dwie różne zupy), zalewajka, melka czyli fitka
(ale to w zasadzie to samo co zacierkowa), krupnik (z kaszy i ryżowy),
gulaszowa
Pozdrawiam - Agnieszka

1. Data: 2005-02-28 10:30:55

Od: "Aggie" <y...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> lub z kwaśnej kapusty - to dwie różne zupy), zalewajka, melka czyli fitka
> (ale to w zasadzie to samo co zacierkowa), krupnik (z kaszy i ryżowy),

Jaka to zupa neapolitanka? Grochowa, i z kapusty (obojetnie czy kwasna slodka)
odpada ze wzgledu na problemy jelitowe, kaszy tez nie lubie :( A jak sie robi
zupę cebulowa? Jarzynowej rumianej nie znam, czym sie rózni od zwykłej?

Agnieszka

1. Data: 2005-02-28 10:31:19

Od: "Atunia " <a...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Najszybsza zupa cebulowa z "Jak gotować szybciej" Marii Derkacz-Strybel:

500 g cebuli pokrojonej w drobną kostkę
5 dag masła
1 łyżka mąki
1 1/2 litra wody
1 łyżeczka vegety
2 łyżki przyprawy do zup
sól i pieprz do smaku
grzanki/utarty żółty ser do podania.

W garnku rozgrzać masło, włożyć cebulę i ciągle mieszając smażyć na
umiarkowanym ogniu 2-3 minuty, aż cebula będzie szklista. Posypać mąką i
mieszając smażyć przez minutę. Wlać wodę, dodać vegetę i przyprawę do zup.
Gotować pod przykryciem na umiarkowanym ogniu, aż cebula będzie miękka. Zupę
przelać do ogrzanej wazy, oddzielnie podać ser i grzanki.

Atunia, która w ramach uprawianego gadżeciarstwa kupiła rewelacyjne narzędzie
do kostkowania cebuli :)

(a, w książce dodają jeszcze, że można dodać 1/2 szklanki białego wina, żeby
zupka była wytrawniejsza, można też oczywiście zapiec zupkę pod kożuszkiem sera)

1. Data: 2005-02-28 10:39:38

Od: "batory" <b...@p...wywaltoonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Atunia " <a...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> Najszybsza zupa cebulowa z "Jak gotować szybciej" Marii Derkacz-Strybel:

ja bym zrobiła taką modyfikację

> 500 g cebuli pokrojonej w drobną kostkę
> 5 dag masła
> 1 łyżka mąki
> 1 1/2 litra wody
> 1 łyżeczka vegety *****

nie, vegetę wywalam, zdecydowanie,

> 2 łyżki przyprawy do zup

przyprawę do zup też wywalam (a cóż to jest ? takie coś w płynie zwane prze
z mojego ojca "wyciąg z kopyt i racic"?)

> [...]
Zupę
> przelać do ogrzanej wazy, oddzielnie podać ser i grzanki.

A zamiast wody, vegety i tej tam przyprawy dałabym rosołu.
Pozdrówka - A.

1. Data: 2005-02-28 10:43:52

Od: "batory" <b...@p...wywaltoonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
robi
> zupę cebulowa? Jarzynowej rumianej nie znam, czym sie rózni od zwykłej?

Neapolitanka w najprostszej wersji to po prostu rosół ze śmietaną,
jarzynowa rumiana: włoszczyznę (seler, marchew, pietruszka) pokrojoną, może
być taka z mrożonki, rumienię na maśle, zalewam wodą do przykrycia warzyw,
duszę do miękkości. Jak miękkie dodaję rosołu, zabielam, można w trakcie
duszenia dołożyć ziemniaczki w kostkę (ziemniaczków nie rumienię)
Pozdrawiam - Agnieszka (też)

1. Data: 2005-02-28 13:44:17

Od: "Atunia " <a...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

batory <b...@p...wywaltoonet.pl> napisał(a):

> nie, vegetę wywalam, zdecydowanie,

Daję szczyptę, jak będę miała suszone warzywa, to pewnie dodam tych warzyw,
żeby bez glutaminianu było :)

> przyprawę do zup też wywalam (a cóż to jest ? takie coś w płynie zwane prze
> z mojego ojca "wyciąg z kopyt i racic"?)

Ja dolewam soso sojowego i daję szczyptę lubczyku w proszku.
> A zamiast wody, vegety i tej tam przyprawy dałabym rosołu.

W kostce? Bo takiego nagotowanego, to niestety czasochłonne, a to jest przepis
na bardzo szybką zupę :).

Atunia

1. Data: 2005-02-28 13:55:50

Od: bella <belunia@[usun_to_xxx]autograf.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik batory napisał:

> Neapolitanka w najprostszej wersji to po prostu rosół ze śmietaną,

zółtkami i serem topionym lub zółtym posypana koperkiem
podawana z kluseczkami lub grzankami.
Ulubiona zupa mojej córki.

--
pozdrawiam serdecznie b.
przy odpowiedzi usuń [usun_to_xxx] z mojego adresu.

1. Data: 2005-02-28 13:57:36

Od: bella <belunia@[usun_to_xxx]autograf.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Atunia napisał:

> Najszybsza zupa cebulowa z "Jak gotować szybciej" Marii Derkacz-Strybel:

Dzis wypróbuje.
Wielkie dzięki za przepis.

1. Data: 2005-02-28 14:36:21

Od: "Marek W." <t...@p...nospam.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
umiem,
> pomidorowej nie lubie :(
> Macie jakies sprawdzone propozycje? Zimą bardzo lubie gorącą zupę do

Czernina:

Gotuje sie rosół z kaczki, gęsi lub wieprzowy poprostu
Po wyjęciu mięsa dodaje sie kwaśne jabłko wisnie (latem)
lub śliwki z octu zimą, sporo majeranku potrzeba..
następnie zaprawia sie zupe krwia kaczą lub swińska

podawać z kluseczkami kładzionymi z tartych ziemniaków..

Polewka piwna

Bierze sie butelke jasnego i butelke ciemnego piwa
wlewa sie do garnka i gotuje

I teraz sa dwie szkoły podawania:

pierwsza - zaciąga sie zupke roztartymi zółtkami
tak wlewanymi (przy ciągłym mieszaniu) aby
sie nie ścieły a zupka zageściła sie
druga - dobrą śmietana z zastrzeżeniem jw
podawać z wkruszonym białym twarogiem

Marek

Przecudowne skrzydełka kurze
Pieczenie kiełbasek ???