kurczak w smietanie jak?

1. Data: 2004-01-31 10:57:51

Temat: kurczak w smietanie jak?
Od: "news" <t...@a...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

szukalem w archiwum ale hmm chyba malo precyzyjnie zapewne da sie go zrobic
ale jak prosze o przepis wkoncu szkoda by prawie 2 kg kurczaka ot tak sobie
upiec

1. Data: 2004-01-31 16:11:43

Temat: Re: kurczak w smietanie jak?
Od: "Medea" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "news" <t...@a...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
zrobic
> ale jak prosze o przepis wkoncu szkoda by prawie 2 kg kurczaka ot tak

Ja czasami robię piersi kurczacze w śmietanie, ale nie wiem, czy całego
stwora da się tak przyrządzić. Usłyszałam ten przepis od kogoś jako "kurczak
po normandzku", a że łatwy i szybki to wypróbowałam.
Piersi kroję na małe części i na patelnię, na masełku albo dobrej oliwie.
Jak się troszeczkę przysmaży, to dodaję gęstej śmietany (najlepiej 18%,
takiej co by się nie zwarzyła). Posypuję estragonem, ale nie za mocno, bo
jest bardzo aromatyczny, chwilę jeszcze mieszam na gazie, żeby dobrze się
wszystko zagrzało i połączyło smakami. Do tego świetnie smakują młodziutkie
ziemniaczki, więc robię to danie głównie latem. A zimą może z ryżem by
dobrze się komponowało? Polecam.
Z reszty kurczęcia zawsze możesz ugotować jakiś cienki rosołek albo po
prostu ją upiec.
Ewa

1. Data: 2004-01-31 16:29:30

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le samedi 31 janvier 2004 ? 11:57:51, news a écrit :

> szukalem w archiwum ale hmm chyba malo precyzyjnie zapewne da sie go zrobic
> ale jak prosze o przepis wkoncu szkoda by prawie 2 kg kurczaka ot tak sobie
> upiec

Tak jak Medea, kurczaka w smietanie robie zazwyczaj z filetow, ale z
ptaka calego powinno tysz wyjsc :

- pokroj kurczaka na kawalki, posol i popieprz
- obsmaz na zloto, dodaj troche wody, nakryj i poddus do miekkosci
- zdejmij pokrywka i odparuj sos z duszenia
- zalej kurczaka kubkiem smietanki wymieszanej z lyzka musztardy z
Dijon
- chwilke pomieszaj wszystko aby smietana dobrze zdeglasowala patelnie
(lub garnek), i gotowe.

Zazwyczaj podaje z ryzem (pasuje do sosu smietanowego).

Ewcia

--
Niesz !

1. Data: 2004-02-01 09:37:39

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <bvg1oh$fif$1@atlantis.news.tpi.pl>,
"news" <t...@a...net.pl> wrote:

> szukalem w archiwum ale hmm chyba malo precyzyjnie zapewne da sie go zrobic
> ale jak prosze o przepis wkoncu szkoda by prawie 2 kg kurczaka ot tak sobie
> upiec

Z tym kurczakiem w śmietanie mam pewien kłopot. Kiedyś obiło mi się o
uszy, że to taka staropolska potrawa. Jednak jak dotąd przepisu nie
znalazłem, chociaż wydaje się, że pomysł połączenia kurczaka i śmietany
jest czymś naturalnym, bo kurczaki to jedzenie sezonowe, pojawiające się
na przednówku, a krowy, które wtedy wychodzą na świeżą trawę zaczynają
dawać dobre i tłuste mleko. Jednak jak dotaą nigdzie w polskich
książkach kucharskich takich kurczaków nie znalazłem. Oczywiście można
zaimprowizować. Ja upiekłbym kurczaka w brytwannie w piekarniku w
sporej ilości masła, polewając go tym masłem, a przedy wydaniem zalał
kwaśnawą śmietaną i chwilę poddusił.
Jednak w trakcie moich poszukwań trafiłem u Ćwierciakiewiczowej na
sposób przrządzenia śmietany do kurczaka. Do śmietany należy wcisnąć do
smaku cytryny (w proporcji pół cytryny na pół kitra śmietany), dodać
trochę cukru, wymieszać, podać do kurczaka. Mam więc na razie wrażenie,
że staropolski kurczak w śmietanie to był po prostu pieczony kurczak
(zapewne z farszem) podany e śmietaną jako sosem.

Władysław

1. Data: 2004-02-01 09:49:08

Od: "majkel" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wladyslaw Los" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
> jest czymś naturalnym, bo kurczaki to jedzenie sezonowe, pojawiające się
> na przednówku, a krowy, które wtedy wychodzą na świeżą trawę zaczynają
> dawać dobre i tłuste mleko.
Na przednówku to się głodowało, a nie pieczyste kurczaki jadło.
A już o tych krowach na przednówku dających dobre i tłuste mleko, bo na
świeżą trawę wychodzą to Waść jaja sobie robisz.
majkel

1. Data: 2004-02-01 09:59:41

Od: "majkel" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> jest czymś naturalnym, bo kurczaki to jedzenie sezonowe, pojawiające się
> na przednówku,
http://www.prusiek.obywatel.pl/strony/wspom02.htm
tamże
Takim trudnym okresem dla wielu mieszkańców Prusieka był przednówek.
Zaczynał się wtedy, kiedy kończyły się stare zapasy zboża czy kartofli, a do
nowych zbiorów było jeszcze daleko. Często ludzie głodowali wtedy, żywiąc
się nieraz zielskiem (lebiodą) i czym się dało.
<cyt>
Tym co się dało to były pieczone kurczaki z farszem podlewane tłustą
śmietaną.
Panu Łosiowi za ten post przyznaję odznakę Łosia Fioletowego z pozłacanymi
łopatami!
majkel

1. Data: 2004-02-01 10:59:45

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Z tym kurczakiem w śmietanie mam pewien kłopot. Kiedyś obiło mi się o
> uszy, że to taka staropolska potrawa. [...]

Jest w Kuchnia Polska 1980 str. 561 - 951.
Porcjowany, duszony, zalewany na koniec śmietaną wymieszana z
koncentratem pomidorowym i papryka i tak jeszcze przez parę minut
duszony.
--
Pozdrawiam, Jerzy

1. Data: 2004-02-01 11:10:19

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <bvimq6$ksq$1@nemesis.news.tpi.pl>,
"JerzyN" <N...@m...pl> wrote:

]

> Jest w Kuchnia Polska 1980 str. 561 - 951.
> Porcjowany, duszony, zalewany na koniec ?mietan? wymieszana z
> koncentratem pomidorowym i papryka i tak jeszcze przez parź minut
> duszony.

Wybacz Jerzy, ale czy ci to wygląda na "staropolską" potrawę? Ryczej
imitacja węgirskiego "paprika csirke".

Władysław

1. Data: 2004-02-01 11:20:29

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <bvinds$nu1$1@nemesis.news.tpi.pl>,
"JerzyN" <N...@m...pl> wrote:

> Bynajmniej ale 24 lata to mało? A jeśli powtórzony z wydania z 1956 roku
> to i 48.
> Czyli w miarę Stary i Polski.

Ja myślałem o ulubionym daniu Władysława Jagiełły.

Władysław

1. Data: 2004-02-01 11:21:22

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> imitacja węgirskiego "paprika csirke".

Bynajmniej ale 24 lata to mało? A jeśli powtórzony z wydania z 1956 roku
;-)
--
Pozdrawiam, Jerzy

pizza
Panettone? (chyba nie pochrzaniłam nic w nazwie)
Zabawne...
pizza
kruche ciasto orzechowe z mąką razową