Re: "przyklad" dla spoleczenstwa

From: "Krzysztof Grodon" <s...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: "przyklad" dla spoleczenstwa
Date: Sat, 13 May 2006 21:26:51 +0200

Witam

> BTW skladka na publiczna sluzbe zdrowia powinna byc
> stala i niezalezna od dochodow - wowczas niewykluczone
> ze czulbym sie tak komfortowo jak ty niezaleznie od poziomu
> uslug ktore dostaje - jak to mawiaja strajkujacy "medycy"
> - "za darmo".
Uprzejmie prosze o nie wyrywanie zdan z kontekstu, takimi pseudoerystycznymi
zagrywkami nie zajdziesz daleko w publicznej dyskusji. Jeszcze raz, powoli i
wyraznie: moje stwierdzenie dotyczylo tego,ze nie czuje sie, wbrew Twoim
sugestiom, "wielki" patrzac na "gorszych" lecz czuje sie komfortowo, bez
kompleksow tak pod wzgledem wiedzy jak i umiejetnosci wobec kolegow z
Zachodu.

> I jeszcze taka kwestia: place maksymalna stawke
> na ubezpieczenie zdrowotne, dlatego z mojego
> punktu widzenia jesli "medycy" chca zarabiac
> wiecej to pwinni lepiej pracowac, gdyz kwota
> jaka ich doslownie na dzis _dofinansowuje_
> jest w mom pojeciu absurdalnie wysoka w stosunku
> do poziomu uslug jakie za nia "medycy" w PL
> mi oferuja.
O ile wiem to stawka ubezpieczenia zdrowotnego jest stala dla wszystkich,
skad zatem stwierdzenie,ze placisz ja w maksymalnej wysokosci? Moze
zarabiasz najwiecej w kraju ergo placisz od swojej pensji najwyzsza skladke?

Musze Cie niestety rozczarowac, kwoty jakie wplywaja od obywateli w postaci
skladek na ubezpieczenie zdrowotne zapewniaja co najwyzej wegetacje systemu,
co w niedalekiej przyszlosci doprowadzi wreszcie do wprowadzenia
wspolplacenia przez pajentow, wejscia na rynek konkurencyjnych dla NFZ
ubezpieczycieli i ustalenia koszyka swiadczen gwarantowanych. Od 16 lat
rzadzacy zamiataja smieci pod dywan i nikt nie mial odwagi powiedziec, ze
systemu nie stac na finansowanie takiej ilosci swiadczen jak w tej chwili i
konieczny jest koszyk mowiacy - to dostaniesz za skladke do NFZ, za to
bedziesz musial doplacic chyba,ze ubezpieczysz sie dodatkowo np. prywatnie
lub w innej niz NFZ instytucji.
Poklosie tego zbieramy dzisiaj - sprzet na poziomie swiatowym, rezonans "na
kazdym rogu", 64-rzedowe tomografy za parenascie milionow, PETy, centra
sterylizacji, diagnostyka molekularna dostepna w co drugim szpitalu,
konsultacje calej rzeszy specjalistow, wszystko oczywiscie za darmo dla
ubezpieczonych w NFZ. Jedna tylko rzecz odstaje juz nawet nie od Zachodu
(wzglednie oczywiscie) lecz od naszych sasiadow - place.

Dlaczego (i czy jest to sluszne) osoba obslugujaca i interpretujaca dane z
tomografow wartych grube miliony zarabia mniej niz
salowa/sprzataczka/portier/konserwator w tym samym szpitalu? (specjalista
radiolog, duzy szpital kliniczny w Katowicach, 1500 zlotych brutto, jego
pomocnik radiolog w trakcie specjalizacji 1100 brutto). Jak to jest mozliwe,
ze kierowcy autobusow wiozacych dzieci na kolonie maja regulowany prawnie
czas pracy, wyznaczone normy odpoczynku i czasy postojow,zeby swoim
zmeczeniem nie narazac naszych pociech na ryzyko wypadku? W tym samym czasie
chirurg dzieciecy przeprowadza u dziecka skompliowany zabieg mikroskopowy na
sercu bedac po 30 godzinach bez przerwy w pracy, docelowo bedzie w tym
miesiacu pracowal 300-400 godzin (typowy czas pracy).
Dzieki jego niewolniczej pracy NFZ moze np. za operacje Whipple'a zaplacic
900punktow = okolo 8500pln natomiast w USA/Irlandii/Francji taki zabieg
kosztuje lekko liczac ok. 25-30 tys dolarow - z uzyciem tego samego sprzetu
z fabryki w USA, takich samych procedur i z praktycznie identycznymi
wynikami,swiadczacymi o wysokich kwalifikacjach personelu. Na czym zatem
oszczedzamy?

A propos zadluzenia szpitali z poprzedniego postu - hint do wyszukiwania:
kontraktowanie z NFZ i zanizanie wartosci procedur, zwlaszcza
wysokospecjalistycznych = najdrozszych.

> Jestem tak samo splawiany jak ci, ktorzy placa
> "medykom" kilkakrotnie mniej, wiec nie widze zadnego
> powodu, abym potrzebowal placic im jeszcze wiekszy
> _haracz_ za ich czesto _niekompetencje_.
>
> Nie zgadzasz sie z moim stanowiskiem? ;)
Nie zgadzam sie oczywiscie. Chcialbym zauwazyc, ze nie placisz lekarzom
tylko ZUSowi, ktory przekazuje pieniadze do NFZ, ktore z kolei wydaje je
wedlug wlasnego urzedniczego widzimisie na rozne, czesto niepotrzebne
swiadczenia. Jak slusznie zauwazyla Justyna N - tutaj wlasnie przepadaja
Twoje skladki. Rozwiazaniem jest radykalna reforma systemu z wprowadzeniem
prywatnych ubezpieczycieli, odejsciem od centralnego finansowania i
zdecydowany wzrost nakladow na ochrone zdrowia (moze by tak zweryfikowac
rencistow-symulantow?). Oczywiscie za tym musza isc zmiany chocby w systemie
ksztalcenia podyplomowego i wiele innych. To oczywiscie tylko zarys
koniecznych zmian...

Kilka liczb unaoczniajacych problem: z raportu OCDE Factbook 2005 i raportu
dla CMUJ: calkowite wydatki publiczne na zdrowie w 2002 r.: Polska 474
usd/glowe, Czechy 1022usd/glowe. PKB na ochrone zdrowia : Polska 3,87%
(najnizsza wartosc w UE), Czechy 6,7%, Wegry 5,46%.
Czeski lekarz zarabia po prawie dwukrotnych podwyzkach w ostatnich latach
okolo 60tys pln netto, w kraju ktory potrafil zauwazyc w pore problem utraty
najlepszej kadry i dwukrotnymi podwyzkami sprobowal chocby przytrzymac
najlepszych w swoim kraju. Oczywiscie polska mentalnosc, niezrozumiala
zawisc (wyzsze place personelu to lepsza opieka wypoczetej i zadowolonej ze
swojej pracy kadry - podwyzki sa w interesie pacjentow!) i obowiazkowe
charakterystyki dr Judyma w szkole nie pozwalaja na przeprowadzenie
systemowych zmian...

pozdrawiam
Krzysztof Grodoń