Re: cumin; kumin; czarnuszka?

1. Data: 2002-11-28 15:36:12

Temat: Re: cumin; kumin; czarnuszka?
Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

Od pewnego czasu czytam o przyprawie kumin.

Co to jest, czyli jaka ma nazwe lacinska? Bo jezeli to jest to, co tu:
http://wiem.onet.pl/wiem/00f8c8.html , to rosnie to ziolko w
Polsce i zapewne bez problemu mozna je nabyc w Herbapolu, a takze w sezonie
letnim/jesiennym zebrac samemu. Prosze, napiszcie. :-)
Barbara

Czarnuszka damasceńska

Czarnuszka (Nigella), rodzaj z rodziny jaskrowatych, około 20 gatunków roślin
jednorocznych, rosnących głównie na obszarze
śródziemnomorskim. Kwiaty pojedyncze, duże (3-6 cm średnicy), zwykle białe lub
niebieskie, rzadziej żółte, nasiona czarne (stąd
nazwa roślin).

W Polsce występuje, jako chwast polny, czarnuszka polna (Nigella arvensis), uprawiane
są zaś dwa inne gatunki: czarnuszka
damasceńska (Nigella damascena), roślina gł. ozdobna, o jasnoniebieskich kwiatach z
zielonymi przykwiatkami (zw. panną w zieleni), i
czarnuszka siewna (Nigella sativa), której nasiona używane są do posypywania pieczywa
oraz jako dodatek do przetworów warzywnych,
ponadto w niewielkim zakresie do produkcji olejku eterycznego, a niekiedy jako środek
leczniczy w dolegliwościach żołądkowych i
ziołowy lek moczopędny.

---

1. Data: 2002-11-28 16:37:48

Od: "Kamas.hw" <m...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Barbara Czaplicka" <b...@i...com.pl> napisał w wiadomości
.
> Od pewnego czasu czytam o przyprawie kumin.
>
> Co to jest, czyli jaka ma nazwe lacinska?
Cummin cyminum - kmin rzymski, na pewno nie czarnuszka

--

pozdrawiam:-)
Sławomir J. Marusiński (Kamas.hw)

1. Data: 2002-11-28 21:19:03

Od: waldemar z domu <w...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

Barbara Czaplicka wrote:

> [...]
> produkcji olejku eterycznego, a niekiedy jako środek leczniczy w
> dolegliwościach żołądkowych i ziołowy lek moczopędny.

Kumin czy cumin to cuminum cyminum. Nasiona podobne do kminku, ale inny
aromat. Dla mnie niezbędnik, a w Herbapolu nie mają (przynajmniej w zeszłym
roku nie mieli)

Waldek

1. Data: 2002-11-29 15:31:16

Temat: Re: cumin; kumin;
Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Barbara Czaplicka" <b...@i...com.pl> napisał w wiadomości
.
> Od pewnego czasu czytam o przyprawie kumin.

cumin znany jako kmin rzymski to zupelnie nie to samo co ani kminek, ani
czarnuszka. W Polsce osiagalny tylko w sklepach kolonialnych ( w Gdyni w
Klifie ) ewentualnie w sklepikach z przyprawami jakie prowadza Arabowie
przy swoich knajpkach. (taki jest np w Warszawie -knajpka arabska na Hozej
(Aysza)

W Gdyni sa w Klifie ( ceny z ubieglego roku ):
nasiona kolendry - 6,20 za 5 g
nasiona kminu ( cuminu) rzymskiego - 7,90 za 5g
nasiona zielonego kardamonu- 12 zl za 5 g

a tu przepis Izy Sowuli od jej tesciow ze Sri Lanki na ich curry ( bo
przepisow na curry jest tysiace i ten na przyklad nie ma nic wspolnego z
curry Kamisa )
U mnie zawsze jest w ciaglym robieniu :)))

PRZYPRAWA CURRY
2 lyzki nasion kolendry,
1 lyzka nasion kminu(kminku indyjskiego)/cumin,
1 lyzeczka pieprzu ziarnistego,
1 lyzeczka nasion zielonego kardamonu,
5 cm kory cynamonowca (cinnamon stick),
1 lyzeczka gozdzikow,
0,5 glowy zmielonej galki muszkatolowej.

Zemlec w mlynku, schowac do sloika.
Przechowywac w ciemnym miejscu.
m w kuchni pod reka .

