Re: mechanizmy wpływu społecznego

From: Fragile <e...@i...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: mechanizmy wpływu społecznego
Date: Wed, 06 Jun 2007 07:57:55 -0700

On 6 Cze, 15:05, Przemysław Dębski <p...@g...pl> wrote:
> Użytkownik "Fragile" <e...@i...pl> napisał w
wiadomościnews:1181131107.420192.167650@n4g2000hsb.g
ooglegroups.com...

oglegroups.com...

> Ciekawe. Bardzo ciekawe. W pierwszym zdaniu piszesz, że niczego ode mnie nie
> oczekujesz, ani też niczego się po mnie nie spodziewasz. Po czym w trzecim i
> czwartym zdaniu artykułujesz całą litanię oczekiwań - których to
> niespełnienie dyskredytuje mnie w twoich oczach. Potrafisz to jakoś
> wytłumaczyć ?

Tak.
Podejmując z kimś rozmowę na grupie, liczymy (chyba większość osób
liczy) na odpowiedzi na zadane pytania, na jakąś konwersację na
określonym poziomie, liczy się też z faktem, iż to jej mogą zostać
zadane różne pytania. Oczywiście można nie odpowiadać. Można
odpowiadać niegrzecznie. Można ignorować. Można odpowiadać pytaniem na
pytanie. Można odpowiadać zdawkowo. Jak również można odpowiedzieć
wprost, wyczerpująco itp, itd. Całej sztuki konwersacji nie będę tu
opisywała.
Jednocześnie, 'wchodząc' na grupę, każdy trzeźwo myślący człowiek nie
będzie z nią łączył wielkich oczekiwań. Nie będzie też liczył na ich
spełnienie. W końcu 'kupa' obcych ludzi :)
Dlatego też napisałam, iż niczego od Ciebie nie oczekuję ani się nie
spodziewam (no bo niby jakim prawem?). Natomiast rzeczywiście w swej
naiwności liczyłam na jakąś sensowną odpowiedź z Twojej strony, której
nie otrzymałam. Stąd mój wniosek (może niezbyt delikatny) odnośnie
Twojej osoby. Ale to nie był żaden zarzut. Nic Cię w moich oczach nie
dyskredytuje, ponieważ Cię najzwyczajniej w świecie nie znam :) To
było 'luźne' stwierdzenie odnośnie Twojej wypowiedzi. Jeśli Cię
uraziłam - sorry.

> Mimo, że zmieniłaś nieco styl wypowiedzi, od czasu gdy byłaś Madzią ...
> niestety cały czas zdradza cię zachowanie w sytuacji "zagrożenia".

Ja nigdy nie byłam Madzią... Mogę sobie flaki wypruć, a i tak Ci tego
nie udowodnię, no bo jak? I po co? To Ty możesz mi ewentualnie
uwierzyć bądź nie.
Nie umiem zmieniać stylu wypowiedzi, tak więc to, co Tobie się wydaje
jest najwyraźniej podyktowane jakimś uprzedzeniem i głębokim
przekonaniem, iż jestem kimś, za kogo to Ty mnie uważasz. (Zresztą to
typowe dla większości mężczyzn. Nie przyznać racji kobiecie :) Zauważ,
że nie pozostawiasz mi wyboru. Albo przestanę z Tobą gadać (ponieważ
nie uśmiecha mi się bycie posądzaną o inną tożsamość), albo wciąż
będziemy drzeć koty. Nawet normalnie rozmawiając nasze wypowiedzi
często będą podszyte jakimś czymś :) Niestety nie skłamię dla świętego
spokoju i nie powiem - 'tak, Przemku, jestem tamą czy owamtą osobą' -
ponieważ nie jestem.
Sprawa druga, którą poruszasz, to jakiś bełkot o sytuacji
'zagrożenia'. Jakiego za przeproszeniem 'zagrożenia'??? Tutaj, na
grupie zagrożenie? Najwyraźniej mamy inne wyobrażenie o 'zagrożeniu'.
Ja nie odczuwam żadnego. I na grupie na pewno nigdy nie odczuję. Chyba
mamy trochę inną hierarchię wartości jeśli chodzi o sytuacje, które
można by opatrzeć mianem 'zagrożenia'.

Będę wdzięczna.

Fragile