Re: pomidory

From: "Gusiek" <a...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: pomidory
Date: Wed, 5 May 2004 09:07:37 +0200

Użytkownik "Rena" <r...@A...net.pl> napisał w wiadomości
news:c78rhm$28bo$1@mamut.aster.pl...
> jak to sie dzieje, ze pomidory w zimie byly (i sa co roku) absolutnie
> calkowicie obrzydliwe w smaku i kolorze, a teraz nabieraja pelni? przeciez
> one teraz tez sa szklarniowe? moze mnie ktos uswiadomic? a moze w sklepach
> sprzedaja jakies zagraniczne, wychodowane pod sloneczkiem?

Te obrzydliwe to odmiany, które dojrzewają po zebraniu. Zrywa się zielone i
one dojrzewają sobie powolutku w przechowalni przez całą zimę. No i w
związku z tym ani słońca nie uświadczą, ani nie dojrzeją tak jak powinny, bo
za szybko wprowadza je się do obrotu (przechowywanie przecież kosztuje). Za
to mają wiele innych handlowych "zalet". Są twarde, wiec nie psuja się w
transporcie, poza tym ładnie okrągłe, dobrze się pakują do skrzynek i w
ogóle. Smak i aromat są cecha drugorzędną, jeśli chodzi o selekcję odmian.
Najważniesza jest odporność na transport i przechowywanie.
Teraz pojawiły się tzw. Gargamele. Nie doszłam jeszcze, czy jest to jakaś
odmiana, czy co, wyglądają w każdym razie na mieszańce heterozyjne,
charakteryzujące sie lepszymi cechami, czyli wiecej smaku, wiecej koloru,
więcej aromatu, wszystkiego maja wiecej, jakby im się przyjrzeć :) Poza tym
zauważ, że od dłuższego czasu do szklarni dociera dużo wiecej naturalnego
światła, więc pomidory mają szansę normalnie dojrzewać. Tyle z mojej strony
na temat pomidorów.
Pozdrawiam, Agata