Jola L-L

1. Data: 2002-11-30 04:30:01

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

From: "Jola L-L" <j...@i...pl>

> [...]

cumin znany jako kmin rzymski to zupelnie nie to samo co ani kminek, ani
czarnuszka. W Polsce osiagalny tylko w sklepach kolonialnych

Jolu, ale jak to zrobic, coby to zobaczyc na jakiejs fotografi... a takze zielony
kardamon....
Slowo daje, ze naprawde naszukalam sie w sieci... ale.. jak dotam moje wyniki
poszukiwan sa zerowe. Opisy, tak, ale na fotografie
nie natrafilam.
Pozdrowka :-)
Barbara

---

1. Data: 2002-11-30 14:41:33

Temat: Re: cumin- rozwiklana zagadka
Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

.
> [...]
> Slowo daje, ze naprawde naszukalam sie w sieci... ale.. jak dotam moje
wyniki poszukiwan sa zerowe. Opisy, tak, ale na fotografie

Basiu, masz tu i lacinska nazwe cuminu i nazwy tegoz w roznych krajach a
takze zdjecie rosliny i nasion
http://minilien.com/?TjCaBS0GIB
i tu:
http://www-ang.kfunigraz.ac.at/~katzer/germ/generic_
frame.html?Cumi_cym.html
i tu
http://www.liberherbarum.com/Pn0266ko.htm
i tu:
http://www.amsar.com/p6.htm

Cumin (Cuminum cyminum L.)
Synonyms:
pharm Fructus Cumini
Amharic Kemun
Arabic Kamoun
Armenian Kimion
Bengali Jeera
Burmese Ziya
Chinese Kuming
Danish Spidskommen, Kloeftsvoeb
Dutch Komijn
English Cummin, Green cumin, White cumin
Esperanto Kumino
Farsi Zireh
Finnish Juustokumina, Roomankumina, Maitocumina, Maustekumina (falsely
Kumina
French Cumin, Cumin blanc, Cumin du Maroc, Faux anis
German Kreuzkümmel, Weißer Kreuzkümmel, Römischer Kümmel, Mutterkümmel
Gujrati Jiru
Hindi Jeera, Safaid jeera
Hungarian Római kömény, Egyiptomi kömény, Kuminmag
Icelandic Ostakúmen, Kummin
Indonesian Jinten, Jinten putih
Italian Comino, Comino bianco
Japanese Kumin
Khmer Ma chin
Laotian Thien khaw
Malay Jintan, Jintan putih, Jintan puteh
Malayalam Jirakam
Marathi Jiregire
Norwegian Spisskummen
Pashto Zeera
Portuguese Cominho
Sanskrit Jiira, Jiiraka, Jiirana, Sugandhan, Udgaarshodan
Singhalese Duru, Suduru
Spanish Comino, Comino blanco
Swahili Jamda, Jira, Kisibiti
Swedish Spiskummin, Vit kummin, Romerks kummin
Tamil Jiragam
Telugu Jiraka
Thai Yee raa, Thian-khao
Turkish Kimyon
Urdu Jirah, Zeera, Zira

pozdrawiam Jola L-L

1. Data: 2002-11-30 14:58:54

Temat: Re: kardamon- rozwiklana zagadka
Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

news:087a01c29829> >1 lyzeczka nasion zielonego kardamonu,

kardamon :
nazwa botaniczna Elettaria cardamomum
gr. kardámomon

a o zielonym kardamonie masz tu:
http://minilien.com/?cTVrRLiTAU

Jola L-L

1. Data: 2002-11-30 17:24:24

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 30 Nov 2002 15:58:54 +0100, "Jola L-L"
<j...@i...pl> wrote:

>Użytkownik "Barbara Czaplicka" <b...@i...com.pl> napisał w wiadomości
>news:087a01c29829> >1 lyzeczka nasion zielonego kardamonu,

> [...]
a on kardamoN czy kardamoM??

Trys
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2002-11-30 17:35:59

Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomosci news:b1thuug6rs62fcfu34th2gh693upjs5iuc@4ax.com...
> a on kardamoN czy kardamoM??
>
> Trys
> K.T. - starannie opakowana

no wlasnie, w Polsce kardamon, ale juz w innych krajach nie moga sie
zdecydowac- i tak na stronach niemieckich wystepuje i kardamoN i kardamoM -
to drugie z lacinskiego od Elettaria cardamomum.

Jola l-L z kardamoNem w domu :))

1. Data: 2002-11-30 20:01:43

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 30 Nov 2002 18:35:59 +0100, "Jola L-L"
<j...@i...pl> wrote:

> [...]
>zdecydowac- i tak na stronach niemieckich wystepuje i kardamoN i kardamoM -
>to drugie z lacinskiego od Elettaria cardamomum.

to ja juz konsekwentnie zostane przy "m"...szczegolnie jak mi
ktos jakis czas temu zapropnowal, zebym od jakiejs tam potrawy
dodala origamo...a ja sie ledwo co trzymalam, zeby nie zapytac
czy musi byc rzeczywiscie z papieru ;))

Trys, z delikatnymi poczatkami glupawki
K.T. - starannie opakowana

Kurczak w panierce