Re: ocena antybiogramu

From: kffiatek <k...@s...op.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: ocena antybiogramu
Date: Wed, 20 Feb 2008 15:19:38 +0100

d'plus pisze:
> Od kiedy pamiętam walczę z płynącym nosem/katarem siennym/alergią?
>
> Mój lekarz miał w mojej ocenie mikro wpadkę więc teraz go na zapas
> sprawdzam - kto może mi powiedzieć co oznacza:
>
> "Wyniki:
> 1- staphylococcus aureus / szczep metycylino-wrażliwy
> 2- U161.771
> 3- U803
> 4- U87103
> (MOŻLIWA KOLONIZACJA)"
>
> oraz:
>
> "AMPICILLIN: R (oporny)"
> Pozostałe wiersze są S (wrażliwy)

> [...]

Augmentin to połączenie amoksycyliny i kwasu klawulanowego.
Niestety te pozostałe wiersze, których nie chciało Ci się dopisać, są
dość istotne, bo o ile amoksycylina jest antybiotykiem podobnym do
ampicyliny i oporność na nią jest wielce prawdopodobna u szczepu, który
jest oporny na ampicylinę, o tyle połączenie jej z kwasem klawulanowym
może sprawiać, że szczep ten stanie się nań wrażliwy. Zgaduję (bo brak
jest pełnych danych), że właśnie tak było, bo szczep jest
metycylino-wrażliwy, a ten antybiotyk, także jest z podobnej grupy, a
dodatkowo sam z siebie jest już oporny na penicylinazy, które hamuje kw.
klawulanowy.

Jeśli antybiotyk został dobrany przez lekarza, który widział cały ten
antybiogram, to najprawdopodobniej jest to właściwie dobrany antybiotyk.
Jeśli masz wątpliwości, wróć do lekarza i upewnij się.

Słabo się przyłożyłeś do tego "sprawdzania". Nawet Ci się nie chciało
przepisać wyników badań. Nie napisałeś też skąd ten antybiogram (można
się tylko domyślać na podstawie objawów). To tak, jakbyś poszedł do
informatyka i powiedział: "wyskoczyło mi okienko z OK i Cancel! co ja
mam robić?".

A najprościej było spytać lekarza. Każdy może się pomylić. Zamiast
opóźniać naprawienie ewentualnego błędu pisaniem na grupy i
denerwowaniem się, wystarczy czasem porozmawiać. Poprawi błąd, albo
rozwieje Twoje wątpliwości.
Sposób w jaki weryfikujesz diagnozę, jest nieracjonalny, bo pytasz ludzi
nieznajomych, o nieznanych zamiarach i kompetencjach, by zweryfikować
postępowanie kogoś, kto jest fachowcem. Jeśli już potrzebujesz rad
"Goździkowej", sugeruję ścieżkę Goździkowa -> POZ -> klinika
specjalistyczna. Odwrotny kierunek jest bez sensu.

Zaraz zlecą się tacy, którzy pomimo, że Cię nie widzieli, będą z całą
pewnością twierdzić, że każda antybiotykoterapia w Twoim przypadku jest
błędem. Co wtedy pomyślisz?

Kffiatek