Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
ews.man.poznan.pl!news.astercity.net!news.ipartners.pl!not-for-mail
From: Joanna <c...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: manipulacja a perswazja
Date: Tue, 30 Oct 2001 17:25:20 +0200
Organization: Internet Partners
Lines: 40
Message-ID: <B8049300.202BC%chironia@poczta.onet.pl>
References: <0...@n...onet.pl> <9rkqoq$629$1@news.tpi.pl>
<9rlsuv$e36$1@h1.uw.edu.pl> <d...@4...com>
<9rlvp6$fdm$1@h1.uw.edu.pl> <9rm158$hhg$1@info.cyf-kr.edu.pl>
<9rm2t8$gt5$1@h1.uw.edu.pl> <9rm8up$adp$1@info.cyf-kr.edu.pl>
<9rmb6i$kqd$1@h1.uw.edu.pl>
NNTP-Posting-Host: 217.8.166.60
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="ISO-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news2.ipartners.pl 1004459149 60938 217.8.166.60 (30 Oct 2001 16:25:49 GMT)
X-Complaints-To: a...@i...pl
NNTP-Posting-Date: 30 Oct 2001 16:25:49 GMT
User-Agent: Microsoft-Outlook-Express-Macintosh-Edition/5.02.2022
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:111309
Ukryj nagłówki
in article 9rmb6i$kqd$...@h...uw.edu.pl, Daga Gorczyńska at
d...@a...net.pl wrote on 30-10-01 15:49:
>
> Działa. :)) Ale to już to, co pisałam Strausowi - to nie jest bodziec
> podprogowy, więc nie jesteśmy zwolnieni ze świadomości i uświadamiania
> sobie tego, co widzimy. :) Reklama żeruje na naszym lenistwie. :)) I na
> braku minimalnej nawet refleksji.
Oj, chyba troche uproscilas Daga. Reklama to czesc celowej komunikacji. Nie
chodzi w niej jedynie o to, zeby kogos nabrac, ale tez o to, zeby
poinformowac maksymalnie skutecznie. Niektore reklamy np. uswiadamiaja
potrzeby, inne potrafia wywolywac male olsnienia. Nie mowie tu o zachwalanej
ostatnio wszedzie kampanii "Krolewskiego", ale np. o kampaniach spolecznych
(bo zupa byla za slona! - choc to nie do konca dobry przyklad, bo przekaz
byl troche wadliwie skonstruowany IMO).
Kampanie Towarzystw Emerytalnych byly popisowka. Nie wszystkie rzecz jasna,
ale bylo co poobserwowac.
Poza tym - na lenistwie zeruje nie tylko reklama. Jak dobrze popatrzec, to
zeruje na tym caly sektor uslugowy, a dziennikarze na maksa. Tylko, ze bez
tej czesci informacji, ktora dociera do nas przez reklame, trudno by bylo
poruszac sie w dzisiejszym swiecie. Tworzenie marek, wyraziste
pozycjonowanie - to wszystko pozwala na szybsza orientacje w handlowej
przestrzenii.
> O to chodzi w reklamie - więcej pozytywnych skojarzeń, mniej refleksji.
> A kiedy się człowiek zatrzyma, uświadomi sobie, o co w danej reklamie
> chodzi tak naprawdę - może wreszcie sam podjąć decyzję. Przestaje być
> bezwolnym niewolnikiem własnej bezmyślności.
Reklama nie operuje tylko i wylacznie prostymi pozytywnymi skojarzeniami.
Jest szereg kampanii o charakterze edukacyjnym. One nie oduczaja nas
myslenia, jedynie dostarczaja argumentow.
pozdr.
Jo.
|