Re: rury do kaskady/fontanny

Data: 2003-07-09 00:01:59
Temat: Re: rury do kaskady/fontanny
Od: p...@p...onet.pl

> Witam!
>
> Jest sobie bajorko, w nim pompa (3500l/h), do tego kaskada i fontanna. To
> wszystko trzeba jakoś połączyć i teraz pytanie: czym? Do wyboru mam:
> - wodociągową rurę PE. Nie jest droga, kształtek do niej skolko ugodno. Wadą
> jest natomiast to, że nie ma cieńszych niż 25mm a mi potrzebne 3/4. Drugą
> wada są problemy w podłączeniu do zaworu, ale o tym niżej.
> - specjalną rurę do instalacji ogrodowych. Tez chyba PE, ma od tej
> wodociągowej dużo cieńsze ścianki i dużo wyższą cenę, dodatkowo nie jest
> [...]

Są jeszcze węże z tego samego materiału co "ogrodniczy" lecz o średnicy
wewnetrznej 30 mm żółtego koloru w oplocie przeciwdziałajacym załamaniom.
Wystarczy taki wąż przeciągnąć przez rurę chydrauliczną o średnicy 50 mm (taka
jak na odprowadzenia z pod umywalek), całość zakopać na dowolnej głebokości, w
ten sposób aby zminimalizować ilość kolanek na łukach. Tak zainstalowany wąż
można w każdej chwili wymienić bez rozkopywania ogrodu. W moim przypadku taka
instalacja działa z przerwami na zimę od ponad 8 lat. Co zaś do Twojej pompy ta
wydajność 3500l/h to wydajność na wysokośći wylotu z pompy, czym wyżej znajduje
się ujsćie do kaskady tym wydajnośc maleje. Podam Ci przykład wzięty z danych
fabrycznych mojej pompy:pompa firmy Meshner typ. K 130 wydjność maksymalna
7800 l/h na wysokośći 0 m, już na wysokości 2 m wydajność spada do 6720 l/h,
przy 4 m 3000 l/h, przy 5m 1500 l/h są to wysokości podnoszenia. Do tego trzeba
dodać jeszcze wszelkie łuki węża które również obniżaja wydajnośc pompy.
Dlatego proponuję użyć własnie wąż o średnicy 30 mm. W przypadku węża 3/4" te
złaczki o których piszesz, mają wewnętrzną średnicę 10 mm, i działają jak
dławik.Zawory i złączki do węża 30 mm można zakupić w specjalistycznych
sklepach lub hurtowniach z artykułami do instalacji wodociągowych z PCV.
Pozdrawiam.
Paweł Woynowski
http://www.mikrojezioro.met.pl